I Care A Lot review: Cruella met stijl

Meestal gaan glanzende heistfilms over mensen die stelen van rijken, waardoor we er goed in kunnen meegaan. I Care A Lot gaat een andere toer op, en toch blijft het resultaat vermakelijk en ook wel spannend. Wij gingen al kijken op Film Fest Gent en hoopten op een release, die er nu eindelijk is.

I care a lot, about me

Marla Grayson (Rosamund Pike) heeft een succesvolle carrière opgebouwd als bewindvoerder. De weg daar naartoe was wel niet zuiver op de graat. Ze doet het namelijk niet vanuit een oprechte bezorgdheid voor de mensen die onder haar bewind komen. Om nieuwe klanten te krijgen, misleidt ze de rechtbank om bejaarden ongeschikt te verklaren en hen zo onder haar “zorg” te krijgen. Daarna kan ze dan hun geld en bezittingen beheren, die ze verkoopt om zelf de winst op te strijken. Zelf ligt ze er niet van wakker en doet alles in stijl.

i care a lot
Als zij op je pad komt, hou je dan maar stil. © Photo by Seacia Pavao / The Searchers

De dokter waarmee ze samenwerkt, vestigt haar aandacht op een nieuwe klant: Jennifer (Dianne Wiest), een rijke oudere vrouw die geen familie lijkt te hebben. Zij is dus de ideale prooi. Marla begint aan haar gewoonlijke proces en ontfermt zich over haar door Jennifer in een rusthuis te dwingen terwijl ze haar huis en bezittingen verkoopt. Daar komt bij de verkoop iemand naar haar vragen. Hij blijkt voor haar zoon Roman (Peter Dinklage) te werken, die toevallig een misdaadbaas blijkt te zijn. En hij laat Marla niet zomaar met zijn moeder sollen.

Wat een tang

Rosamund Pike had hier de tijd van haar leven want het sadistisch genoegen straalt ervan af.

Op het eerste gezicht lijkt Marla een heel moeilijk iemand om als hoofdpersonage te hebben, want ze klinkt niet echt sympathiek. En dat is ze ook niet, maar ze doet alles met zoveel zelfvertrouwen, overtuiging en humor dat je toch een beetje met haar mee doet. Rosamund Pike had hier de tijd van haar leven, want het sadistisch genoegen straalt ervan af. Ze won dan ook terecht de Golden Globe voor Beste Actrice in een Komedie of Musical dit jaar. Marla heeft vaak geweldige oneliners en Pike brengt die ook geweldig. Velen denken hierbij waarschijnlijk aan haar rol in Gone Girl, waar haar personage Amy ook al een lichte psychopate was. Maar zo erg is Marla nu ook weer niet.

i care a lot
Ook maffiabazen houden van ijsdrankjes. © Photo by Seacia Pavao / The Searchers

I Care A Lot kan voor de rest ook op een uitstekende cast rekenen. Eiza Gonzáles (Baby Driver, Alita: Battle Angel) draait al een tijdje mee in kleinere rollen maar is voor mij nog altijd ondergewaardeerd. Hier voegt ze wat hart toe aan het verhaal en een zachtere kant aan Marla als haar vriendin Fran. Chris Messina (Birds of Prey, The Mindy Project) is misschien ook niet de grootste naam maar ook hij amuseert zich kosteloos als de advocaat van Roman, die Marla moet overtuigen om Jennifer te laten gaan. Hij heeft maar enkele scènes maar de pingpong tussen hem en Pike is goud waard.

Peter Dinklage is ook niet vies van een meer extravagante rol. Denk maar aan Trask uit X-Men: Days of Future Past of Eitri uit Avengers: Infinity War. Hier zet hij die trend voort als een maffiabaas die alles overheeft voor zijn moeder, en zo de clichés niet schuwt. Maar in een film als deze past het gewoon. Iets verrassender voor mij was Dianne Wiest. Als je films zoals The Lost Boys of Practical Magic niet gezien hebt, zou je helemaal geloven dat Jennifer een van de hulpeloze slachtoffers is van Marla, maar schijn bedriegt.

i care a lot
De rondleiding beviel niet echt. © Photo by Seacia Pavao / The Searchers

Cool tot en met

Naast de uitstekende cast ziet I Care A Lot er op alle vlakken goed uit. Ik zei al dat Marla alles in stijl doet, en dat mag je letterlijk nemen. Pike heeft voor de rol een strakke “carré”, blijkbaar ook de “bisexual bob” genoemd, wat haar een strenge maar hippe look geeft. Ook haar kleren zijn to die for, met kleurrijke pakken en een zonnebril die haar geweldig cool maken. Een echt stijlicoon dus, maar dat geldt ook wel voor Chris Messina, die in al zijn scènes in een streepjeskostuum verschijnt. Een dikke pluim voor de kostuumafdeling. Voeg daar de diepe kleuren van de cinematografie en de flitsende montage aan toe en je hebt een film die druipt van de coolheid. Het script van J Blakeson (The Disappearance Of Alice Creed) blinkt ook uit in de memorabele quotes.

Naast de uitstekende cast ziet I Care A Lot er op alle vlakken goed uit.

Maar de boodschap van deze film kan ook wel tellen. De valkuilen van bewindvoerderschap kwam de laatste maanden meer in het nieuws door de zaak van Britney Spears. Hier snap je meteen dat het systeem vol met gaten zit en iedereen er dus mee weg kan komen. Het lijkt alsof het strakke uiterlijk en de lichte twist in het verhaal dat allemaal een beetje verdoezelt, maar niks is minder waar. Marla ontdekt zelf de gevolgen van achteloos met andere mensen om te gaan voor eigen gewin, en daardoor blijft de film toch nog op een andere manier hangen.

I Care A Lot speelt vanaf 11 augustus in de bioscoop.

Strak

i care a lot
3 5 0 1
I Care A Lot is een plezante misdaadfilm door de ogen van iemand die profiteert van een zwak systeem. Marla Grayson is waarschijnlijk het ergste maar ook coolste personage van de laatste jaren en dat grotendeels dankzij Rosamund Pike. Het verhaal raast voort, gedragen door een geweldige cast en flitsend in beeld gebracht. Een waardige toevoeging aan het genre voor mijn part.
3/5
0