Anno 2013 ging er een eigenaardige video viraal: een videoclip voor Bad Motherfucker van het Russische Biting Elbows. Het was een orgie van geweld, die hard opviel omdat het hele ding van begin tot einde in first person gedraaid werd. Enkele miljoenen views later was de video bij de juiste mensen in het oog gesprongen en de maker van de clip, ene Ilya Naishuller, mocht beginnen aan een langspeelfilm in dit formaat. Het resultaat heet Hardcore Henry, en het is een onverwachte meevaller geworden.

Hardcore Henry

Mijn piercingtechniek lijkt wat extreem, maar je zal er achteraf niks van voelen. Erewoord.

Een film uit de ogen beleven van één enkel personage brengt enkele vraagstukken met zich mee, want hoe kun je je identificeren met iemand die je helemaal niet kan zien? De film lost dit op door Henry, de man die hardcore mag wezen, volkomen anoniem te maken. Hij wordt wakker in een bad, met een lijf dat aan kabels hangt en een bevallige jonkvrouw in labojas legt hem uit dat ze getrouwd zijn en schuift hem een ring rond de vinger. Henry zelf herinnert zich niets meer, behalve een vage indruk van pesterijen uit zijn jeugd, en Tim Roth die hem een watje noemt.

Hoe het komt dat hij omgebouwd is moeten worden tot een cyborg is een raadsel. Veel vragen kan Henry overigens niet stellen, want zijn speech module moet nog geïnstalleerd worden. Net wanneer ze daarmee willen beginnen, wordt het laboratorium aangevallen door de bad guy, een sinistere albino met telekinetische krachten. Het booswicht gaat ervandoor met vrouwlief en Henry mag er achteraan gaan. Het is het begin van een dolle achtbaanrit door Moskou met veel schieten en knokken.

Hardcore Henry

Sorry, Henry, I’m taking your princess to another castle.

Mensen die een gelaagd verhaal of meeslepende personages verwachten, slaan dit lolletje best over, want veel om het lijf heeft het plot niet. Een (letterlijk) blanco blad van een hoofdpersonage, een cartoon villain en een cliché motivatie, het zal geen literaire prijzen winnen. Het enige karakter met iets van inhoud is weggelegd voor Sharlto Copley, die enkele typetjes mag opvoeren. Maar de verdienste van Hardcore Henry ligt elders, namelijk dat de makers dat perspectief in eerste persoon een vol anderhalf uur weten boeiend te houden. Verveling wordt tegengegaan door op tijd van versnelling te wisselen en zodra er sleet op de formule dreigt, gooien ze iets nieuws in de mix.

Als je in het achterhoofd houdt dat Ilya Naishuller piepjong is in de filmwereld, maar wel het hoofd geboden heeft aan alle technische uitdagingen, kun je niet anders dan een dikke duim opsteken. Dat technische aspect moet trouwens een fascinerend onderwerp zijn, want de hoofdrolspeler is hier geen acteur, maar stunt- én cameraman. Veel shots zijn in lange takes genomen, en het gros van alle effecten zijn ter plekke op de set uitgevoerd. Dat zijn er trouwens een flink pak, want Henry helpt busladingen kanonnenvlees om zeep. De gedachte dat je in een mooi uitziend videospelletje zit is nooit veraf.

Hardcore Henry

Mijn dashcam heeft meer opties dan de jouwe.

Wereldcinema is Hardcore Henry niet geworden, maar die pretentie heeft het ook niet. In de plaats daarvan is er met veel goesting iets wild en nieuws geprobeerd. Van het handvol films dat vroeger al de eerste persoon als fulltime perspectief opvoerde, is er geen enkele die het actiegenre tackelde, laat staan zoveel energie op het scherm smeet. Met de komst van mainstream VR-toepassingen is het zo goed als zeker dat we in de toekomst meer van dit soort filmervaringen gaan zien, maar Hardcore Henry zal in dat geval de eer hebben van de eerste geweest te zijn.

7.3 Dolletjes

Het flinterdunne plot terzijde gelaten is Hardcore Henry een geslaagd experiment. Spek voor ieders bek is het niet, maar liefhebbers van shooting games, funky actiefilms en extreme pretparkattracties zullen hiervan smullen.

• Personages 6
  • Audiovisueel 9
  • Pretparkgehalte 8