Guardians Of The Galaxy – Review

1
90%
90%
I AM GROOT

Marvel heeft een nieuwe succesvolle franchise op de wereld losgelaten. En wat voor één. Laat die volgende Guardians film maar komen. Our bodies are ready. Al bij al, laat dat sceptisisme gerust even thuis en ga kijken naar deze film. You won’t regret it. Eén der grootste comic films van de voorbije jaren.

• Verwachting
    8
  • Net na de film
    10
  • Terugblikkend
    9

We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.

– Stephen Hawking

Deze film was een gokje. Nooit eerder is Marvel zo ver gegaan in de hype van diens films. Moest ook wel, want de Guardians Of The Galaxy zijn (helaas) niet de meest bekende Marvel helden. (Opfrisser nodig? We’ll help you out!) Een bende intergalactische misfits, waaronder een pratende wasbeer en een boom? Voor sommigen onder ons leek het een brug te ver. Het was een gokje. En het is een succes.

Groot

😀

Goddamn, wat heb ik genoten van deze film. Waar de laatste Marvel films mij met een eerder neutraal gevoel achterlieten, heb ik nu het gevoel dat deze film een plek in de Marvel Hall of Fame verdient.

Slechterik van dienst is Ronan The Accuser gespeeld door Lee Pace, die ook gestalte geeft aan de elfenkoning Thranduil in The Hobbit. We zien hoe hij zich een weg door het universum en de planeet Xanthar baant, op zoek naar de Infinity Stone, die van hem een omnipotent wezen zou kunnen maken. Daarbij rapporteert hij aan Thanos (je weet wel, dat grote grimassende gezicht uit het extra eindfilmpje van The Avengers) en wordt hij geholpen door diens dochters Nebula en Gamora. Die gebeurtenis geeft op zijn beurt een stroomversnelling aan de evenementen die de Guardians Of The Galaxy bij elkaar brengen.

Guardians Of The Galaxy

Ronan The Accuser

Chris Pratt verdient zeker alle lof hier. De volledige film wordt draaiende gehouden door zijn witty opmerkingen, boyish charmes en anti-held allures. Ik durf zelfs denken dat we de volgende Indiana Jones gevonden hebben. Het is erg moeilijk om niet vanaf moment één mee te rooten voor Star-Lord, de rogue space dief die stilaan evolueert naar de Star-Lord die hij behoort te zijn.

Guardians of the galaxy

Chris Pratt als Star-Lord

Opmerkelijk ook dat hoewel de film heel wat CGI bevat, dit nooit als storend wordt ervaren. Hell, Groot en Rocket domineren het scherm telkens ze in beeld komen. Zo goed zelfs, dat we later op Vin Diesel’s grafzerk wellicht de volgende tekst zullen vinden: “Vin Diesel, Voice of Groot”. Zonder al te veel te willen spoilen, zitten er behoorlijk sterke staaltjes cinemawerk in de scenes rond Groot en Rocket. Een waar genot om te aanschouwen. En damn, wat had ik Bradley Cooper onderschat. Een terechte keuze voor de stem van Rocket.

Guardians of the Galaxy

Rocket en Groot

Naast de Guardians zelf, wordt de film gaande gehouden door een continu arsenaal aan humor. Van Drax die geen beeldspraak verstaat en alles dus letterlijk interpreteert, tot behoorlijk wat verwijzingen naar Kevin Bacon. Zelden kunnen films bijna continu een glimlach op je gezicht toveren. En toch gebeurt dat net hier. Zeker een van de grootste sterktes van de film, die zo ook kan scoren bij een meer mainstream publiek.

Wat de film ook zeker helpt, is de soundtrack. Geen orchestrale Star Wars-eske score hier, maar geweldige sounds from the seventees! De film zit vol oorwormen, die dagen door je hoofd blijven spoken. (OOGAH CHACKA). Ook mooi om te zien hoe relevant het is voor Star-Lord om te luisteren naar deze muziek. Niet zonder reden dus.

Guardians of the galaxy

Yondu

Een andere onvergeetelijk aspect van de film zit ook in de nevenpersonages. Van Benicio Del Toro als de extravagante Collector, Stan Lee (uiteraard!) in al diens glorie tot Yondu, Whistler of Death (Michael Rooker, Merle uit The Walking Dead), allen uniek gestalte gegeven op een manier die je niet snel vergeet.

PS.: Absoluut blijven zitten voor de eindfilmpjes bij deze film. Het is de moeite!