Glen or Glenda – Ed Wood

1
Glen ( Ed Wood ) voelt zich niet lekker in zijn vel zitten en heeft het idee dat hij beter een vrouw kan worden. Hij worstelt met de aandrang om zich in vrouwenkleren te steken en of hij zijn echtgenote Barbara ( Dolores Fuller ) op de hoogte moet brengen van zijn verborgen neigingen. De bezochte psychiater waarschuwt voor de gevaren van travestie en transsexualiteit.

Bij de namen Glen en Glenda denkt menig horror / zwarte humor fan automatisch aan The seed of Chucky. Maar je bent pas een echte liefhebber van foute cinema, indien je deze hint naar Ed Wood’s Glen or Glenda doorhad. Want net zoals de pop Glen(da), twijfelt de hoofdrolspeler in Glen or Glenda over zijn identiteit. Zoals je kan raden draait deze originele en gedurfde film uit 1953 rond travestie en transgender. Rond deze woorden hangt nu nog steeds een taboe en ondanks het slechte acteerwerk en de luizige montage, moet je wel toegeven dat Edward Wood veel moed vertoonde om deze prent te maken. Zijn zogenaamde inspiratiebron was Christine Jorgensen, die beroemd werd door haar transgender operatie. Toch delen velen mijn mening rond het autobiografisch karakter van deze film, aangezien Wood zichzelf graag omhulde in vrouwenkleding.

Glen Or Glenda - Ed Wood

Ed Wood

Na mijn slechte ervaring met Plan 9 from outer space twijfelde ik of ik wel een nieuw Wood wou proberen. Maar in tegenstelling tot deze film probeerde hij toch een boodschap te verwerken in Glen or Glenda. Deze wordt echter niet zo duidelijk doordat het een exploitatiefilm is. Hierdoor krijgen we vaak terugkerende passages, vreemde intermezzo’s door Béla Lugosi die nergens op slaan ( Beware! Beware of the big green dragon that sits on your doorstep. He eats little boys… Puppy dog tails, and big fat snails… Beware… Take care… Beware! ), inhoudloze voice-overs en spreken de personages zichzelf tegen. Bij de eerste kennismaking met Barbara is ze blij afgestudeerd te zijn en halverwege de film moet ze nog 7 maanden studeren. Schoonheidsfoutje? Of eerder een excuus van Barbara om te ontsnappen aan haar nakende huwelijk?

Glen Or Glenda - Ed Wood

Béla Lugosi

Daarnaast krijgen we ook de typische kenmerken van Wood terug: slechte montage en slechte acteurs! Dan doel ik voornamelijk op Dolores Fuller, de toenmalige vriendin van Wood. Al moet ik toegeven dat Wood wel te pruimen viel en dat Lugosi alleen al door het gebruik van zijn borstelige wenkbrauwen een “eng” tintje in de film wist te brengen. Daarnaast hebben we natuurlijk de slechte settings. Dit keer geen kartonnen vliegtuigstuur, maar wel recyclage van kostuums en props, waardoor we vaak dezelfde zetel en tafel te zien krijgen.

Het camerawerk vond ik bij momenten ook bizar. In het begin van de film zien we agenten een zelfmoord onderzoeken en terwijl ze het afscheidsbriefje voorlezen, krijgen we enkele seconden een shot te zien van een radiator. Wanneer Glen een bevriende travestiet gaat bezoeken opent deze een deur, loopt naar Glen toe die ergens buiten beeld staat en terwijl ze elkaar – buiten beeld dus –  begroeten, blijven wij naar de deur kijken tot ze er samen terug naar toelopen. En dit zijn niet de enige scenes waarin we een voorwerp zien terwijl we een gesprek op de achtergrond horen.

Glen Or Glenda - Ed Wood

De meningen blijven verdeeld. Velen vinden dit een vijfsterren film terwijl anderen hem saai en weerzinwekkend  vinden. Ik vond hem best wel meevallen ondanks de contradicties, de onsamenhangendheid en de rommeligheid. De eerste helft van de film lijkt op een slechte schooldocumentaire waarin ze proberen uit te leggen  wat de term travestie inhoud ( Glen is not a homosexual. Glen is a transvestite, but he is not a homosexual. ) en waarin ze toch een aantal seksistische uitspraken doen. Daarna kregen we een reeks beelden te zien, die wellicht moeten duiden op de twijfel die Glen heeft.  Licht hij Barbara in of niet? Maar eerlijk gezegd … de clou ontging mij volledig. En dan terug naar de schooldocumentaire! Ik begin sinds kort het werk van Wood wel te appreciëren. Het zoeken naar de vele fouten, het proberen begrijpen van zijn tekst ( one day it wasn’t halloween any longer ) en visie, is eens iets anders dan de doorsnee voorgekauwde Hollywood film.

Share.

About Author

Gwen

Liefhebber van het geschreven woord, b-films en cijfers. Aanbidder van Stephen King en Tim Burton. Beginnende muzikant maar een eeuwige student met een zwak voor bebaarde mannenlichamen.

Reacties