Toen enkele maanden geleden de eerste trailer voor de reboot van Ghostbusters op YouTube verscheen, werd er behoorlijk hard gereageerd. Een mooie vergelijking zou zijn om de reacties als een verbaal oorlogsveld te zien waar iedereen naast elkaar praat. Waren de harde reacties terecht?

Aan het ene kamp had je de fans van het eerste uur die schuimbekkend de film al prematuur met de grond gelijk maakten en aan de andere kant had je fervente feministen die gemeen hard van zich afbeten. De persvisie zit erop, de credits zijn allemaal over het scherm gegleden en ik kan nogmaals concluderen: het internet zit vol idioten die zich druk maken over een storm in een glas water.

De ‘nieuwe’ Ghostbusters-origine

Laten we beginnen met het verhaal: Erin Gilbert (Kirsten Wiig), een gerenommeerd fysicus, schreef samen met haar jeugdvriendin Abby Yates (Melissa McCarthy) ooit een theoretisch boek over het bestaan van paranormale fenomenen. Erin liet haar zoektocht naar geesten los, terwijl Abby net haar hele carrière wijdde aan het praktiseren van wat ze in hun boek beschreven hadden. Ze wrdt hiervoor bijgestaan door de hilarische Jillian Holtzmann (Kate McKinnon).

Wanneer het trio in contact komt met een échte manifestatie van een geest en met hun bewijs een virale hit te pakken hebben op YouTube, krijgen ze hun ontslag. Ze besluiten een wetenschappelijk groepje op te richten om deze geesten te kunnen vangen. Patty Tolan (Leslie Jones) werkt in de metro van New York en schakelt de hulp in van ons wetenschappelijk trio. Na een avontuur samen besluit ze zich bij het team toe te voegen als kenner/historicus van New York. Chris Hemsworth speelt de rol van Kevin, de knappe doch belachelijk idiote receptionist. Kleine sidenote: het is fijn dat de schrijvers de controverse van op het internet verwerkt hebben in de film.

Ghostbusters cast

Eigenlijk is de kern van het verhaal dus onveranderlijk gebleven ten opzichte van de originele versie uit 1984. Drie wetenschappers krijgen hun ontslag en besluiten de krachten te bundelen om zich te focussen op het paranormale. Maar geloof me vrij: er zijn genoeg nieuwe elementen om de film fris te houden. Zo zijn de vrouwelijke Ghostbusters op zichzelf staande personages met voldoende diepgang om deze luchtige komedie te dragen. Ik moét hier specifiek Kate McKinnons personage Holtzmann vermelden, want ze is werkelijk de frisse wind doorheen de hele film. Haar quirks kruiden de film met de juiste portie weirdness. Over rariteiten gesproken: de rol van nemesis gaat naar Neil Casey, die de rol van weirdo perfect op zich neemt.

Het was een geniaal idee om de cast op te bouwen uit mensen met ervaring bij het immens populaire Saturday Night Live. Ook in de originele Ghostbusters hadden we Bill Murray en Dan Aykyord, beide alumni van hetzelfde humoristische programma. Het heen-en-weer-werk en timing van de cast staat scherp, waardoor ik me op geen enkel moment verveelde.

Knipogen en CGI

Doorheen de hele film zitten er enkele fijne easter eggs en cameos voor fans van het eerste uur. Zo is een groot deel van de originele cast terug te zien in kleine rollen. Enkel Rick Moranis en wijlen Horald Ramis zijn niet terug te vinden in deze film. De film start en eindigt zelfs met de originele soundtrack en godzijdank geen herwerkte monstrosity zoals vaak het geval is bij reboots. En ja, enkele van de spoken uit de eerste Ghostbusters zien we terug in volle glorie!

Ghostbusters CGI spoken

Dat brengt me naadloos naar het grootste pijnpunt van de film: de CGI. De spoken zijn allemaal opgebouwd met hedendaagse CGI-technieken. Resultaat: de magie uit de originele film ontbreekt een beetje in deze reboot. De paranormale wezens zien er net iets te gelikt en afgepoetst uit. Begrijp me niet verkeerd: ik snap de keuze voor CGI in plaats van het handwerk uit de jaren 80. De film bouwt op naar een epische finale die helemaal niet tot stand zou kunnen komen met de technologie van toen.

Toen ik naar buiten ging, werd ik voorgegaan door een vader met zoon. De man vroeg aan z’n kind wat hij van de spoken vond. Het antwoord was: “Goed, maar het is niet hetzelfde.” Waarheid uit een kindermond.

Alweer een reboot?

We kunnen het ondertussen hebben over een plaag: reboots in Hollywood. Het is alsof geen enkele franchise nog heilig is. Robocop, Total Recall en zoveel andere moeten er aan geloven. Er is zelfs sprake van een Jumanji-reboot met The Rock in de hoofdrol. De grote vraag is: waarom?

Zoals bij veel zaken is er geen één antwoord op die vraag, het is een som van verschillende parameters. Vooraleer een film gesubsidieerd wordt, moet er bewezen worden dat er een markt voor is. Dus via marktonderzoek wordt er gekeken naar wat werkt en niet werk. Teruggrijpen naar iets wat voorheen werkte, is een quasi-garantie dat er een publiek voor is.

Maar een van dé grootste redenen ligt in het verre Oosten. Het is nog maar enkele jaren dat films vanuit Hollywood in de cinemazalen van China en Korea draaien. De inwoners daar gaan nog in troepen naar de bioscoop en veel films halen bijna hun meeste inkomen uit deze landen. (Een kleine nuancering is hier aan de orde: dit is geen vaste regel, maar een trend die meer en meer voor komt.) Deze landen hebben de klassiekers zoals Ghostbusters, Jumanji en Robocop nooit gezien, dus deze films heruitbrengen zorgt voor mooie inkomsten.

Persoonlijk heb ik geen problemen met een reboot van een franchise uit de jaren 80. Zolang het de originele film respecteert en op zichzelf een goeie film is, vind ik het allemaal best oké. Dat is bij Ghostbusters alvast aardig gelukt.

7 Degelijk

De film is goed voor een nieuwe generatie fans: het respecteert de originele films, de cast zit goed en het verhaal is naar behoren. De vraag is: is het de moeite om hem nu direct in de cinema te gaan zien? Heb je een neefje/nichtje rond de 10 jaar? Ja. Neem die mee en hij/zij zal zich rot amuseren. Originele Ghostbusters nooit gezien? Ga kijken. Kan je het idee aanvaarden dat de groep volledig bestaat uit vrouwen? Koop dat bioscoopticket. Voor al de rest, ik vrees dat deze film te weinig zal toevoegen om je bioscoopticket te verantwoorden.

• Personages 8
  • Audiovisueel 7
  • Sfeer 7