De originele verfilming van Masamune Shirows manga, ondertussen al 22 jaar oud, geldt als een mijlpaal in de geschiedenis van de Japanse animatie. Samen met Akira en Spirited Away is het één van de weinige anime die in het westen de nodige faam kon verwerven en onder andere de inspiratie vormde voor talloze sciencefictionfilms, waaronder de Matrix-trilogie. Het mag dan ook niemand verbazen dat in een tijdperk van succesvolle liveactionadapties Ghost in the Shell al snel in het vizier zou komen.

ghost in the shell movie anime manga scarlett johansson takeshi kitano pilou asbaek

Het Ghost in the Shell-universum is, zoals wel vaker na een initieel succes, ondertussen vrij uitgebreid. Alles begon met de manga uit in 1989. Deze cyberpunk-klassieker werd origineel met de naam Kōkaku Kidōtai (vrij vertaald alsgepantserde mobiele ordehandhaving“): The Ghost in the Shell gepubliceerd. Later werd het gewoon Ghost in the Shell. In 1995 volgde zoals bekend een animatiefilm geregisseerd door Mamoru Oshii, die tevens een vervolg kreeg in 2004 en zelfs in de running was voor de Gouden Palm op het filmfestival van Cannes. Maar voor velen, onder andere ook deze reviewer, begon de franchise pas echt te schitteren in de televisiereeks Ghost in the Shell: Stand Alone Complex. Deze serie vertelt twee verhalen in evenveel seizoenen die tot de beste in het genre behoren. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de nieuwste adaptatie gretig gebruik lijkt te maken van zowel elementen uit de originele film als verschillende ideeën uit de serie.

Maar schijn bedriegt. Terwijl Ghost in the Shell faam verwierf omwille van zijn complexe thema’s zoals identiteit in een hoogtechnologische maatschappij waar de grens tussen mens en machine in sneltempo aan het vervagen is, gaat deze nieuwe film amper in op deze problematiek. Net zoals in de manga en anime maken we hier kennis met Public Security Section 9, een anti-terreurcel gespecialiseerd in cyberterrorisme. Aan het hoofd van dit team eliteagenten staat The Major (Scarlett Johansson), een nieuw soort van supersoldaat dat een 100% artificieel lichaam bezit. Maar wanneer een mysterieuze hacker een wraakactie begint tegen het industrieel consortium dat het lichaam van The Major ontwierp, slaat ook bij haar de twijfel toe over de motivaties van het bedrijf en de ware aard van haar lichaamstransplantatie.

Op zich een mooie set-up, maar op geen enkel ogenblik in de film heb je het gevoel dat het verhaal echt op gang komt. Het mysterie rond het verleden van The Major is in deze film zodanig gesimplificeerd dat het eigenlijk al van in het begin duidelijk is. Ik zat te wachten op de grote plottwist, maar die bleek er uiteindelijk nooit te komen. En dat is zo jammer, want dit flinterdunne verhaal staat in schril contrast met bijvoorbeeld het complexe achtergrondverhaal uit Stand Alone Complex. Daar hebben zowel The Major als Kuze (Michael Pitt) een heel interessante en diepgaande origin story, terwijl er in deze film niet eens wordt uitgelegd waarom iedereen haar The Major noemt. Elk teamlid van Section 9 heeft in de animeserie zijn eigen persoonlijkheid en achtergrond, hier krijgen we ze amper in beeld te zien.

En er mag dan al veel controverse geweest zijn over de casting van Johansson, haar etniciteit doet hier totaal niet ter zake. Een complete miscasting van zowat elk personage in deze film is het echte probleem. De dialogen voelen stroef aan en de acteurs hebben niet de feeling met het bronmateriaal die nodig is om deze personages te vertolken. Wie vond het trouwens een goed idee om Takeshi Kitano te casten als Aramaki? Laat staan hem een pistool in de hand te duwen.

En dat is zo zonde, want de makers hebben zich duidelijk op visueel vlak wél laten inspireren door zowel de films als de anime. En laten we eerlijk zijn, deze film is een visueel spektakel. De vele iconische scènes worden prachtig in beeld gebracht en bezorgden mij op bepaalde momenten echt kippenvel. De sprong die The Major maakt van het gebouw in het begin van de film, de scène met de geisha die rechtstreeks uit de eerste aflevering van Stand Alone Complex lijkt geplukt, het gevecht in het water en de spectaculaire confrontatie op het einde zijn een lust voor het oog. De set designs zijn prachtig en ook over de kostuums hebben we niets dan lof.

De soundtrack is gecomponeerd door Clint Mansell, bekend van Requiem for a Dream, maar zijn werk hier doet ons eerder denken aan wat hij deed bij Mass Effect 3. Deze elektronische beats kunnen evenwel nooit op tegen de sublieme soundtrack die Yoko Kanno schreef voor Stand Alone Complex en die ik voor altijd zal blijven associëren bij deze franchise. Gelukkig kan ik mij niet herinneren de affreuze dubstep remix van Kenji Kawai’s theme ergens in de film te horen, al was de muziek die tijdens de credits speelde wel een nieuwe versie van zijn befaamde compositie.

Ghost in the Shell had enorm veel potentieel. Maar uiteindelijk gaat deze film compleet voorbij aan de essentie die de serie zo goed maakten. In plaats van een verhaal te willen vertellen wordt hier gekozen voor een flashy spektakelfilm. En dankzij een vlakke vertolking van zowat alle acteurs mist deze verfilming de ghost die wel aanwezig was in de geanimeerde versies. Fun fact: de Japanse dub van de film gebruikt de originele stemmen van onder andere Atsuko Tanaka en de legendarische Akio Ōtsuka.

Ghost in the Shell speelt vanaf 29 maart in de zalen.

Ghost in the Shell

5 ZIELLOOS

Ghost in the Shell is een schoolvoorbeeld van style over substance. Prachtige visuals wegen nauwelijks op tegen een compleet gebrek aan diepgang. Het weinige verhaal dat er is, wordt bovendien nog eens zonder overgave gebracht door een cast die geen idee heeft waar ze het over hebben.

• VERHAAL 3
  • PERSONAGES 3
  • SOUNDTRACK 5