Film Fest Gent: N: The Madness of Reason

0
Midden vorige eeuw ruilde de Fransman Raymond Borremans het Europese continent in voor de Ivoorkust om er als avonturier, muzikant en entomoloog de allereerste encyclopedie van een nieuwe wereld samen te stellen. Hij vond er een nieuwe thuis, en droomde van eeuwige roem. Helaas overleed hij toen hij aan de letter N aanbeland was. Dit experimentele filmessay trekt in het spoor van Borremans’ rusteloze geest, en creëert een poëtisch, audiovisueel dialoog tussen zijn eigen reflecties en het glorieuze verleden van West-Afrika. De kijker krijgt gaandeweg meer inzicht in de reden en de waanzin die aan de basis lagen van Borremans’ monumentale project. “Het leven van Raymond Borremans is tegelijk fascinerend en mysterieus”, verklaart regisseur Peter Krüger, die absoluut niet de intentie had om een biopic te maken. “Via het leven van dit ongewone personage wilde ik een zekere geestesgesteldheid analyseren; een manier van denken en gedragen die representatief is voor de Westerse idealen”. (A.I.)

regisseur: Peter Krüger
componist: Walter Hus
producent: Peter Krüger
scenario: Ben Okri (text), Peter Krüger
montage: Nico Leunen
fotografie: Rimvydas Leipus
geluid: Alex Booy & Huybert Boon
productiehuis: Inti Films

dialoog: Frans
ondertitels: Nl/Fr ond.
duur: 102 minuten
land: België – Nederland – Duitsland
jaar: 2014

dinsdag 21/10 17:30 Kinepolis
woensdag 22/10 20:00 Studio Skoop
Koop tickets!

Raymond Borremans was 23 toen hij weg wou uit Europa. Weg van de oorlogen om hem heen. Weg van de chaos. In de jaren 1920 trok hij daarom naar Ivoorkust mee met de kolonisten. Samen met zijn instrument had Borremans ook zijn grote droom meegebracht: de allereerste encyclopedie van een nieuwe wereld samenstellen. Die monumentale taak voerde hij maar liefst 50 jaar maniakaal uit. Tot aan zijn dood. Alleen raakte hij maar tot de letter N, net voorbij het midden van het alfabet. En zeg nu zelf, wat is een halve encyclopedie waard?

Met die gedachte start ‘N: The Madness of Reason’ waarbij we de geest volgen van de overleden Borremans. Terwijl Borremans’ geest nog leeft in koloniale tijden zien we vergezichten, opvallende details, spelende kinderen, oorlog. Het Ivoorkust van nu. Het contrast tussen de analytische geest van Borremans en de chaos van het land waar hij 50 jaar in verbleef is gigantisch. Regisseur Peter Krüger onderstreept dat perfect door Borremans in dialoog te laten gaan met de zwarte Afrikanen die hij tegenkomt. Vooral zijn gesprekken met een Afrikaanse vrouw die met geesten kan spreken zijn uiterst poëtisch. ‘Snap je dan niet dat je met je drang naar orde de chaos voedt?’ Vraagt ze hem meerdere malen. Ook tijdens zijn dood heeft Borremans niet meteen de tijd om te voelen. Om te ervaren. Veel liever wil hij alles analyseren, benoemen en neerschrijven in het werk waarmee hij zo graag beroemd had willen worden.

Zowel muzikaal als filmisch is de film een pareltje. De traagheid draagt bij aan de poëzie, de teksten zijn doordrongen met Afrikaanse waarheid. Een quote om te onthouden: ‘Papier heeft alles kapotgemaakt. Papier betekent namelijk dingen uitsluiten. Op papier staat dat ik een hutu ben. Dat betekent meteen ook dat ik geen tutsi ben. In het echt heb ik vele namen.’

N: The Madness of Reason geeft heel poëtisch de eindigheid van de mens weer en brengt een duidelijk contrast tussen het beeld van de kolonisten van toen en het Ivoorkust van nu. Niet alles valt in woorden te omvatten. Niet alles valt neer te schrijven.

80%
80%
Poëtisch

TL;DR De Belgische film 'N: The Madness of Reason' illustreert de beperkingen van het woord en de analyse en neemt je mee in een rivier aan herinerringen van een man hopeloos op zoek naar erkenning.

  • Kenny's bescheiden mening
    8,5
Share.

About Author

Kenny

Quit your jibbajabba, you ain't hurt!

Reacties