kajillionaire

Kajillionaire review: eigenzinnig

Het was lang onduidelijk of en wanneer Kajillionaire in België zou verschijnen na de première op Film Fest Gent. We waren dan ook zo onder de indruk dat we de film toch toevoegden aan ons lijstje van beste films van 2020. De filmgoden hebben toch onze gebeden verhoord want de film is intussen op redelijk wat VOD-platformen te zien. Daarom hebben we iets uitgebreider opgesomd wat we er zo goed aan vonden.

Excentriek

Miranda July is van vele markten thuis. Zo is ze zangeres, actrice, kunstenares, artieste, schrijfster en regisseur. Omdat ze zoveel doet, kan ze dan ook niet alles tegelijk. Daarom was het al even wachten op haar nieuwste film. Ze is misschien niet zo gekend bij het grote publiek maar haar eerste film kreeg wel een prijs op het filmfestival van Cannes. Kajillionaire is nog maar haar derde langspeelfilm dus er werd reikhalzend naar uitgekeken. Alle invloeden uit haar andere disciplines komen daarin dan ook mooi tot hun recht.

De film gaat namelijk over de 26-jarige Old Dolio (Evan Rachel Wood, Westworld) en haar ouders. Ze hebben het niet breed en komen rond door mensen op te lichten op allerlei manieren. Wonen doen ze in een oud fabrieksgebouw waar om de zoveel tijd schuim uit het plafond komt. Ze zijn echter trots op die manier van leven omdat zij niet geobsedeerd zijn door geld zoals mensen die “kajillionaires” willen worden. Maar oplichters zijn dat natuurlijk ook. Zo vernoemden ze hun dochter naar een dakloze lottowinnaar in de hoop dat hij zich gevleid zou voelen en hen wat van zijn geld zou nalaten. Bovendien staan ze intussen achter met hun huur, waardoor ze dringend aan geld moeten komen om te vermijden dat ze op straat belanden.

kajillionaire
© Focus Features

Old Dolio kent geen ander leven en bedenkt de list die hen uit de penarie kan helpen. Met vliegtickets die ze in een wedstrijd heeft gewonnen, kunnen ze naar New York. Daar zullen haar ouders ervandoor gaan met de koffer van Old Dolio zodat ze een claim kan indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Als ze daarna een reisverzekering koopt, zal ze daar genoeg geld van trekken om de huur te betalen.

Alles lijkt opgezet voor een luchtige komedie over een gekke familie, maar niks is minder waar.

Op de terugweg raken haar ouders aan de praat met Melanie (Gina Rodriguez, Jane the Virgin). Tot de verbazing van Old Dolio vertellen ze haar over hun plan waarna ze vraagt of ze mee mag doen. Melanie stelt hen voor aan de oudere klanten van de opticien waar ze werkt. Die slaan graag een babbeltje, waardoor ze het vaak niet merken als er iets uit hun huis verdwijnt. Haar ouders beginnen meer en meer tijd door te brengen met Melanie in plaats van Old Dolio. Zeker wanneer er iets misgaat op een van de huisbezoeken beseft ze dat de relatie met haar ouders en haar leven niet zo ideaal zijn als ze dacht.

Schijn bedriegt

Alles lijkt opgezet voor een luchtige komedie over een gekke familie, maar niks is minder waar. Sommige thema’s zijn misschien voor interpretatie vatbaar maar de band tussen ouders en hun kinderen wordt hier onder de loep genomen. Het is al snel duidelijk dat de ouders van Old Dolio haar voorbereid hebben om net als hen te worden, meer zoals een zakenpartner eigenlijk en niet hun eigen kind. De naam die ze haar gegeven hebben, is al een eerste bewijs daarvan. Maar daarnaast is ook affectie vreemd voor Old Dolio. De momenten waarop ook zij begint te beseffen hoe het zit met haar ouders, vooral na de komst van Melanie, zijn best ontroerend. Zelfs wanneer Old Dolio haar moeder vraagt om iets heel simpels maar zo betekenisvol te doen, kan ze het niet opbrengen.

kajillionaire
© Focus Features

Door Melanie beseft ze niet alleen dat het gedrag van haar ouders niet oké is, maar ook dat ze geen normaal leven heeft kunnen leiden. Ze heeft geen vrienden en vindt in Melanie meer dan een gelijke. Ze leert ook zichzelf meer kennen en leert dat ze op haar eigen benen kan staan. Dankzij Melanie gaat een nieuwe wereld voor haar open. Kajillionaire laat zo zien hoe erg de band met je ouders je leven kan tekenen, op een goede of slechte manier. De levensstijl van de familie werpt ook een blik op hoe kansarmoede meerdere generaties in z’n greep kan houden.

Kajillionaire laat zo zien hoe erg de band met je ouders je leven kan tekenen, op een goede of slechte manier.

De cinematografie zit vol van de rijke kleuren met een soort dromerige filter overheen. Samen met wat special effects wordt zo een bepaalde scene in het toilet van een tankstation opeens een plaatje. Ook qua acteerwerk worden we verwend. Evan Rachel Wood is perfect als Old Dolio. Ze zorgt voor een personage dat wel vreemd is maar tegelijk ook zo warm en aandoenlijk. Gina Rodriguez moet ook dringend in meer films gecast worden. Wie haar alleen van Jane The Virgin kent, leert hier een nieuwe kant van haar kennen. En Richard Jenkins als vader is altijd welgekomen. Kortom, Miranda July produceert misschien niet aan de lopende band, maar haar nieuwste is zeker het wachten waard.

Kajillionaire is nu te bekijken op Google Play, YouTube, Apple TV, Proximus of Telenet.

Uniek

kajillionaire
4 5 0 1
Kajillionaire kan je qua sfeer maar moeilijk met iets anders vergelijken. Geweldig acteerwerk, prachtige cinematografie en een verhaal dat vele themas aanhaalt, maken van deze film een absolute aanrader.
4/5
0