Film Fest Gent 2021: Twintig om te zien met The French Dispatch, La Civil, Cool Abdoul en meer

0

Film Fest Gent gaat bijna opnieuw van start, en het aanbod is weer om van te smullen. Kiezen is dan ook verliezen, maar wij proberen jullie te helpen door onze aanraders aan jullie voor te schotelen. 

© Film Fest Gent

A Chiara

Plot: De vijftienjarige Chiara leidt een typisch tienerleventje leidt in Gioia Tauro: ze is verslingerd aan haar smartphone, ze trekt op met vriendinnen en plaagt haar oudere zus. Als die achttien wordt, organiseren Chiara’s ouders een verjaardagsfeest waar heel de buurt naartoe komt. Er wordt gedanst, gespeecht, gehuild, gedronken en zelfs ook stiekem gerookt. Maar als iemand dat dreigt te verklikken bij Chiara’s vader, blijft de puber ijskoud. Niets kan haar raken. En dan ontploft haar vaders auto. Door in te zoomen op een tienermeisje dat het dubbelleven van haar perfecte papa ontdekt, geeft Carpignano een fikse zwier aan zowel het coming-of-age- als het maffiagenre.

Waarom zien: Maffia- en coming-of-agefilms zijn allesbehalve zeldzaam maar een mix van de twee is dat wel. Hoewel de maffiawereld meestal een volwassen wereld is, is de impact vaak veel groter dan dat. Zeker wanneer je dat door de ogen van een tienermeisje bekijkt, zorgt het voor een andere dimensie. Deze film kaapte bovendien onlangs de hoofdprijs weg op het filmfestival van Zurich. (Jana)

© Film Fest Gent

Animals

Plot: In april 2012 verdwijnt Ihsane Jarfi in Luik. De dertiger wordt voor het laatst gezien in de buurt van een homobar, vlak voor hij in een auto met vier andere mannen stapt. Twee weken later wordt hij teruggevonden. Dood en zwaar verminkt. De vier passagiers worden ingerekend en veroordeeld voor homofobe moord. “We gedroegens ons als beesten”, zei een van hen tijdens het proces. Nabil Ben Yadir inspireert zich op dit waargebeurde verhaal door de 35-jarige Brahim te volgen die op de verjaardag van zijn moeder uit de kast wil komen. Alleen beslissen vier mannen daar anders over.

Waarom zien: Het zal alleszins geen makkelijke film worden om te bekijken, maar homofoob geweld komt nog te veel voor in het dagelijkse leven om het onderwerp te schuwen. Meer aandacht zorgt zo misschien voor meer bewustzijn. Bovendien staat Nabil Ben Yadir aan het roer, die toch een belangrijke waarde in de Belgische cinema is geworden als regisseur van Les Barons of Dode Hoek en schrijver van Patser. (Jana)

© Film Fest Gent

Annette

Plot: Henry is een stand-upcomedian met een scherpe humor, Ann een internationaal bekende zangeres. Samen vormen ze een gelukkig en glamoureus stel. De geboorte van hun eerste kind, Annette, een mysterieus meisje met een uitzonderlijke gave, zal hun leven op zijn kop zetten.

Waarom zien: Om eerlijk te zijn wist ik zelfs het plot van deze film nog niet toen hij al op m’n lijstje stond. Een musical met Adam Driver en Marion Cotillard die ook deels in België is opgenomen? Ik was toen al verkocht. Maar de film ging daarna in première op Cannes en lokte daar love it or hate it-reacties uit. Nu kunnen we zien in welk kamp wij zullen zitten. (Jana)

© Film Fest Gent

The Card Counter

Plot: Dit is het verhaal van ex-militair William Tell (Oscar Isaac), die worstelt met zijn geweten door schrijnende misdaden in Irak. Na een tijd in de gevangenis te hebben gezeten, vindt hij zichzelf opnieuw uit als professioneel gokker in het Amerikaanse pokercircuit. Tijdens een presentatie van Majoor John Gordo (Willem Dafoe) wordt William benaderd door Cirk (Tye Sheridan), een getroebleerde jongeman. William neemt Cirk mee op reis langs verschillende casino’s om hem op het rechte pad te houden. Dit lijkt een steeds moeilijkere opgave te worden aangezien ook William wordt achtervolgd door het verleden en de keuzes die hij toen heeft gemaakt. Zijn enige oplossing lijkt om met geweld te strijden tegen zijn eigen verleden.

Waarom zien: Paul Shrader is een van de meest interessant en atypische regisseurs in Hollywood. Hij heeft een zwak voor eenzame, afgesloten mannelijke hoofdpersonages die het zichzelf nogal lastig maken. De bekendste voorbeelden daarvan zijn Taxi Driver en Raging Bull maar ook het recente, en heel speciale First Reformed. Naar een samenwerking tussen hem en onze lieveling Oscar Isaac zijn we dus heel benieuwd. (Jana)

© Film Fest Gent

Colors of Tobi

Plot: Dit jaar keurde het Hongaarse parlement onder leiding van Viktor Orbán een omstreden wet goed die voorlichting aan minderjarigen over homo- en transseksualiteit verbiedt. Het is in die vijandige omgeving dat de jonge transman Tobi opgroeit. Hij woont immers in een kleine landelijke gemeente in het uiterst conservatieve Centraal-Europese land, maar wordt er gelukkig omringd door een warme en progressieve familie. In haar intieme documentaire volgt Alexa Bakony de jonge transman en zijn moeder Éva tijdens die moeilijke tijd.

Waarom zien: Ja, de korte inhoud zegt het zelf al. Het is al moeilijk genoeg om op te groeien als trans persoon, laat staan wanneer er ook echt wetten komen om je uit te wissen. Documentaires kunnen daarbij nog steeds het beste een beeld geven over de echte impact op mensen. Waarschijnlijk ook hard om te zien, maar wel broodnodig. (Jana)

© Film Fest Gent

Cool Abdoul

Plot: De Vlaamse regisseur Jonas Baeckeland verfilmde het bewogen leven van de Gentse bokser Ismaïl Abdoul. Abdoul won de Europese titel en werd daarna gearresteerd en veroordeeld voor een gevangenisstraf van vijf jaar. Om zijn internationale boksambities te financieren klimt hij op als portier, waar hij in aanraking komt met het nachtleven en de drugshandel. Hij vervreemdt van zijn grote liefde Sylvie en zijn coach die zijn leven op de rails hielden.

Waarom zien: Het langspeeldebuut van regisseur Jonas Baeckeland zoomt meteen in op een lokale Gentse legende. Mede door het thema van deze film besloot Film Fest Gent een samenwerking te starten met vzw Touché. Zij willen de agressie bij gedetineerden, en bij uitbreiding in de hele maatschappij, onder handen te nemen. Een film met een boodschap dus maar ook met een topcast, waaronder Nabil Mallat, Anemone Valcke en Johan Heldenbergh. (Jana)

© Film Fest Gent

Cow

Plot: Deze intieme documentaire gaat over Luma, een melkkoe die in de openingsscène een kalfje krijgt. Daarna volgen we het kalf tot het zelf een volwassen melkkoe is.

Waarom zien: Het klinkt op het eerste gezicht heel speciaal en een beetje als een experiment maar het feit dat Andrea Arnold erachter zit, intrigeert ons. Zij maakte namelijk al furore dankzij American Honey en Big Little Lies. Vorig jaar waren we al betoverd door First Cow, en nu willen we deze zeker proberen. (Jana)

© Film Fest Gent

Dealer

Plot: De veertienjarige drugsdealer Johnny (Sverre Rous) verblijft in een tehuis voor jongeren met een moeilijke thuissituatie. Wanneer hij de internationaal geroemde en succesvolle filmacteur Anthony (Ben Segers) als vaste klant over de vloer krijgt, ontstaat er een hechte band tussen de twee. Ze besluiten om hun leven een andere wending te geven.

Waarom zien: Jeroen Perceval is als acteur al een tijdje een van de vaste, betrouwbare waarden van het Vlaamse film- en televisielandschap. Nu voegt hij daar waarschijnlijk nog twee talenten aan toe: scenarist en regisseur. Het verhaal van zijn debuut klinkt veelbelovend en laat Ben Segers zo te horen ook toe om zijn meer dramatische kanten te laten zien. (Jana)

© Film Fest Gent

The French Dispatch

Plot: The French Dispatch is een raamvertelling met als vertrekpunt de redactie van een Amerikaans magazine, gevestigd in het Franse stadje Ennui-sur-Blasé. De film volgt de structuur van een magazine, met inhoudstafel, overlijdensbericht, reisreportage en drie langere verhalen, en is daarmee een ode aan de journalistiek.

Waarom zien: Dit is pas de 10e film van regisseur Wes Anderson en toch behoort de man al tot de filmgeschiedenis. Zijn eigenzinnige films zoals The Grand Budapest Hotel of Moonrise Kingdom met hun speciale stijl en mooie beeldvorming maken hem voor veel filmfans iemand om te volgen. Zijn nieuwste ziet er mogelijk nog het speciaalst van al uit door de opbouw. We zullen zien of het werkt. De internationale topcast voorspelt alvast veel goeds. (Jana)

© Film Fest Gent

Grond

Plot: Een Belgische moslimfamilie staat voor een zwaar dilemma wanneer iemand van hen sterft: begraven we de persoon in België of in zijn land van herkomst? Ishmael, die samen met zijn zus de begrafenisonderneming van zijn vader erft, ziet een gat in de markt: Marokkaanse heilige aarde importeren, zodat Belgische moslims hier kunnen begraven worden in plaats van ze na hun overlijden naar het land van herkomst te repatriëren. Financieel komt hun handeltje echter niet van de grond, tot er zich een malafide investeerder aandient

Waarom zien: Wij zijn fan van alles wat Adil El Arbi en Bilal Fallah doen, in binnen- en buitenland. In dat binnenland wagen ze zich, samen met Mathieu Mortelmans, nu voor het eerst aan een tv-reeks. Het scenario is van het team achter Bevergem en het idee van acteur Zouzou Ben Chikha. Tragikomedie is ook een genre dat we minder zien in Vlaanderen, en zeker met dit thema kan het mensen hun horizonten nog maar eens verbreden. (Jana)

© Film Fest Gent

Ich bin dein Mensch

Plot: Hoe is het om drie weken samen te leven met een robot die werd ontwikkeld om jou gelukkig te maken? Dat zoekt Alma (Maren Eggert) uit, een Duitse vrouw die enkel met het vreemde experiment instemde om extra fondsen te kunnen werven voor haar eigen onderzoek naar de poëtica van oude administratieve teksten. De sceptische vrouw wordt opgescheept met Tom (Dan Stevens), een android die wéét wat vrouwen willen. Maar of dat echt zo is, betwijfelt ze.

Waarom zien: Het plot van deze film doet ons denken aan een wellicht iets minder trieste versie van de Black Mirror-aflevering Be Right Back, waarin Hayley Atwell haar overleden vriend probeert te vervangen met een robotversie. In deze scifi-romcom probeert Maria Schrader de aard van relaties en romantiek te onderzoeken en hoe technologie zoals AI die kan beïnvloeden. Maren Eggert won voor haar rol de acteerprijs op het filmfestival van Berlijn, en Dan Stevens zien we altijd graag bezig. Maar eigenlijk hadden we aan de woorden ‘scifi-romcom’ al genoeg. (Elien)

© Film Fest Gent

La Civil

Plot: Cielo (Arcelia Ramírez) probeert haar ontvoerde tienerdochter terug te krijgen uit de handen van een drugskartel. De vrouw ziet geen andere uitweg dan met de hulp van haar overspelige echtgenoot Gustavo het gevraagde losgeld op te hoesten. Maar zelfs dan laten de kartelleden haar dochter niet vrij. Op hulp van de corrupte ordediensten hoeft ze evenmin te rekenen. Dus neemt Cielo het recht in eigen handen.

Waarom zien: La Civil is het regiedebuut van de Belgisch-Roemeense Teodora Ana Mihai. Ze kreeg op het filmfestival van Cannes de Prix de l’audace kreeg, omdat ze het lef had om de problematiek van kinderontvoeringen in Mexico onder de aandacht te brengen. Een emotionele film die ook thrillerelementen bevat en toont hoe ver een moeder voor haar kind wil gaan? Teken ons present. (Elien)

© Film Fest Gent

Lamb

Plot: Twee uitgebluste IJslandse schaapkwekers komen voor een raadsel te staan wanneer een van hun schapen een lammetje baart met menselijke gedragingen. Toch omarmen ze het wezentje, tot wanneer een familielid hen op de proef stelt.

Waarom zien: Eerlijk, die eerste zin is al gek genoeg om ons te intrigeren. Valdimar Jóhannsson wordt getipt als nieuwe horrorrevelatie met deze bevreemdend klinkende film. Horror is een uiterst interessant genre waar veel regisseurs boodschappen kunnen overbrengen op volledig originele manieren. De trailer ziet er alvast veelbelovend uit, en ook door de geweldige cinematografie zijn we heel erg benieuwd om deze te zien. (Elien)

© Film Fest Gent

The Last Duel

Plot: De veertiende-eeuwse ridder Jean de Carrouges (Matt Damon) en zijn trouwe schildknaap Jacques Le Gris (Adam Driver) worden rivalen wanneer de vrouw van de Carrouges (Jodie Comer) Le Gris ervan beschuldigt haar te hebben verkracht. Le Gris ontkent in alle toonaarden: het is haar woord tegen het zijne. De Carrouges wil het op de traditionele wijze oplossen: met een duel op leven en dood. Als hij er niet in slaagt Le Gris te verslaan, eindigt zijn vrouw op de brandstapel.

Waarom zien: Toen we voor het eerst hoorden over deze film, hadden we zo onze bedenkingen. Een team van mannen die verkrachting gebruiken als centraal plotpunt, dat kan erg verkeerd lopen. De meningen over The Last Duel zijn ook nu nog verdeeld, maar aan de cast en crew zal het niet liggen. Ridley Scott gooit het met een kostuumdrama over een andere boeg, Ben Affleck en Matt Damon werkten sinds 1997 voor het eerst samen aan een scenario, en met Adam Driver en Jodie Comer is ook de nieuwe garde vertegenwoordigd. Een historisch epos met nektapijten, dat willen we zien. (Elien)

© Film Fest Gent

The Lost Daughter

Plot: Leda (Olivia Colman), een gescheiden prof letterkunde, is op vakantie aan het strand in Griekenland. Daar raakt ze geobsedeerd door een jonge moeder (Dakota Johnson) en haar dochtertje. In een opwelling steelt ze de pop van het meisje. Het is de aanleiding voor flashbacks naar de jonge Leda (Jessie Buckley). We zien haar wanhopig een carrière van de grond proberen te krijgen en tegelijk de zorg voor haar twee jonge kinderen dragen.

Waarom zien: Het regiedebuut van actrice Maggie Gyllenhaal werd overladen met lof in Venetië. Gyllenhaal won zelfs de prijs voor Beste Scenario. De thriller is gebaseerd op het gelijknamige boek, dat blijkbaar helemaal tot leven komt hier. The Lost Daughter heeft ook een cast om u tegen te zeggen, met Dakota Johnson, Olivia Colman, Jessie Buckley en Ed Harris. (Elien)

© Film Fest Gent

Madres Paralelas

Plot: Janis (Penélope Cruz) is een professionele fotograaf, die van een relatie met een getrouwde antropoloog zwanger raakte. Op de kraamafdeling treft ze toevallig de veel jongere, eveneens alleenstaande Ana (Milena Smit) aan. Beiden zijn eigenlijk ongewenst zwanger. Ze bevallen allebei van een meisje en ontwikkelen een sterke band. Maar een schokkende ontdekking, die verweven is met het trauma van de Spaanse burgeroorlog, zal hun vriendschap zwaar op de proef stellen.

Waarom zien: Pedro Almodóvar blijft een van de uniekste regisseurs die er zijn, altijd garant voor een speciale film. Vaak staan moeders centraal, en dat is hier niet anders. Penélope Cruz won de prijs voor Beste Actrice in Cannes. ¡Dámelo ahora, gracias! (Elien)

© Film Fest Gent

Pig

Plot: Robin Feld (Nicolas Cage), een voormalige sterrenchef, is truffelzoeker geworden en leeft als kluizenaar diep in de bossen van Oregon. Wanneer zijn geliefkoosde truffelvarken wordt gestolen, moet hij terugkeren naar Portland en zijn verleden onder ogen komen. Amir (Alex Wolff), zijn truffeldealer en enige contact met de buitenwereld, helpt hem een groep junkies op te sporen waarvan vermoed wordt dat zij de ‘pignappers’ zijn.

Waarom zien: Nicolas Cage is de laatste jaren aan een remonte bezig, met onder andere Mandy en Color Out of Space. De acteur moet het hebben van bevreemdende films om in zijn element te komen. Pig lijkt geen geflipte maar eerder het tegenovergestelde: een ingetogen film die het van een ingehouden Cage moet hebben. Wij vertrouwen erop. (Elien)

© Film Fest Gent

Spencer

Plot: Tijdens Kerstmis 1991 probeert prinses Diana de schijn hoog te houden nu ze weet van het overspel van prins Charles. Dat wordt moeilijker wanneer er geruchten circuleren over affaires en een scheiding. Terwijl Diana de grenzen van het fatsoen begint op te zoeken, wordt haar doen en laten nauwlettend in de gaten gehouden door Major Gregory, het nieuwe hoofd van de hofhouding.

Waarom zien: De stijl van Pablo Larrain in Jackie moest je ding zijn, maar iedereen kon beamen dat hij het beste uit Natalie Portman haalde. In Spencer kruipt Kristen Stewart in de huid van een van de meest geliefde en betreurde royals ooit. Stewart is Twilight al heel lang ontgroeid, en krijgt hier de kans om zich opnieuw op de kaart te zetten. Wij zijn sowieso fan. (Elien)

© Film Fest Gent

Summer of Soul

Plot: In 1969 vond het Harlem Cultural Festival plaats: gedurende zes weekends trad de fine fleur van de zwarte muziek er op, van Stevie Wonder en Nina Simone tot Mahalia Jackson en B.B. King. Alle concerten, bijgewoond door honderdduizenden toeschouwers, werden gefilmd, maar omdat geen enkele producer brood zag in een film bleef het materiaal vijftig jaar in een kluis liggen. Tot Ahmir ‘Questlove’ Thompson van The Roots uit die opnamen, gecombineerd met verhelderende interviews, deze ongelooflijke muziekdocumentaire puurde.

Waarom zien: Deze muziekdocumentaire is al langs alle kanten bejubeld, dus we kunnen alvast niet wachten welke sfeer die oproept. Een dankbaarder onderwerp kan je bijna niet hebben, met al die geweldige artiesten. Questlove ademt muziek, dus wij zijn alvast klaar om terug getransporteerd te worden naar de summer of love. (Elien)

© Film Fest Gent

Un Monde

Plot: De zevenjarige Nora begint haar eerste dag in de lagere school. Ze heeft er geen zin in. Misschien heeft het te maken met de wrede pesterijen die haar oudere broer Abel enkele klassen hoger ondergaat. Nora wil hem helpen, maar Abel dwingt zijn jongere zusje om haar mond te houden tegen hun vader en de leerkrachten. Bovendien hoopt Nora een vriendenkring op te bouwen, wat haar voor een verscheurend dilemma plaatst.

Waarom zien: Un monde is het debuut van de Belgische Laura Wandel. Op het filmfestival in Cannes maakte ze een grote indruk en kreeg de film een staande ovatie. In haar film worden kinderen en hun wereld au sérieux genomen en staat er veel op het spel. Daarvoor gebruikt ze cameraperspectieven en een regiestijl die blijkbaar doet denken aan die van een thriller. Talent om in de gaten te houden. (Elien)

Film Fest Gent gaat door van 11 tot en met 22 oktober. Allen daarheen! 

Share.

About Author

Jana Valcke

Ik woon bijna in de cinema. Thuis kijk ik ook graag films en series. There are worse ways to spend your life.

Reacties