Wat krijg je als je Inception overgiet met een saus van magie en Oosterse gevechtssport? Dat moet Doctor Strange zijn, een entertainende actiefilm uit de Marvel-stal. Maar is de film met Benedict Cumberbatch in de hoofdrol ook uniek genoeg en dus geen zoveelste in de rij van superheldenfilms?

Superheld van dienst is Stephen Strange (Benedict Cumberbatch), één van de beste chirurgen in de wereld, die door een ongeval niet meer in staat is om operaties uit te voeren. Op zoek naar een manier om terug de oude te worden, komt hij terecht bij de Ancient One (Tilda Swinton). Daar maakt hij kennis met de wereld van magie en ontdekt hij dat er meer is dan het oog waarneemt.

Tijdens deze training komt hij te weten dat Kaecilius (Mads Mikkelsen), een voormalige leerling van de Ancient One, zijn eigen sekte heeft gecreëerd en van plan is om met verboden magie de wereld ingrijpend te veranderen. Samen met Karl Mordo (Chiwetel Ejiofor) moet Strange hem verslaan in een clichématige strijd tussen goed en kwaad.

Het is jammer om te zien hoe Marvel wederom een saaie slechterik in zijn film heeft steken, met vrij vage motieven daar boven op. Ik zou je oprecht niet kunnen vertellen waarom Kaecilius de antagonist is, behalve dat zijn ogen helemaal duister zijn. Wederom hebben we geen supervillain die het niveau van Loki evenaart. Na afloop van deze film kan je de rol van Mads Mikkelsen en diens leerlingen volledig vergeten.

Gelukkig zijn de actiescènes ongelofelijk spectaculair. Terwijl de omgeving als een Inception op steroïden beweegt, krijg je uitstekend gecoördineerde gevechten tussen de groep van Kaecilius en de groep van Doctor Strange. Het is ook tijdens deze momenten dat ik snap waarom 3D mogelijks een goede optie is. Het maakt de decors nog meer adembenemend en fantastisch. Jammer dat je daarvoor ook de scènes met meer dialoog moet doorworstelen. Het is erg duidelijk dat de film niet met 3D-camera’s werd gefilmd en pas later werd toegevoegd. De details van het camera- en acteerwerk gaan namelijk volledig verloren.

doctor strange the ancient one tilda swinton

Het acteerwerk is trouwens uitstekend. Tilda Swinton speelt haar rol duidelijk vol plezier. De Ancient One is hier geen norse leermeester zoals in de klassiekers onder de Kung Fu-films. De Keltische tovenaar met uitstekende comebacks vormt dan weer een uitstekende tegenpool voor Doctor Strange. De chemie tussen beide acteurs zorgt voor enkele grappige momenten, wat altijd gesmaakt wordt bij films van Marvel.

Bij de aankondiging dat Swinton de rol van Ancient One kreeg, was er erg veel controverse. Dat een oorspronkelijk Aziatisch personage door een blanke vrouw ging worden gespeeld, werd als een ernstige vorm van whitewashing gezien – iets dat trouwens wel vaker gebeurt in Hollywood. In de film wordt daarom heel erg duidelijk gemaakt dat de Ancient One een mantel is die deze keer wordt gedragen door een Keltische magiër. De rol had misschien alsnog naar iemand van Aziatische afkomst kunnen gaan, aangezien deze duidelijk in mindere mate aandacht krijgen in blockbusters. Marvel heeft echter duidelijk gemaakt dat het altijd een probleem ging zijn en dat de keuze voor Swinton de best mogelijke was.

doctor strange review benedict wong

Het personage Wong (gespeeld door Benedict Wong) wordt beter aangepakt. Waar deze in de comics eerder een veredelde Chinese butler was, is hij nu een bibliothecaris die zich niet laat commanderen. Het is een totaal andere rol dan wat er in de comics valt te lezen, maar eigenlijk vind ik dit een pak beter. De essentie van wat Wong moet zijn, een opvallend krachtige strijder en magiër, blijft volledig bewaard. Maar deze keer is hij niet slechts een werknemer van Doctor Strange.

Benedict Cumberbatch kruipt zoals te verwachten ook volledig in de rol van Stephen Strange. We krijgen zoals gewoonlijk een personage met een veel te groot ego. Het gaat hier echter niet om iemand die tegelijk ook een beetje sociaal incapabel is. Neen, het gaat hier om een suave playboy die je nog het best kan vergelijken met Tony Stark. Het is echter geen exacte kopie van wat Robert Downey Jr. doet, wat het heel erg interessant kan maken als beide acteurs later in dezelfde film terechtkomen.

Samen zorgen ze er allemaal voor dat de sfeer van de film van het begin goed zit. Doctor Strange neemt zichzelf niet te serieus; af en toe kan er eens een grapje vanaf en het tempo zit lekker. Wat ook helpt om een film sfeervol te maken, is een goede soundtrack. Hoewel de meeste soundtracks van Marvel weinig memorabel zijn, helpen ze wel de spanning opbouwen. Maar de genialiteit van de soundtrack in Guardians of the Galaxy is nog steeds niet overtroffen. Het is dus een Marvel-film zoals we die gewoon zijn. Maar zijn we het ondertussen niet té gewoon geworden?

doctor strange review magie benedict cumberbatch

Er is niet echt veel speciaal aan Doctor Strange. Enkel het einde van het verhaal is uniek te noemen. Deze scène is één van de weinige waarin je het potentieel ziet van een film waarin een magiër de hoofdrol speelt. Ik had meer mystiek en magie verwacht, minder gevechtscènes. Dat zou Doctor Strange opvallend hebben gemaakt. Het is ergens begrijpelijk dat deze keuze is gemaakt; een nieuwe personage introduceren voor een breed publiek is moeilijker met veel psychedelische en gekke stukken. Hopelijk zien we dat wel in één van de volgende films.

Mijn gevoelens bij Doctor Strange zijn dus gemengd. Het is een entertainende actiefilm en ik heb me geen moment verveeld. Aan de andere kant bleef ik achteraf wat op mijn honger zitten. De film springt er niet echt uit en ze hebben de kans laten liggen om er een gek, psychedelisch verhaal van te maken. Het visual effects-team kán dit, maar het lijkt alsof ze zich hebben ingehouden. Volgende keer beter?

Doctor Strange is vanaf 26 oktober in de zalen.

Doctor Strange review

7 Dit kon beter

Ik heb bij Doctor Strange gemengde gevoelens. Aan de ene kant heb je een actiefilm van Marvel die niet verveelt. Langs de andere kant is er niet echt iets speciaal aan deze prent. Ik zag flarden van het potentieel, dus hopen dat dit het volgend jaar beter is.

• VERHAAL 7
  • PERSONAGES 8
  • AUDIOVISUEEL 8