Je zou voor minder een gat in de lucht springen wanneer je hoort dat Marvel’s grootste comic crossover event verfilmd zal worden. Civil War wordt al jaren de hemel in geprezen omdat het durfde het hele concept van het superheld zijn in vraag te stellen en welke rol deze mensen zouden spelen in onze huidige maatschappij. Het stelde de vraag: “Moeten de superhelden verantwoording afleggen voor hun schade?”

Civil war explosie

De Avengers hebben heel wat schade aangericht. Tijd om verantwoording af te leggen

Met de gigantische schade die de Avengers achter zich lieten in hun vorige 2 langspeelfilms, is de timing perfect om deze thematiek naar de bioscoopzalen te halen. Met de broertjes Russo terug achter het stuur en scenarioschrijvers Christopher Markus en Stephen McFeely wederom aanwezig (deze mannen waren ook verantwoordelijk voor het geniale Captain America: The Winter Soldier), lijkt de film al te vertrekken met een sterke start. Maar het is natuurlijk de vraag of wat werkte in stripvorm ook vertaald kan worden naar het witte scherm.

Wanneer we de film en de strip naast elkaar leggen, merken we overlapping bij de juiste, grote momenten. Ook in de film is er een event waar een onervaren superheld de verkeerde beslissing maakt, wat resulteert in heel wat doden. Het gevolg is in beide gevallen een reglementering vanuit de overheid. Bij de comics was het de Superhero Registration Act, in deze film kreeg het kind de naam Sokovia Accords. Ook zien we hoe Tony Stark geconfronteerd wordt met een ziedende rouwende moeder. Het zijn essentiële punten in het verhaal die de personages beïnvloeden en het geloofwaardig maakten waaròm bepaalde personages net de keuzes maken die ze maken.

Sterk scenario

Civil War Black Panther

Black Panther wordt organisch geïntroduceerd

Impressionant is de manier waarop Black Panther in het geheel past. We kunnen hier niet meer praten over een kleine cameo, nee, T’Challa is volledig verwoven in Civil War. Dit is in de comics helemaal niet het geval en dat merk je helemaal niet. De organische manier waarop de zwarte superheld toegevoegd werd aan het conflict is meesterlijk en de scenarioschrijvers verdienen alle lof.

Over Black Panther gesproken, Chadwick Boseman speelt zijn rol voortreffelijk als nieuweling in de reeks superhelden. Zowel als gekostumeerde held als diplomatische leider van Wakanda weet hij leiderschap uit te stralen. Het is de perfecte introductie voor zijn solofilm in 2018. Tom Holland was de juiste keuze voor Spider-Man, nog nooit hebben we een Spidey gezien die zo hard leek op het personage uit de comics. Enkel spijtig dat hij eigenlijk helemaal niets om handen heeft in deze film. Hoe goéd Black Panther in het verhaal geïntegreerd is, zo slecht werd Spider-Man toegevoegd. Het voelt precies aan als een last-minute change, waarin de bonzen van Marvel nog snel de tiener wilden introduceren. Spijtig.

Daniel Brühl’s prestatie als Helmut Zemo deed me dan weer in gorten en stoten terugdenken aan zijn vertolking in Inglourious Basterds. Terug een persoon van morele ambiguïteit met een constante, net iets té arrogante smirk op zijn gezicht gebeiteld. Hij zal niet de geschiedenisboeken ingaan als een memorabele slechterik, maar in het huidige verhaal hoefde dat ook niet. Centraal staan de superhelden en hun onoverkomelijk verschil in mening. Zoals het hoort.

Grandioze vechtscènes

Civil war airport luchthaven

De vechtscène in de luchthaven is werkelijk fenomenaal

Die onenigheid zorgt voor een film bomvol actiescènes, met perfecte choreografie en speelwerk van de camera’s. De Russo’s weten duidelijk hoe ze indrukwekkende vechtscènes en achtervolgingen in beeld moeten brengen. Vreemd genoeg zit het hoogtepunt der vechtscènes niet op het einde, maar ergens halverwege de 2e helft. Wanneer de twee teams rechtlijnig tegenover elkaar staan in de luchthaven van Berlijn zien we een aaneenschakeling van aanvallen, waarin de camera als een speelbal tussen de verschillende personages heen zweeft. Niet gezeverd: ik kreeg kippenvel.

Dat komt deels ook door de gigantische cast van A-listers die ons voorgeschoteld werd. Deze film kon gerust doorgaan als een Avengers-film met onder andere Chris Evans ( als Captain America), Robert Downey Jr. (als Iron Man), Scarlett Johansson (als Black Widow), Sebastian Stan (als Bucky), Anthony Mackie (als Sam Wilson), Don Cheadle (als Rhodes), Jeremy Renner (als Hawkeye), Paul Bettany (als Vision), Elizabeth Olsen (als Scarlet Witch), Paul Rudd (als Ant-Man) en Emily Van Camp (als Sharon Carter). Waar de aandacht bij Age of Ultron nogal slecht gebalanceerd werd, zit het hier stukken beter. Enkel Paul Rudd mocht wat mij betreft zeker wat meer in beeld komen.

Maar spijtig genoeg ook in Civil War…

Civil war everett k ross

Everett K Ross stelt toch een beetje teleur in deze film. Hopelijk meer shenanigans in Black Panther.

Genoeg lovende woorden, tijd voor bikkelharde kritiek want daarvoor zijn jullie naar hier gekomen. Ik was ergens wat teleurgesteld in Martin Freeman als Everett K. Ross. Ik herinner me het personage als een onhandige down-on-his-luck overheidsambtenaar. Trouwe rechterhand van Black Panther tijdens z’n diplomatische missies in Amerika. Dat vond ik eigenlijk helemaal niet terug in de vertolking van Freeman. Maar mijn grootste probleem zit hem eigenlijk in het feit dat de Sokovia Accords in de tweede helft van de film volledig in de achtergrond opgaat. Alles gaat meer en meer om The Winter Soldier draaien, wat op zich niet zò erg is, zeker niet voor de Stucky fans onder ons. Er valt zeker nog genoeg te vertellen over Bucky en je blijft tot op het einde geboeid, maar ik bleef op vlak van de Sokovia Accords nogal wat op mijn honger zitten. De film introduceert een heel interessant, volwassen vraagstuk om er dan uiteindelijk geen antwoord op te geven en dat wringt bij mij. Op het einde had ik toch graag uitsluitsel gekregen over of de wet goedgekeurd is, wie er uiteindelijk alles getekend heeft en wat exact de gevolgen zijn.

In the grand scheme of things is dit gewoon een volgende schakel in de lijn naar de volgende film. Ik had gehoopt op een zwaarder einde. Eéntje die evenveel gewicht heeft als de opbouw naar deze film. We kennen deze personages al jaren en om ze dan tegen elkaar te zien vechten, het geeft ergens een adembenemend effect. Maar eens het gevecht voorbij is en het stof is gaan vallen, krijgen we een mager einde. Het mocht voor mij donkerder zijn, met een cliffhanger, waarover ik op het einde kon discussiëren met m’n vrienden wie uiteindelijk verantwoordelijk is voor het boeltje, Captain America of Iron Man?

8.5 Awesome

In ons systeem staat er altijd standaard "Awesome" ingevuld. Na lang nadenken heb ik besloten om dit te laten staan omdat het klopt in de puurste interpretatie van het woord. Er zijn momenten waar je gewoon in awe zal zijn. Waar je onder de indruk zal zijn van het camerawerk en de vechtscènes. Waar je voelt wat er eigenlijk op het spel staat. De film mag dan nog lijden onder enkele kwaaltjes, het blijft één van de betere Marvel films van dit moment. Doe jezelf een plezier en ga hem zien in de bioscoop!

• Personage 9
  • Soundtrack 8
  • Audiovisueel 9