De zomer staat voor de deur! Wetenschappelijk gezien is die zelfs al begonnen. Het perfecte moment dus om een film als Baywatch uit te brengen in de zalen! Geekster ging kijken of we al kunnen wegdromen op de warme stranden en onder de stralende zon.

Baywatch schotelt ons een actiekomedie voor die gaat over Brody (Zac Efron), een aan lagerwal geraakte olympische zwemmer die er weer bovenop moet geraken door aan community service te doen bij de redders van Baywatch. Na enkele tests en wat aanstellerij krijgt hij samen met nog twee andere nieuwe rekruten de job en wordt hij onderdeel van het reddersteam. Maar dan gaan de golven pas aan het rollen. Hoofdredder Mitch (Dwayne Johnson) heeft iets te veel verantwoordelijkheidsbesef over zijn strand. Hij wil iedereen namelijk zo goed mogelijk beschermen, zo ook van de drugstraffiek waarvan Victoria Leeds (Priyanka Chopra, Quantico) aan het hoofd staat. Zij zou graag de hele Baywatchkust in handen hebben en gaat daarvoor over lijken.

Eerst enkele disclaimers; ik heb Baywatch, de serie, niet gezien en ben gaan kijken zonder ook maar één trailer gezien te hebben. En misschien had ik dat beter toch gedaan. Ik had me namelijk niet aan een actiekomedie verwacht. De film bestaat eigenlijk uit drie delen. Een eerste deel waarin we de hoofdpersonages leren kennen, het tweede actiegedeelte en het slot. Helaas vond ik enkel dat eerste gedeelte leuk om te bekijken. Het tweede en derde waren dat helaas wat minder. Begrijp me niet verkeerd, het was een leuke, entertainende film maar hij kon stukken beter.

baywatch daddario

Fresh Water

In het eerste deel krijgen we een grappig, licht plot voorgeschoteld waarbij enkele rekruten hun plek moeten verdienen in het team. Je merkt meteen dat de cast, waar ook Alexandra Daddario (Percy Jackson, San Andreas) als Summer, Kelly Rohrbach als CJ, Ilfenesh Hadera (Master of None) als Stephanie en Jon Bass als Ronnie deel van uitmaken, een zekere chemistry heeft. Het is echter enkel in dit eerste deel dat de samenhang van de acteurs tot zijn recht komt.

In het begin van de film zitten een aantal grappige nods en goedgevonden (meta) shout-outs.

Vanaf een bepaalde scène worden de (penis)grappen zodanig voorgetrokken op de voortgang van de plot dat ze niet goed meer overkomen. In het begin zitten namelijk echt wel een aantal grappige nods en goedgevonden (meta) shout-outs. Zowel de oude serie en diens soms wat vergezochte plots als eerdere films van acteurs worden vernoemd. Ook de bekende slow-motionbeelden passeren de revue. Daarnaast worden er ook enkele special effects gebruikt en die zien er -zo bedoeld of niet- niet zo goed uit. Ik zie het persoonlijk als één van die nods naar de oude serie.

Daddario Baywatch

Dirty water

Maar helaas, eens het actieplot de bovenhand begint te nemen, is het gedaan met de relatief subtiele humor. Vanaf een scène in een mortuarium waarbij Brody, Mitch en Summer op onderzoek gaan, krijgen we een lange penisgrap voorgeschoteld. Het feit dat het desbetreffende mannelijk gelachtsdeel de hele scène ongecensureerd in beeld is, toont aan hoe laag de film dat moment gevallen is. Vanaf hier wordt het ook zo goed als de Efron-en-Johnson-show. Alle andere personages, waaronder Summer in deze specifieke scène, worden vanaf dan naar de achtergrond geschoven en zijn er enkel nog om op de uitkijk te staan, af te leiden en mooi te zijn. Dat verbetert wel een beetje naar het einde toe maar toch.

Over Zac en Dwayne gesproken: ze spelen wel goed tegenover elkaar. De twee spierbundels komen geloofwaardig over, al is het soms wat moeilijk afstand te nemen van het feit dat Zac Efron tegenwoordig geen grammetje vet meer met zich meedraagt. Brody’s personage wordt opgezet als het hoofdpersonage dat de grootste character development zou moeten doormaken. Helaas gebeurt die ontwikkeling te snel om echt verantwoord te zijn. Naast onze twee gekende hoofdrolspelers doet ook Priyanka Chopra haar best met hetgeen ze krijgt. En helaas is dat net als bij de nevenpersonages niet zo veel. Al denk ik dat ze toch beter acteerwerk doet in Quantico, ze amuseert zich echter wel met het spelen van de bad guy.

Chopra Baywatch

Nu, laat deze opmerkingen je zeker niet afschrikken om te gaan kijken. Voor mensen die de originele serie gezien hebben, denk ik wel dat het verhaal en de actie zeker in lijn liggen met wat die kijkers gewend zijn. Ik had persoonlijk iets meer (slimme) komedie willen zien in plaats van een niet zo originele actiefilm.

5 Kon beter

All in all is Baywatch geen slechte film, al heb ik het gevoel dat die zeker beter kon. Als je de zaal als fan van Baywatch of één van de hoofdacteurs binnenstapt, zal je zeker van de vertoning genieten. Het blijft wel een film waarmee je al wat kan dromen naar de zomer want het strand van Baywatch ziet er echt lekker warm en chill uit.

• Verhaal 5
  • Personages 6
  • Soundtrack 6