‘Avengers: Age of Ultron’: Meer tussenschakel dan film (review)

0

Worthy? How could you be worthy? You’re all killers. You want to protect the world, but you don’t want it to change. There’s only one path to peace… YOUR EXTINCTION!

Het lange wachten is ten einde. Behold, de tweede Avengers film is neergedaald in onze lokale cinema’s en Kinepolissen der Aarde. Hypemachines zijn full cycle gegaan, hypetreinen rijden de eindbestemming binnen. Tijd om hard te fanboyen in onze duidelijk superieure review van Avengers: Age of Ultron.

1375

Davy

Jep, de film begint duidelijk waar we gebleven waren in het Marvelverse. De gevolgen van de infiltratie van HYDRA in S.H.I.E.L.D. is namelijk het eerste waar we hier aan herinnerd worden. Dát en een uitgebreide tentoonstelling van hoe simpele aardbewoners geen schijn van kans maken tegen ons groepje superhelden altegader. Ook al zijn we enorm fan van het shot waarin de Avengers gezamenlijk in beeld komen, toch: overkill, you guys.

De vorige films zinderen nog na met de duidelijke link naar de artefacten die daarin centraal stonden. Het eerste deel van de film gaat namelijk over de superhelden die Loki’s Scepter moeten zien terug vinden. Een mooie transitie tussen de eerste Avengers en Age of Ultron als je het mij vraagt, maar het is tevens ook de eerste blik die we krijgen op het grootste probleem van deze film: deze sequel voelt niet aan als een volwaardige alleenstaande film. Joss Whedon vertelde het volgende aan Buzzfeed:

Whedon chuckled bitterly. “Somebody said, ‘Well, that was a great setup for the next thing!’ in one of the test screenings, and I died inside. [Marvel executives] were like, ‘No! They say that all the time, it’s fine.’ I was like, ‘No, that’s the worst thing I could have heard.’ I want people to come out feeling done.”

Ik moet de onbekende somebody in deze anekdote gelijk geven: dit voelt aan als een schakel naar de toekomst van Marvel Cinematic Universe. Als een nieuwe kassei in het pad richting Captain America: Civil War en Avengers: Infinity Wars. Met weinig subtiele referenties naar wat komen gaat, verliezen we de focus van wat er nu gaande is. Een enorme afbreuk aan de film en oneerlijk tegenover Ultron als villain. Een gemiste kans.

De sterkste momenten zitten vooral in de scènes waarin Avengers als gewone mensen met elkaar omgaan. De dialoog rond Mjölnir (die we al mochten aanschouwen in een teaser) is daar het perfecte voorbeeld van. Er schuilde een zekere sterkte in de casual sfeer die hing rond die scene. Dus laten we de volgende Avengers regisseren door Kevin Smith? Iedereen het daarmee eens? Alright! Glad we’re on the same team!

Alsof Joss Whedon nog niet met genoeg personages jongleerde vinden we in Age of Ultron enorm veel guest appearances. Laten we even overdrijven en zeggen dat praktisch alle nevenpersonages van Iron Man, Captain America en Thor de revue passeren. In realiteit gaat het over Falcon, War Machine, Peggy CarterHeimdall en Erik Selvig. Voeg daar nieuwelingen VisionQuicksilver en Scarlet Witch bij en we hebben zoveel superhelden in beeld dat ons comic-hart het amper aan kan. Aaron Taylor-Johnson en Elizabeth Olsen doen het trouwens zeer voortreffelijk, hoewel ze niet echt veel diepgang krijgen. Hetzelfde kan gezegd worden over Vision, ik kreeg écht het gevoel dat er veel meer kon gedaan worden met zo’n interessant personage.

vh64our

Wie wel de nodige diepgang krijgen, zijn Hawkeye en Black Widow. De twee S.H.I.E.L.D.-agenten mochten al in meerdere films opdraven maar écht veel wisten we niet over hen. Daar komt eindelijk verandering in. We zien waar de boogschutter zoal rondhangt als hij niet in het Avengers team zit en we komen te weten waar Black Widow haar vaardigheden geleerd heeft. Er wordt ook een klein bommetje gedropt rond Black Widow. Iets wat meer inzicht brengt in het personage én verklaart waarom ze tijdens deze film flirt met Bruce Banner.

Maar laat dit je niet afschrikken: ondanks de vele fouten blijft Avengers: Age of Ultron zeker een aangename film om naar te kijken. De actie is alomtegenwoordig, de online-liners scoren en James Spader doet uitstekend werk als de gezapige uitroeier Ultron. Elon Musk, CEO van Tesla Motors, is bang van AI en laat deze film nog maar eens duidelijk maken dat zijn vrees terecht is.

Avengers

Axel

Toen Humo de film een 0 gaf als quotering, stond de geekminnende Internetcommunity op zijn kop. Ongeloof, verwensingen en bedreigingen, het heiligdom der heiligdommen werd respectloos behandeld. Vele fans hadden ook een rationele verklaring als “Ja, t’is den Humo, dat is hun stijl” of “Humo doet ambetant”. Avengers: Age Of Ultron een dikke nul geven. Not done. Toch niet als andere reviews quasi maximale quotering gaven. Uiteindelijk ligt het oordeel bij jezelf.

Dus na ruim 2 uur bioscoopervaring kan ik ook een mening geven. En eerlijk, den Humo heeft geen ongelijk, want na alle hype, alle teasers, alle trailers, en alle bewierokende reviews, blijft enkel de grote teleurstelling over. Avengers: Age Of Ultron vergelijk je best met een kermisattractie. Duur, vol bochten en loops, veel smoke and mirrors, maar het duurt net een tikje te lang en je stap er kotsmisselijk uit.

Ik wil positief zijn, want als Marvel het goed doet, doen ze het echt goed. Iron Man, Incredible Hulk, Captain America: The First Avenger, Thor en Avengers waren voorzien van emotie en ziel. Tegenvallers als Thor: The Dark World en Iron Man 3 werden gevolgd door het superieure Captain America: Winter Soldier en het verrassende Guardians Of The Galaxy. De vibe zat goed, regisseur Joss Whedon was paraat, de verwachtingen torenhoog. Misschien te hoog.

ScarletWitch

Op geen enkel moment geloof je in de slaagkansen van de vijand. Een vijand die zo terloops en toevallig wordt gecreëerd, in montagestijl nota bene, en zo voorspelbaar op het einde van de film wordt uitgeschakeld, dat het hem als personage castreert. Het gemis aan Loki blijft tijdens de film zinderen. Ultron is een koude, metalen moordmachine met bedenkelijke logica, geen herkenbare vijand met die kleine menselijke kantjes.

Uiteraard is de film doorspekt met alle knipoogjes en paaseieren die je bij Marvel films gewoon bent. Maar, tenzij je een doorwinterde comiclezer bent, heb je er als kijker weinig aan. De grapjes en het onderling gekibbel nemen bovendien alle serieux uit de situaties waarin ze zich bevonden. Wanneer honderden onschuldige mensen door moordzuchtige robots worden aangevallen, dan zijn grapjes over schuttingstaal echt misplaatst.

Volgt er geen goed woord over de cast? De acteurs hebben merkbaar veel plezier in hun rol. Vooral Chris Evans, Don Cheadle en Chris Hemsworth voelen zich goed in hun vel. Robert Downey jr. speelt dan jammer genoeg op automatische piloot. Elisabeth Olson bevestigt en staat haar mannetje tussen de sterrencast. Samuel L. Jackson loopt er echter verloren bij. Scarlet Johansson en Mark Ruffalo worden genekt door een ongeloofwaardig en geforceerd romantisch subplot. Wie dan wel alle emotie naar zich toetrekt is Jeremy Renner. Een soldaat uit zijn comforzone met een familie? Yes please.

avengers-age-of-ultron-movie-screenshot-jeremy-renner-hawkeye-3

Maar wat met de zwaar gehypte Hulkbuster Iron Man versus Hulk showdown? Visueel is dit best verbluffend, maar zonder opbouw of verklaring waarom Stark warempel dit pak heeft voelt het als een gemiste kans aan. De scène waarin de helden de hamer van Thor proberen te heffen wordt een uur later genihileerd door de capriolen van ene Vision, het nieuwe en in de comics gewaardeerde personage. In zijn potsierlijk kostuum lijkt Paul Bettany jammer genoeg rechtstreeks vanuit de set van Dino De Laurentiis’ 80ies klassieker Flash Gordon gestapt.

Avengers:Age Of Ultron is een eindeloze barrage van special effects en CGI, sporadisch onderbroken door bij de haren gesleurde karaktermomenten en misplaatste pogingen tot humor, geworden. Avengers: Age Of Ultron is Marvel’s versie van The Expendables (maar dan minder vermakend), waar elke ster zijn eigen 5 minuten roem krijgt. Het gouden excuus “Het is een comicverfilming” wordt overal bovengehaald, maar het herleidt de voorgenoemde films die het wel juist deden tot deel van een niche. Avengers: Age Of Ultron is een 90ies Image comic tot leven gewekt.

67%
67%
Kon meer zijn

Avengers: Age of Ultron komt zoals verwacht uit de hoek. De explosies, slimme grappen en insider easter eggs liggen voor het oprapen. Al valt er wel eens een cliché of twee teveel. Voor fans van het Marvel universum niet te missen, maar het is een raadsel of mensen die er niet thuis in zijn deze even leuk zullen vinden. Ultron blijkt een verfrissende bad guy. Nieuwkomers Quicksilver en Scarlet Witch en Vision worden voortreffelijk geacteerd maar worden spijtig genoeg niet genoeg uitgediept. Grootste probleem? De film blijft iets te lang nazinderen als de lijm die het Marvel cinematic Universe wat aan elkaar rijgt.

• Verwachting
    8
  • Net na de film