Marvels nieuwste raakte niet zonder slag of stoot in de cinemazalen. Is Ant-Man de onverwachte zomerhit van 2015, net zoals Guardians of the Galaxy vorig jaar?

In het stripuniversum van Marvel is Ant-Man lid van The Avengers, geen wonder dus dat de superheld nu ook zijn eigen film heeft gekregen. De productie van de film begon al in 2006 toen Edgar Wright ingehuurd werd om de film te schrijven en te regisseren. De Engelsman maakte hilarische films zoals Shaun of the Dead en Hot Fuzz. Tegen 2012 had hij met zijn co-schrijver drie kladwerken van het script afgewerkt én testmateriaal opgenomen. Na de uitzonderlijke casting van Paul Rudd stegen de verwachtingen immens: “Deze film zou wel eens speciaal kunnen worden met twee komische toppers aan het roer”. Maar het tij keerde toen Wright de productie verliet, wegens creatieve meningsverschillen met Marvel. Na een hele resem naamwisselingen werd uiteindelijk Peyton Reed, van het deftige Yes Man, aangenomen als regisseur. Maar het was duidelijk: de verwachtingen waren serieus getemperd.

Ant-Man is het twaalfde onderdeel van het Marvel Cinematic Universe, waaronder alle superheldenfilms en -series uit Marvels stal toe behoren. Het verhaal van deze film pakt het, net als zijn hoofdpersonage, wat kleinschaliger aan. Na de gevolgen uit Avengers: Age of Ultron, schakelt Dr. Hank Pym (Michael Douglas) de hulp in van de dief en elektronica-expert Scott Lang (gespeeld door Paul Rudd) die net uit de bak is, om de Ant-Mantechnologie veilig te stellen en daarbij een overval te plegen met wereldwijde gevolgen. In die technologie schuilt de kracht van onze superheld: de mogelijkheid om miniscuul klein te worden, maar wel te groeien in kracht.antman1Komiek Paul Rudd is steeds een plezier om naar te kijken, ook al is de film waarin hij meespeelt niet denderend. Als Scott Lang is hij een stuk ingetogener. Hij schittert pas wanneer de moppen vloeiend van zijn lippen rollen en hij absurd mag doen. Het minste dat van de komiek verrassend genoeg gezegd kan worden, is dat hij zijn plaatsje tussen de andere Avengers wel verdiend heeft. Lang’s mentor Pym (en originele Ant-Man) wordt vertolkt door een indrukwekkende Michael Douglas, die met een sterk staaltje verjongingstechnieken even werd getransformeerd naar de jaren ’80. Evangeline Lilly is de sterke vrouw van dienst, waarvan we naar onze goesting voorlopig nog te weinig van gezien hebben. De motieven en achtergrondverhalen van onze hoofdpersonages vertonen enkele mooie, emotionele gelijkenissen.

De typische Marvel-plotstructuur is nog steeds aanwezig, maar het is duidelijk dat Marvel beseft dat haar formule begint af te zwakken. Om die herhaling te verdoezelen, probeert het productiehuis wat andere genre-elementen in hun superheldenfilms te vermengen. Net zoals Guardians of the Galaxy, durft Ant-Man dus iets extra toe te voegen. In dit geval is dat een flinke dosis humor, waardoor de nadruk minder ligt op de epische kunsten van onze held. Die komedie is bij momenten helaas wat zoek en er zijn flink wat gemiste kansen om het volle potentieel van Rudd uit te spelen. Toch is de humor die mogelijk gemaakt werd door de inkrimpende en vergrotende kracht van de titelheld geweldig, vooral in de tweede helft en in het gevecht met slechterik Yellowjacket. En gelukkig duikt de pen van Edgar Wright geregeld op, zoals wanneer Langs boevenbende, in het bijzonder Michael Peña, aan het woord is. De zelfrelativiteit en luchtige toon zorgen voor een plezierige film. Ant-Man is het perfecte voorbeeld dat superheldenfilms niet zwaarwichtig en donker moeten zijn.

De film raast vooruit als een speelgoedtrein die amper tegensputtert. Dat is grotendeels te danken aan de unieke manier waarop de actie afgebeeld wordt. Ant-Man verkleint zich tot mierengrootte en hij springt rond in een uitvergrote wereld, gefilmd door een macrolens. In combinatie met zijn mierenleger levert het unieke scènes, zodat het geheel nooit gaat vervelen. Wie zich echter verwacht aan wereldvernietigend spektakel uit de Avenger-films, zal op zijn honger moeten blijven zitten. Maar zoals Ant-Man bewijst, is kleiner soms beter, vooral in vergelijking met Avengers: Age of Ultron. Het meeste dat ons zal bijblijven na de film? Hoe leuk het zal zijn om volgend jaar, in Captain America: Civil War, Paul Rudd terug te zien met zijn dwaze kop tussen de andere gevestigde superhelden.antman2

80%
80%
Verfrissend

Paul Rudds doorbraak als superheld is een feit en wees gerust: Ant-Man is dik in orde en geen teleurstelling zoals verwacht. De film is op zijn best wanneer er met actie op mierenniveau en humor wordt rondgestrooid. Ant-Man is een vermakelijke actiekomedie (en de beste Marvel-film van het jaar), maar toch mist de prent iets om tot de top te behoren. En dat iets is waarschijnlijk Edgar Wright in de regisseursstoel.

7
  • Personages
    8