In Zwijgen als vermoord vertellen Zidrou en Berthet het verhaal van de Hopper-broers. Een vermoorde vrouw, haar gevluchte echtgenoot, zijn broer en haar zus zijn de hoofdrolspelers in een broeierig stadje in New South Wales, zeker wanneer de oudste van de twee broers op zijn sterfbed bekent zijn schoonzus vermoord te hebben.
Schrijver: Zidrou
Tekenaar: Philippe Berthet
UItgever: Dargaud
Aantal pagina’s: 64
Prijs: €9.50
Verschijningsdatum: 20  november 2015

We maken kennis met Dubbo City, New South Wales, Australië, een slaperig stadje midden in een hete zomer van 1970. Zoals zo vaak in kleine gemeentes is er in het verre verleden iets gruwelijks gebeurd, waarvan de littekens 27 jaar later nog altijd zichtbaar zijn. In een dreigende voice-over spreekt Ike Hopper zijn broer toe vanuit zijn sterfbed: hij heeft nog enkele bommetjes, kaliber Hiroshima te droppen. Hij bekent de moord op zijn bloedmooie schoonzus Lee Duncan. Het was één van de meest schokkende gebeurtenissen uit de geschiedenis van het stadje.

Greg Hopper, de broer die toegesproken werd, is 27 jaar eerder Dubbo City ontvlucht nadat zijn echtgenote dood werd teruggevonden. Vermoord is eigenlijk nog eufemistisch, want iemand die 67 keer met een beitel gestoken is, is gewoon op een beestachtige manier afgemaakt. Na de bekentenis van Ike, de oudere broer, keert Greg als een onschuldig man terug naar zijn geboortestad. Het ambigue gevoel van thuiskomen in een plaats waar je opgegroeid bent, maar al lang niet meer geweest bent, de combinatie van thuis en vervreemding, is hier op een erg realistische manier in beeld gebracht.

prentje2

Ook typisch aan kleine stadjes zijn de goed uitgebouwde roddelcircuits. Iedereen weet wie Greg is, en heeft een mening gevormd over zijn (on)schuld, maar ook over Lee en hun huwelijk. Zevenentwintig jaar lang hebben ze de tijd gehad om te speculeren waarom hij haar vermoord heeft en waar hij naartoe gevlucht zou zijn. De bekentenis van Ike en de terugkeer van Greg doen dan ook het nodige stof opwaaien, ook voor de weduwe en dochter van Ike, die nu door de ganse stad beschimpt en lastiggevallen worden.

Zidrou slaagt er in om een intrigerend verhaal te schrijven, dat tegelijk erg mysterieus en spannend is, maar een zekere herkenbaarheid meebrengt voor iedereen die niet langer in de streek woont waar ze opgegroeid zijn. De dialogen zijn scherp en de plot kent een aantal plotse wendingen. Het siert Zidrou dat hij er in geslaagd is om het verhaal onvoorspelbaar te houden. De plot twists zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen, maar passen goed bij de sfeer van het verhaal.

Plaatje_Zwartlijn3

Greg heeft zijn ballingschap doorgebracht in het Australische binnenland, waar hij schapen kweekte en zeer zelden contact had met mensen. Ook draagt hij de geest van zijn vermoorde vrouw overal met zich mee. Zij is duidelijk geen voorstander van zwijgen als vermoord, want van alle personages komt zij ongeveer het meest aan het woord. Hun gesprekken zijn een goede weergave van wat hun huwelijk ooit geweest moet zijn, al slaagt Zidrou er in om het mysterie te bewaren: is het werkelijk een alwetende geest, of is ze niet meer dan een manifestatie van zijn schuldgevoel?

De zinderende sfeer van een klein stadje in het hart van de zomer, waar lang bewaarde geheimen opeens boven water komen en alle inwoners hun visie op wat er gebeurd is moeten verzoenen met een nieuwe waarheid, wordt ook perfect weergegeven in de tekeningen van Berthet. De tekenstijl is, ondanks het gebrek aan details, betrekkelijk realistisch. De cleane afbeeldingen zijn uitgewerkt met heldere lijnen, en perfect ingekleurd door Dominique Davis. De cover is een absoluut prachtwerk: de gedempte kleuren en de imitatie-zeefdruk doen denken aan de pop-art, wat perfect aansluit bij de tijdsperiode van het verhaal.

screenshot

Uitgeverij Dargaud gelooft, terecht, erg in de tekenkunsten van Berthet, en heeft voor hem de Zwartlijn-reeks gecreëerd, waarbij hij telkens met een andere scenarist samenwerkt. Zwijgen als vermoord is het derde album in de reeks, na een eerdere samenwerking met Regis Hautière in Perico. Uit zijn lange bibliografie blijkt een erg herkenbare stijl, die zich toch goed leent voor diverse verhaalgenres.

Zwijgen als vermoord is een erg sterke strip, die op een gebalde 64 bladzijden genoeg ruimte heeft om een gefundeerd verhaal te vertellen. Op de valreep heeft 2015 ons nog een prachtwerk opgeleverd. En deze Geekster kijkt alvast uit naar toekomstige uitgaves in de Zwartlijn-reeks. We waren eerder al fan van Zidrou, zo koos collega Jeroen Zidrou’s Mooie Zomers als beste album van 2015. Het is dan ook erg fijn om te zien dat de combinatie van deze twee toppers een gedroomd huwelijk is, waarbij de moordpartijen beperkt blijven tot papier.

9.0 Springlevend

De prachtige cover voorspelt perfect de inhoud: moord, liefde, familie en verraad zijn de hoofdingrediënten van deze excellente uitgave. Wij kunnen alleen maar hopen dat de liefde tussen Berthet en Zidrou ons nog heel wat strips van deze kwaliteit oplevert.

• Verhaal 9
  • Tekenstijl 9
  • Sfeer 9