De X-Men, en comics in het algemeen, hebben de meest ingewikkelde verhalen die zelfs levenslange fans kunnen afschrikken. X-Men: Grand Design wil daar verandering in brengen.

Schrijver en tekenaar: Ed Piskor
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 21 december 2017

Wie ooit begonnen is met comics te lezen, of nu op het punt staat om dat te doen, heeft zich altijd afgevraagd: waar begin ik? Uiteindelijk kies je een instappunt, maar word je keer op keer geconfronteerd met het feit dat je informatie uit voorgaande reeksen mist. Om te vermijden dat je blijft teruggaan in de tijdlijn en oude verhaallijnen moet blijven lezen, negeer je die momenten het best. Maar soms zijn stukken informatie van zo’n monumentaal belang dat je natuurlijk wil weten hoe de vork in de steel zit. En dat geldt nog het meest voor de X-Men.

Dat is toch wat stripmaker Ed Piskor dacht alvorens hij begon aan X-Men: Grand Design. Piskor is een man met een missie. Hij bundelt de volledige 54-jarige geschiedenis van de mutanten met vreemde krachten in slechts enkele comics. Met de belangrijkste personages en momenten uit het verleden van de X-Men, wil Piskor een coherent verhaal brengen. Het eerste nummer van de drie toont dat hij op de goede weg is.

In X-Men: Grand Design #1 neemt een Watcher de rol op van verteller. Het is tijd geworden om het verhaal te brengen van de aardse mutanten. Hij vertelt het ontstaansverhaal van Charles Xavier en de X-Men (Cyclops, Marvel Girl, Iceman, Angel en Beast). Geen X-Men zonder Magneto natuurlijk. Ook het tragische verleden van de slechterik wordt nog eens uit de doeken gedaan.

Zelfs de kinderen van Magneto (Quicksilver en Scarlet Witch) duiken op, die in de comics onlangs nochtans verheven werden van hun mutantenrol om gelijk te lopen met de Avengers-films. Piskor benadrukt echter in een interview dat X-Men: Grand Design geen deel is van de huidige canon. Sterker zelfs, hij heeft al twintig jaar geen comics meer gelezen van Marvel. Hij herschrijft de geschiedenis dus niet, maar legt ze enkel vast.

Het is niet de eerste keer dat Piskor de geschiedenis in stripvorm brengt. Met Hip Hop Family Tree, een reeks over de hiphopcultuur en zijn meest prominente artiesten, heeft de cartoonist zelfs een Eisner Award gewonnen. Piskor zorgt ervoor dat de aaneenschakeling van (zelfgekozen) hoogtepunten voelt als een lineair verhaal, dat ondanks de snelheid toch voldoende tijd spendeert aan de individuele personages.

X-Men: Grand Design voelt helemaal niet aan zoals de rest van de comics in de schappen van je comicwinkel. Het vergeelde matte papier, het alternatievere tekenwerk, de overvloed aan tekstkaders en de dikte van de comic zelf.

Wat kan vervallen in een nostalgische rit, nochtans helemaal hip momenteel, wordt veel meer dan dat. X-Men: Grand Design is dé comic voor iemand die X-Men wil lezen zonder alle baggage. De X-Men hebben zowel het medium als het globale superheldennarratief vormgegeven en het is verbluffend om te zien hoe Piskor het ontstaan ervan zo goed in beeld brengt.

9 Verplicht

X-Men: Grand Design neemt je mee naar een vervlogen tijdperk waarvan je zelf misschien geen deel hebt uitgemaakt. En toch is de comic en de uitstraling ervan meer dan een gimmick. Het is zelfs niet overdreven om X-Men: Grand Design te bestempelen als verplichte kost.

• Verhaal 9
  • Tekenstijl 8
  • Sfeer 9