De X-Men staan opnieuw in de belangstelling bij Marvel en we zullen het geweten hebben. De legendarische superhelden krijgen niet één, maar wel twee nieuwe hoofdreeksen.

De mutanten werden jarenlang aan de zijlijn geschoven door Marvel, maar na de gebeurtenissen uit X-Men vs. The Inhumans zijn ze terug van weggeweest. Hun hergeboorte heeft de bedoeling om de X-Men opnieuw zo populair te maken als in de jaren 90. Naast vijf reeksen (waaronder Iceman, Jean Grey en Generation X), moeten de mutanten oude hoogtes bereiken dankzij de kern die X-Men: Blue en X-Men: Gold zal vormen. Maar kunnen ze oude bagage achterwege laten en lossen ze de hoge verwachtingen in?

X-Men: Gold #1

Een volledig nieuw team met Storm, Colossus, Old Man Logan en aan het hoofd niemand minder dan Kitty Pryde.

Schrijvers: Marc Guggenheim
Tekenaar: Ardian Syaf
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 5 april 2017

X-Men: Gold begint met de vraag die elke comicfan zichzelf al heeft gesteld: waarom verschillen mutanten zo sterk van superhelden, Inhumans en Asgardians? Antwoord: omdat de verspreiding van het x-gen wel eens de ondergang van het menselijk ras kan betekenen.

We maken kennis met het nieuwe X-Men-team onder de verrassende leiding van Kitty Pryde en ontdekken ook dat de X-Men nooit zonder bagage kunnen leven. Nog steeds worden ze bekeken als het vuil der aarde, ook al verschillen ze amper van de Avengers en andere superheldenteams. Scenarist Marc Guggenheim verkent daarmee geen nieuwe horizonten voor de mutanten, maar bewijst met de wel erg realistische problematiek dat ze nog steeds relevant blijven. Helaas is nostalgie gevaarlijk als je verhalen wil vertellen en voelt het geheel een beetje te veel als herkauwwerk aan. Storm legt het er trouwens dik op: “We’re returning to our roots, our history.”

Er werd de afgelopen weken veel geschreven over tekenaar Ardian Syaf. In dit eerste nummer van X-Men: Gold verborg hij een verwijzing naar de moslimhaat van de gouverneur van Jakarta, waardoor hij na het ontdekken ervan prompt ontslagen werd door Marvel. Hoe dan ook leverde hij prima werk af en is de nostalgie opnieuw duidelijk voelbaar. Zijn tekenstijl en uniformen herinneren aan comics uit de jaren 80 en 90.

X-Men: Blue #1

Het klassieke X-Men-team met Jean Grey, Cyclops, Beast en hun kompanen, onder leiding van… Magneto.

Schrijvers: Cullen Bunn
Tekenaar: Jorge Molina & Matteo Buffagni
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 12 april 2017

X-Men: Blue voelt op het eerste zicht een pak frisser aan dan zijn gouden tegenhanger, zowel op het vlak van verhaal en de luchtige humor, als door de moderne tekenstijl. Hoe kan het ook anders met zo’n jong team bestaande uit de originele X-Men die uit het verleden zijn getransporteerd naar het heden en in plaats van Professor X geleid wniet geleid worden door Professor X, maar wel aartsvijand en occasionele vriend Magneto.

Schrijver Cullen Bunn zorgt voor een meeslepend verhaal vol actie en een vleugje komedie. Zijn dynamische personages staan ver weg van het neergeslagen team uit X-Men: Gold. En al inspireerde ook Bunn zich overduidelijk op oude verhalen, hij durft hier en daar een onverwachte wending inbouwen waardoor het mysterie en de spanning tot op het einde hoog worden gehouden.

Ook dankzij Jorge Molina (Star Wars) spat de energie van de bladzijden. Zijn expressieve tekenstijl past volledig bij het scenario en de uitbundigheid van de kleurrijke personages. Hierdoor voelt het contrast ook groot aan met een zijsprong op het einde in het verhaal, wanneer Matteo Buffagni het potlood overneemt om een donkerder en meer gewelddadige aanzet te geven voor wat komen zal.

7 Sputterend

Over het algemeen voelt de hernieuwing van de X-Men aan als een sputterende start. Het serieuze X-Men: Gold blijft vooralsnog vasthangen in nostalgie en betreedt vooral platgetreden paden. Daartegenover is X-Men: Blue een frisse wind die vermaak vooropstelt en uitmondt in een plezierige rit.

• X-Men: Gold 6
  • X-Men: Blue 8