Na de herintroductie van de X-Men uit de animatiereeks in Secret Wars krijgen ze nu hun eigen volwaardige serie.

Schrijver: Chris Sims & Chad Bowers
Tekenaar:  Alti Firmansyah
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 30 maart 2016

X-Men ’92 is gebaseerd op de tekenfilm uit de jaren 90 waar de meesten wel bekend mee zullen zijn. Het was tevens de introductie tot de X-Men voor veel huidige fans, waaronder mezelf. Het Secret Wars-event leverde de nieuwe reeks op die nu doorgezet wordt. Ideaal voor wie de huidige stand van zaken bij de X-Men niet zo boeiend vindt, want X-Men ’92 speelt zich duidelijk af in een afzonderlijk universum.

Professor Xavier heeft een school voor mutanten en een superheldenteam, klinkt bekend? Toch is er gespeeld met het originele team en werden Cyclops en Jean Grey vervangen door Bishop en Psylocke. Voor de rest duiken de bekende mutanten op in hun pakjes uit de animatiereeks, nostalgisch tot en met. Een Russisch superheldenteam klopt op hun deur met de mededeling dat er in Rusland een oud wapen tot leven gewekt is, en het is dichterbij dan aanvankelijk gedacht.

x-men '92

Het verhaal van Chris Sims en Chad Bowers, de schrijvers van de tie-in van Secret Wars, is luchtig en gemakkelijk te volgen. De opzet naar het conflict komt slechts gestaag op gang en dat geeft ruimte voor de klassieke introductie van de overbekende helden. De introducties worden humoristisch aangepakt met overdreven accenten van Gambit of de Engelssprekende Russen.

Alti Firmansyah tekent meer manga dan Amerikaanse comic, een leuke afwisseling en passend bij de toon van de reeks. Het is wennen aan de overdreven uitdrukkingen die zorgen voor een energetisch geheel. Soms wordt er maar weinig aandacht besteed aan de achtergronden, maar de personages zitten bijna perfect in elkaar. Ook al dragen ze hun klassieke kostuums, Firmansyah probeert er haar eigen ding mee te doen (wat alleen in het geval van Beast niet geslaagd is).

X-Men ’92 is een leuke reeks voor de lezers die nostalgisch verlangen naar de mutantenhelden van 20 jaar geleden. Maar eerlijk, niets kan op tegen de nostalgie opgewekt door deze intro alleen al:

xmen92_2

6.8 Tof