Wonder Woman staat op het punt een hot property te worden in de filmwereld. Geekster las voor u de recent heropgestarte comicsreeks rond ’s werelds bekendste Amazone.
Schrijver: Greg Rucka
Tekenaars: Liam Sharpe, Nicola Scott, Bilquis Evely
Uitgever: DC Comics
Verschijningsdatum: mei 2016 – heden

Het doet er niet echt toe of je Batman VS. Superman: Dawn of Justice gezien hebt. En of je al dan niet uitkijkt naar de spin-off sequel rond Wonder Woman (met Gal Gadot als het titelpersonage). Alles wat je nodig hebt om het personage te leren kennen, wordt in deze DC Rebirth-reeks over het personage uit de doeken gedaan. En spoiler: ik raad het je ten stelligste aan. Net als de andere Rebirth-titels, start ook Wonder Woman met een nieuwe issue #1, ook al loopt het verhaal gewoon door waar de vorige reeks ophield.

Om lezers snel bij de les te brengen, wisselt auteur Greg Rucka twee verhaallijnen af. De issues met oneven cijfers tonen het heden, in een verhaal met de mysterieuze titel ‘The Lies’. Wonder Woman realiseert zich dat ze de weg naar haar mythische thuisland Themiscyra niet meer terugvindt. Dit eiland der Amazones is in principe niet toegankelijk voor de buitenwereld, inclusief Wonder Woman, die als ambassadeur de wijde wereld werd ingestuurd. Daarom zoekt Wonder Woman naarstig naar Cheetah, aka dr. Barbara Ann Minerva, die als archeologe veel kennis heeft over de Amazones. Beetje bij beetje ontdekt de superheldin echter dat niet alles uit haar verleden blijkt te kloppen. Ze begint zich vaag te realiseren dat sommige van haar herinneringen anders waren, en dat heeft iets te maken met het waarom achter de hele DC Rebirth. To be continued, dus…

Dr. Minerva

Dr. Minerva in tijden toen ze nog geen Cheetah was

De tweede verhaallijn, genaamd ‘Year One’, neemt ons weer terug naar het prille begin. Diana, later Wonder Woman, als prinses van Themiscyra. Haar noodlottige ontmoeting met soldaat Steve Trevor, die zal leiden tot haar taak als afgezante naar ‘de wereld’. We zien jongere versies van dezelfde personages, en de eerste stappen van Wonder Woman als superwezen. Toegegeven: de origin van Wonder Woman werd al talloze keren herkauwd, maar dankzij Rucka’s aanpak – twee in elkaar overvloeiende perspectieven van toen en nu – geeft het ditmaal een dieper inzicht in Diana’s denkwereld.

Meer ga ik niet verklappen over de plot, maar neem het van mij aan dat er voldoende mysterie en actie in deze pagina’s schuilt. Greg Rucka staat weliswaar bekend voor zijn karakterschetsen, dus het is geen wonder dat er heel wat ruimte voor dialogen wordt gemaakt. De eerste elf nummers van Wonder Woman hebben dan ook niet de schwung van pakweg Batman of JLA, maar spenderen meer tijd aan het uitdiepen van de personages.

Wonder Woman en Cheetah

Liam Sharpe’s interpretatie van Wonder Woman en Cheetah

De keuze qua tekenaars helpt enorm in het opbouwen van de gewenste sfeer. Liam Sharpe neemt de oneven nummers voor zijn rekening, en kreeg duidelijk de opdracht om dynamiek te brengen in de ruimtes tussen de actiescènes. Zelfs zijn landschappen of dialoogscènes sprankelen van het leven. Artieste Nicola Scott mag dan weer de rustigere backstory van de even nummers illustreren, en doet dat voortreffelijk (zie de header van deze recensie). Het duo Rucka/Scott bleek al een succes bij Image’s reeks Black Magick, maar het artwork stijgt hier nog een niveautje hoger. Mede dankzij de cliffhangers uit issue #11, is dit een reeks die mijn aandacht nog een tijdje zal kunnen vasthouden.

8 Wunderbar

Greg Rucka heeft een masterplan en dankzij twee knap verweven verhaallijnen, houdt hij me geboeid. Hij heeft er Wonder Womans Lasso of Truth zelfs niet voor nodig! De Rebirth van Diana knipoogt naar het verleden, maar doet uitstekend zijn job als veilige haven voor nieuwe lezers. Tel daarbij op dat de artwork consistent een meer dan behoorlijk niveau haalt, en je hebt een reeks die ik met veel plezier blijf volgen.

• Tekenstijl 8
  • Sfeer 7