Weten hoe de wereld klinkt review: hartsverdriet verwerken in een geluidloos New York

Weten hoe de wereld klinkt bewandelt hetzelfde surrealistische romantische pad als Eternal Sunshine of the Spotless Mind.

Na een pijnlijke relatiebreuk besluit Sam zich af te zonderen van de wereld in de stad die nooit slaapt. Met een koptelefoon op en zijn camera in de hand, documenteert hij zijn twee maanden zonder te praten met iemand. Maar Sam ontdekt dat New York andere plannen met hem heeft wanneer steeds dezelfde vrouw in zijn foto’s opduikt.

De liefde vindt je hoe dan ook, vroeg of laat en wanneer je het minst verwacht. Of dat moet de Italiaanse stripmaker Giacomo Bevilacqua toch gedacht hebben toen hij in 2016 met Weten hoe de wereld klinkt zijn eerste graphic novel op de markt bracht. Na enkele vertalingen, en een plaats in de top 10 beste strips van 2017 volgens Forbes, vindt het boek nu eindelijk zijn weg naar een Nederlandstalig publiek dankzij uitgeverij Scratch Books.

© Scratch Books

En beter laat dan nooit, want Weten hoe de wereld klinkt is zo’n strip die nooit zal verouderen. Liefdesverdriet is nu eenmaal universeel, maar dat hartzeer verwerken in een surrealistisch getint verhaal vereist talent. Bevilacqua laat de wereld reageren op de getroffenen zoals Charlie Kaufman dat deed in Eternal Sunshine of the Spotless Mind, en knipoogt naar (500) Days of Summer met de kleurrijke zelfrelativerende romantiek. Weten hoe de wereld klinkt graaft nooit heel diep, en eindigt abrupt, maar verrast je bijna op elke bladzijde.

Dat Bevilacqua toen nog op zoek was naar zijn stem als stripmaker, zien we terug in de tekenstijl. Soms tekent hij heel zelfzeker, dan weer schilderachtig mooi en nu en dan schetsend om heel lieflijke droombeelden over te brengen. De enige keren dat de tekenaar door de mand valt, is wanneer hij te hard van foto’s afhangt om New York af te beelden. Zijn herfstachtige kleurenpalet blaast gelukkig adem in deze statische landschapsportretten, zodat de stad uiteindelijk ook een deel van de personages uitmaakt.

© Scratch Books

Weten hoe de wereld klinkt is geschreven en getekend door Giacomo Bevilacqua en uitgegeven door Scratch Books in september 2019.

Pakkend