Een Japanner op doorreis in Parijs belandt in het Louvre. Daar wordt hij geconfronteerd met het verleden van het museum en de emoties die schuilgaan achter kunst.

Zeggen dat vertaalde manga het moeilijk heeft in België, is een understatement. Verschillende uitgeverijen zoals Glénat, Casterman en Kana probeerden tevergeefs langlopende mangareeksen aan de man te brengen. Enkele van die reeksen zijn met hun vertaling helaas nooit afgewerkt. Eenmalige mangaboeken liggen dichter bij de graphic novels die we gewend zijn.

Jiro Taniguchi is zo’n artiest die vooral one-shots maakt, waarvan zijn boeken tot voor kort uitgegeven werden bij Casterman. Uitgeverij Scratch Books heeft die auteur nu overgenomen en gaf onlangs haar eerste mangaboek uit: De wachters van het Louvre. Het mooie boek werd uitgebracht in de originele leesrichting, van rechts naar links. Wie bekend is met manga is dat gewend, maar ook nieuwkomers zullen zich zonder problemen kunnen aanpassen. louvre1louvre3Taniguchi heeft zijn bekendheid hier in Europa waarschijnlijk te danken aan hoe hij een Westerse stijl combineert met manga. Met De wachters van het Louvre maakt hij ook duidelijk dat hij geïnspireerd wordt door Europese kunstenaars. Zijn tekenstijl is uitdrukkelijk manga, maar tegelijk redelijk realistische manga. De ingetogen kleuren dragen bij aan de kalmte van het verhaal. Taniguchi is ook een erg technische tekenaar, zoals wanneer hij bewijst hoe waarheidsgetrouw hij Parijs en het Louvre op de bladzijden tovert. De sfeer zit dus exact goed. Je krijgt immers spontaan zin om af te zakken naar Parijs of toch tenminste uren in het Louvre rond te hangen en te genieten van de kunstwerken, zoals het hoofdpersonage in dit boek doet.

Het boek begint als reclamedrukwerk voor het Louvre, niet vreemd als je weet dat Taniguchi De wachters van het Louvre maakte in overeenkomst met het museum zelf. Gelukkig wordt die eerste indruk snel weggevaagd en beland je in een modern sprookje. Een eenzame Japanse tekenaar wordt overmand door de griep en moet zijn terugreis naar huis uitstellen. Na wat te rusten trekt hij naar het Louvre, waar hij opnieuw geconfronteerd wordt met zijn eenzaamheid. In de drukte van het museum komt hij terecht in een dimensie, een droom, of is het een hallucinatie? Deze toestand laat hem toe de schilderijen en de artiesten erachter, zoals Van Gogh, te begrijpen en zichzelf te laten inspireren. Kunst bevat namelijk emoties van de maker, maar ook die van jezelf.

In een ander hoofdstuk leert de Japanner over de oorlogsgeschiedenis en over hoe de schilderijen beschermd werden. Het kon voer zijn voor een spionagestrip. Het rondzwerven van de protagonist gebeurt met zo’n gemak, dat het verhaal balanceert op het randje van saaiheid, maar éecht saai wordt het nooit. Integendeel, wij wisten niet dat een strip zo rustgevend kon werken. Het magisch-realistisch verhaal is zo voorbij, maar het is wel eentje om te koesteren.

De wachters van het Louvre / € 24,90 / Scratch Books / Jiro Taniguchilouvre2

80%
80%
Magisch

De wachters van het Louvre is een uitzonderlijk mangaverhaal dat elke kunstliefhebber in zijn boekenkast hoort te hebben. Het Japanse tekenwerk met zijn mooie aquareltekeningen getuigt van heel wat techniek. En alhoewel het verhaal voor sommigen misschien te langzaam is, heeft een stripboek ons nog nooit zo gekalmeerd als De wachters van het Louvre deed.

• Tekenstijl
    8.5
    7