Enkele mensen staan op een keerpunt in hun leven. Ze worden verbonden door een vrouw met een camera.

Schrijver en tekenaar: Pedrosa
Uitgever: Dupuis
Verschijningsdatum: 7 oktober 2015

vier-jaargetijden-inleidingHet boek is opgedeeld in vier hoofdstukken, natuurlijk volgens de vier seizoenen. Elk seizoen wordt ingeleid door mooie tekeningen over een kind dat ontdekt en jaagt, aan de geboorte van de menselijke beschaving. Daarna maken we kennis met een vrouw en haar camera. Zij is de persoon die ons doet kennismaken met de andere personages waarmee we, net als bij haar, tijd moeten nemen om beter te leren kennen.

Er zijn een paar hoofdfiguren te onderscheiden, wat niet wil zeggen dat de andere personages geen belangrijke rol spelen. Elke persoon staat uiteindelijk in verbinding met elkaar, zowel in gedachten als in de fysieke realiteit. De sleutelfiguur is Camille met de camera, een werkloze vrouw, die geen weg weet met zichzelf. Maar het is de gescheiden, eenzame man in een midlifecrisis die het meest boeit. Hoe ga je immers verder als het leven geen zin meer heeft?vier-jaargetijden-camille

Met dit indrukwekkend lijvige beeldverhaal levert Pedrosa een stijloefening af die boeit, maar tegelijkertijd ook wat vaag blijft. De stijl van Pedrosa doet denken aan Disney, niet toevallig want hij is een voormalig werknemer van de bekende animatiestudio. Elk seizoen heeft een andere indrukwekkende tekenstijl, de één geslaagder dan de ander, waardoor de samenhang van het globale verhaal een beetje verloren gaat. Wat ook opvalt, is het gevarieerde en sfeervolle kleurenwerk: soms eens heel fel, dan weer ingetogen en donker.

De prachtige tekeningen, waarvan sommige panelen in een museum horen te hangen, worden onderbroken door proza. Het vertelt ons meer over de personages, maar ergens doen deze inzichten de mooie tekeningen teniet. Misschien ligt het aan de vertaling, maar het pakte ons niet zoals het hoorde. Wat wel aan de vertaling ligt, is de invulling van de tekstballonnen. Het lettertype staat in schril contrast met de handgeschreven teksten uit het originele werk. vier-jaargetijden

Vier jaargetijden is een verhaal over leven en overleven. Zowel in vorm als inhoud is dit een ambitieuze striproman geworden, die flink wat interpretatie en gepuzzel van de lezer vereist. Op het einde komen enkele plotlijnen wonderwel samen en krijg je toch voldoening uit het verhaal. Maar bovenal kun je zelf ook stilstaan bij de thema’s zoals eenzaamheid en, hoe kan het ook anders, de zin van het leven.

82%
82%
Prachtig

Vier jaargetijden is een ongelooflijk ambitieus boek dat prachtig geïllustreerd werd, maar niet altijd even lekker wegleest door de stijlbreuken en stukken proza. Het verhaal draait rond boeiende personages, waarover je steeds meer te weten wil komen, roept levensvragen op en eindigt op een bevredigende noot.

• Tekenstijl
    9
    7.5