Wie zich wil onderdompelen in nostalgie, kan slechter leesmateriaal treffen dan Veel Liefs Uit Brussel. Deze oorspronkelijk in 1982 uitgegeven klassieker, kreeg van Dargaud een gloednieuwe hardcoveruitgave.

Schrijver: Alain Goffin
Tekenaar: François Rivière
Uitgever: Dargaud
Aantal pagina’s: 64
Winkelprijs: € 16,99
Verschijningsdatum: maart 2017

Voor veel verzamelaars zal deze strip, en zijn voorliefde voor de ‘klare lijn’, een terugkeer naar de gloriedagen van het Europese stripverhaal zijn. Meer specifiek naar de eerder typisch Belgische stijl die door pioniers als Hergé en Edgar P. Jacobs tot een kunstvorm verheven werd. Het heeft ook geleid tot een strip, gemaakt door twee Franse aanhangers van die kunstvorm, die zich afspeelt in onze nationale hoofdstad. En dat de auteur en tekenaar zich tot grote fans van Brussel rekenen, maken ze heel erg duidelijk. Niet alleen tijdens het intrigerende spionnenverhaal zelf, maar ook in de laatste tien pagina’s, die dienst doen als bonusmateriaal. Hierin nemen Goffin en Rivière uitgebreid de tijd om Brusselse hotspots te promoten, en referentiefoto’s te tonen.

Het verhaal zelf dan. Dat draait rond een netwerk van geheime agenten, in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog. Isidoor Goemaere, overdag radiopresentator, is een spilfiguur van dit Madou-netwerk en krijgt informatie te pakken die wijst op een mol binnen de groep. Goemaere krijgt de opdracht om de dubbelagent op te sporen en het informatielek te stoppen. Hij rekent daarvoor ietwat verrassend op de jonge Thierry. De aspirant-scout en fervente stripliefhebber wil maar al te graag zijn schoolse leven opfleuren met avonturen zoals geheime opdrachten en achtervolgingen. Voor Goemaere is Thierry dan ook de ideale, onverdachte handlanger.

paneel uit Veel Liefs Uit Brussel

Tiens, wie is die kerel toch, daar rechts in beeld? Komt me bekend voor…

Verder wil ik liefst niet te veel verklappen over het plot, aangezien deze one-shot op dat vlak nogal magertjes voor de dag komt. Niet dat er iets scheelt met het erg naar John le Carré neigende verhaal. De uiteindelijke revelaties hadden we zelfs niet echt zien aankomen. Toch is het vooral de gecreëerde sfeer van Veel Liefs Uit Brussel die me zal bijblijven. De kerstperiode in een glorieus weergegeven Brussel slaagt er perfect in om je verbeelding en hart te veroveren. Het nu ietwat stoffig klinkende jargon van de personages voelt vertrouwd en toch wereldvreemd aan. Maar het plaatje klopt wel. Met verwijzingen naar White Star FC, de nieuwbakken jazz uit New York of het station van Schaarbeek.

En natuurlijk speelt het fenomeen van stripverhalen zelf ook een grote rol in Veel Liefs Uit Brussel. Eén van de randfiguren is Edoaurd Heiligers aka Eddy Morgan, striptekenaar voor de krant. Zijn stripreeks ‘Nick & Rudy’, waarvan we enkele kaders te zien krijgen doorheen het avontuur, voegt nog een extra schepje nostalgie toe aan het al meewarige recept. Over de tekenstijl van Veel Liefs Voor Brussel kunnen we kort zijn: het is ofwel jouw smaak, ofwel totaal niet. Zelf zijn we altijd gretig om te kunnen grasduinen in de architectuur en stijl van lang gepasseerde tijden.

thierry uit Veel Liefs Uit Brussel

Thierry is helemaal verknocht aan de stripverhalen van Nick & Rudy.

Maar kan ik Veel Liefs Uit Brussel aanraden aan een modern, striplezend publiek? Het valt moeilijk in te schatten. Liefhebbers van de klassieke ‘klare lijn’ mogen zich zeker aangesproken voelen, maar zullen in de meeste gevallen dit album al enkele decennia in hun verzameling hebben. In de eerste plaats lijkt de heruitgave ons dan ook gericht op jongere verzamelaars die een ode aan die strips van weleer wel weten te smaken.

Maar veel meer nog zou ik deze strip tot de categorie “toerisme en cultuur” willen rekenen. Want los van de vooroorlogse samenzweringen en slinks spionagewerk in dit album, doet dit zeker ook dienst als een mooie kijk op een Brussel dat bruist van het leven en het potentieel. Als stripverhaal zelf kan ik Veel Liefs Uit Brussel geen absolute topscore toekennen. Maar als liefdesbrief voor een bepaalde stad, een esthetiek én een ethiek, neem ik de strip maar al te graag op in mijn eigen collectie.

7 Carrément Goed!

Ik las deze strip, waarvan ik op voorhand eigenlijk erg weinig kennis had, met veel plezier. De aanvankelijk verwarrend lijkende verhaallijn ontknoopt zich naar mijn smaak net iets te vlotjes, maar dat drukt de pret niet. Wie een voorliefde heeft voor de tijdsperiode en de stijl waaraan deze strip refereert, moet hem zeker in huis halen!

• Tekenstijl 7
  • Sfeer 8