In Spidey maken we opnieuw kennis met de tiener Peter Parker en de iconische vijanden van Spider-Man.

Schrijvers: Robbie Thompson
Tekenaar: Nick Bradshaw
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 3 december 2015

De relaunch met All-New, All-Different Marvel zorgde voor meer dan één reeks rond Spider-Man en zijn alternatieve versies. Eén van die nieuwe series is Spidey en het positioneert zich zonder pretentie als ideaal leesvoer voor de nieuwkomer of voor fans die door de bomen het bos niet meer zien en back to basics willen.

Back to basics betekent voor Spider-Man opnieuw beginnen met het oorsprongsverhaal. Gelukkig wordt er slechts één pagina gespendeerd aan de dood van Uncle Ben en vliegen we direct in de actie, én in het hoofd van de jonge Peter Parker. Het vangen van boeven moet plaatsmaken voor zijn school, waar hij tijdens een excursie botst op niemand minder dan Doc Ock.Spidey Aunt MayHet verhaal klinkt erg bekend, voor iedereen die de comics leest én voor elke filmkijker. Om het fris te houden, zal bijvoorbeeld Gwen Stacy een prominente rol spelen (want haar personage is sowieso erg populair in het Marvel-universum). En eigenlijk is het best fijn om gewoon te genieten van Spider-Man en zijn dolle avonturen met zijn bekende tegenstanders.

Spidey Wham

Robbie Thompson kent zijn klassieker en vertaalt ze perfect voor een hedendaags en jong publiek. Vooral de innerlijke monologen, over de stress van een tiener verteld met humor, en het karakter van Peter Parker zijn strak neergezet. Het verhaal zelf is nog te kort om onder de indruk van te zijn.

Alle lof gaat naar de tekeningen van Nick Bradshaw, die ervoor zorgt dat Spidey geen slappe herbewerking is. Hij zet de toon direct door het oorsprongsverhaal op slechts één bladzijde samen te vatten. De strippanelen zijn ongelooflijk gedetailleerd en de actie spat van de bladzijden.

Spidey portretteert exact de essentie van Spider-Man, met flink wat plezier en actie, en helemaal zonder pretentie. Maar door de luchtigheid mist het verhaal voorlopig nog diepgang. De vaste fans van Spider-Man zullen misschien zo geen fan zijn van Spidey, want in principe is dit slechts een hervertelling van het verhaal dat iedereen en zijn tante ondertussen wel kent en beu gehoord is. Spidey Doc Oc

7.3 Leuk

De tienerjaren van Spider-Man zullen altijd voor verhalen zorgen. Alleen moet er opgelet worden dat het oorsprongsverhaal niet steeds wordt gerecycleerd. Gelukkig is dit niet zomaar een slappe herbewerking, vooral door de frisse dialogen en het flitsende tekenwerk. Perfect voor de (jonge) nieuwkomer, minder interessant voor de fan die alles van Spider-Man al minstens twintig keer heeft verslonden.

• Tekenstijl 8
  • Sfeer 8