Silk was één van de leukste personages uit The Amazing Spider-Man vorig jaar. Zò populair, dat ze een eigen soloreeks kreeg. Waar houdt ze zich mee bezig post-Secret Wars? Silk #1 geeft één en al antwoorden!

Schrijvers: Robbie Thompson
Tekenaar: Stacey Lee & Ian Herring
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 25 november 2015

Laat ik maar met de deur in huis vallen: Silk #1 is goed! Heel goed zelfs! Niet verwonderlijk aangezien het creatieve team van voor Secret Wars niet veranderd is. Robbie Thompson weet het personage goed uit te diepen in deze eerste issue door een mooie samenvatting te geven van haar verleden, ons mee te slepen in wat er nu gaande is én genoeg opzet te geven voor mogelijke verhaallijnen in de toekomst.

Wie is Silk, vraag je? Silk, aka Cindy Moon, werd gebeten door dezelfde radioactieve spin als Peter Parker. De familie Moon werd gecontacteerd door een zekere Ezekiel, die Cindy ging helpen met het onder controle houden van haar krachten. Na enkele jaren wordt ze opgesloten in een bunker, waar ze jaren wordt afgeschermd van de rest van de wereld.

Silk being bad-ass

Peter Parker komt dit te weten (dankzij het alziend oog van The Watcher tijdens het Marvel Event Original Sin nvdr)ontdekt de locatie en breekt de bunker open. Cindy, die voor het eerst in 7 jaar het zonlicht ziet, neemt een alias aan: Silk. In die tijd is haar gezin spoorloos verdwenen, maar ze heeft één mogelijke piste: haar broer. De jongen maakt deel uit van een criminele bende, genaamd de Goblin Knights, en ze hoopt via die weg te weten te komen wat er gebeurd is met haar ouders.

Silk's vaste jobIn deze issue toont Robbie ons Silks huidige situatie: ze heeft een vaste job, een eigen appartement en ze heeft haar handen vol met Knights of the Goblin King. Ze vertelt ons over hoe vandaag nogal rad was. Dat ze stout geweest is maar ah, she’s a bad guy now. Van daaruit loopt het verhaal organisch verder, met een rollercoaster aan twists en enkele leuke cameo’s van personages uit de Spider-Manwereld. Dat laatste is zeer fijn trouwens, het zorgt voor een essentieel referentiekader voor nieuwe lezers.

Stacey Lees werk is fenomenaal en past perfect in de leefwereld van Cindy Moon. Het doet me een beetje denken aan Gotham Academy uit DC’s relaunch DCYou. Geen realistische tekeningen, wel charmant getekende personages. Topwerk!

8.0 Topissue

Ik was al verkocht van het moment dat Silk Pokémonreferenties maakte. Cindy Moon is in mijn ogen één van de boeiendste personages uit het Spider-Mangamma. Robbie Thompson introduceert in deze eerste issue het personage, terwijl hij tegelijkertijd het personage verder uitdiept, dit alles met prachtig charmante artwork van Stacey Lee. Ideaal instappunt voor nieuwe lezers en boeiend genoeg voor de vaste lezers. Geen makkelijke taak, maar met verve uitgevoerd!

• Tekenstijl 9
  • Verhaal 8.5
  • Sfeer 9