We willen jouw mening!

Vul onze vragenlijst in en win duotickets van Kinepolis of Batman figurines van Worlds' End Comics.

Deelnemen
Het meest pijnlijke bij het zien van Major X is het besef dat de jaren negentig bijna dertig jaar oud zijn. De nineties worden de nieuwe jaren tachtig, waardoor we langzaam maar zeker gesmoord gaan worden onder een warm deken van nostalgie.
Schrijver: Rob Liefeld
Tekenaar: Rob Liefeld
Inkleurder: Romulo Fajardo Jr
Uitgever: Marvel Comics
Verschijningsdatum: 3 april 2019

Major X zou je kunnen plaatsen als een nieuwe take op New Mutants 98. Deze comic verscheen voor het eerst in 1991 en bevatte het eerste optreden van Deadpool. Het is namelijk precies dit tijdperk waarin Major X voor het eerst zijn opwachting maakt. Vergezeld door een alternatieve Beast wandelt deze nieuwe held het landhuis van de X-Men binnen waarna er vrijwel direct een kloppartij met X-Force volgt.

Tussen de bedrijven door legt Major X uit waar hij vandaan komt. Het is een alternatieve dimensie waarin er diverse oorlogen zijn gevoerd en de mutanten inmiddels in relatieve vrede kunnen leven. Wat brengt hem dan naar deze wereld? Ha, als je dat wil weten, dan zul je deze comic moeten kopen.

Major X spread

Het hele concept van de wereld van Major X is best interessant. Dat gaan we vast nog eens terugzien. Helaas laat deze comic je ook weer zien wat er zo ruk was aan de jaren negentig. De vele broertjes, zusjes en andere klonen van de familie Summers: die kunnen we missen als kiespijn. En misschien geld dat ook wel voor de eindeloze, slecht gechoreografeerde knokpartijen? Nostalgie is een wrede meesteres.

Sinds de introductie van het internet is er al veel geschreven over de gebrekkige tekenkwaliteiten van Rob Liefeld. Dat is niet altijd terecht. Hij kan zijn personages aardig laten poseren, maar zodra er meer gevraagd wordt, haakt hij af. Gebrekkige anatomie en geen perspectief? Deze comic heeft het. (En het ontwerp van Major X doet te hard denken aan Boba Fett.)

Het verhaal heeft best potentieel, maar dan wel in handen van een ander duo. Voor de rest is dit vooral een comic die laat zien dat Rob Liefeld, het creatieve genie achter deze titel, in de jaren negentig is blijven hangen. Als jij een lezer bent die diep in zijn of haar hart wenst dat de vroege jaren negentig nooit voorbij waren gegaan, dan is dit de comic waar je op hebt gewacht.

6 Meh

Het concept achter Major X heeft potentieel. Voor de rest is dit een comic die laat zien dat Rob Liefeld in de jaren negentig is blijven hangen.

• Tekenstijl 6