Lake of Fire neemt je mee naar de broeierige middeleeuwen, de tijd van ridders, kruistochten en… Aliens!

Schrijver: Nathan Fairbairn
Tekenaar: Matt Smith
Uitgever: Image Comics
Verschijningsdatum: 24 augustus 2016

We beschrijven het jaar 1120 waarin de Albigenzische Kruistochten, die de Katholieke Kerk en het Franse koninkrijk ondernam tegen katharen, nog lang niet aan hun einde toe zijn. Wanneer enkele kruisvaarders botsen op een gecrasht alienship, volgepakt met bloeddorstige roofdieren, is het aan de ridders en hun heidense metgezel om te voorkomen dat de aarde een hel wordt.

Lake of Fire neemt een duizelingwekkende start met de introductie van het alienschip. Daarna neemt het verhaal gas terug om te focussen op een kersverse, idealistische ridder en zijn schildknaap, die stiekem van huis gevlucht zijn om deel te nemen aan de kruistochten. Aangekomen bij de heer waaraan ze hun diensten willen verlenen, worden ze gestuurd naar een naburig dorpje met een probleem dat helemaal niks te maken heeft met het woord van God.

lakeoffire1

De naam Nathan Fairbairn doet misschien een belletje rinkelen, hij verzorgde de kleuren voor boeken zoals Scott Pilgrim en Seconds van Bryan Lee O’Malley en hij heeft voor zowel DC Comics als voor Marvel gewerkt. Deze keer staat hij echter aan het roer van zijn eigen project als schrijver. Na de wervelende opening, dompelt Fairbairn je onder in de typische middeleeuwen, waarin hij uitgebreid de setting schept zonder dat het overkomt als een geschiedenisles. Het taalgebruik is even wennen, maar de schrijver neemt de tijd om de brede cast voldoende uit te werken zodat elk personage op zichzelf staat zonder te vervallen in clichés.

Tekenaar Matt Smith, niet de Doctor, publiceerde in 2014 zijn eigen graphic novel genaamd Barbarian Lord, beschreven door critici als Game of Thrones voor kinderen. In Lake of Fire waagt hij zich opnieuw aan barbaarse taferelen in zijn Europees aanvoelende stijl, een streling voor het oog. Net zoals de karakteriseringen, zorgen zijn dynamische tekeningen ervoor dat de personages erg distinctief aanvoelen. Elk karakter straalt persoonlijkheid uit en zijn landschappen slorpen je volledig op in het verhaal. En natuurlijk is het scenarist Fairbairn die de kleuren verzorgt. Zijn werk valt vooral op wanneer de gruwelijke horrorbeelden hun intrede doen.

lakeoffire2

Lake of Fire #1 is het sterke debuut van een reeks vol potentieel. Het dikke eerste nummer doet denken aan die andere geweldige start van een Image Comics-reeks, het indrukwekkende Paper Girls die we maar niet uit ons hoofd krijgen.

8 Hemels

Lake of Fire wordt een episch middeleeuws verhaal, gefocust op een buitenaardse dreiging. Het eerste nummer bewijst dat de reeks de moeite waard is om te volgen, zowel voor het verhaal als voor de tekeningen. Liefhebbers van beide genres: lezen!

• Tekenstijl 9
  • Sfeer 8