Batman, Wolverine, Spiderman, Wonder Woman… Al deze in spandex gehulde goeddoeners hebben één ding gemeen: the show must go on.
Schrijver: Mike Mignola
Tekenaars: Mike Mignola, Dave Stewart
Uitgever: Dark Horse
Verschijningsdatum:2012 – 2016 (verzameld in twee TPB’s)

Telkens het doek valt, reppen die spandexhelden zich om de voorbereidingen voor de volgende show klaar te zetten. Wanneer ze eindelijk eens een welverdiende vakantie nemen, duurt het meestal nog geen vijf minuten of ze worden terug in actie geroepen. Sterven is maar een time-out. Dit is niet het geval bij Hellboy. Elk avontuur dat deze rode rakker meemaakt, speelt zich af op één tijdlijn, en nu arriveert vadertje tijd aan het slotstuk. En wat voor één…

Waarschuwing: er zullen spoilers vallen voor de originele Hellboy reeks.

What’s in a name?

Een hartendief is iemand waar je compleet stapel van bent. Wanneer dit letterlijk wordt gebruikt, heb je echter grotere problemen. Helaas was dit het geval op het einde van Hellboy: The Fury, wanneer Nimue, met de gezellige bijnaam The Queen of Blood, deze belangrijke spier uit het lijf rukte van onze favoriete gehoornde protagonist.

Als je de titel leest van deze reeks, besef je echter dat dit niet het einde van de rit is. Hellboy keert namelijk naar zijn geboorteplek. De hel, een compleet nieuwe wereld voor hem, en een frisse start. Deze plek zit vol kleurrijke en iets-minder kleurrijke personages, monsters en andere duivelse wezens. Zijn dodelijke val, recht in de hel, is echter niet onopgemerkt gebleven en alle prinsen, hertogen, baronnen en andere heren van de monarchie hebben Pandemonium, de hoofdstad van de hel, ontvlucht naar de veiligheid van hun eigen kastelen. Dit ontketent een ware revolutie in de onderwereld.

Er is een groter overlappend verhaal in deze tien issues, maar elk deel vertelt ook z’n eigen verhaaltje. Dit is een perfecte gelegenheid voor bedenker Mignola om oudere verhaallijnen terug op te rakelen waar hij meer aandacht in wou steken, of gewoon wou afronden. Zo vindt er een familiereünie plaats met een paar ontevreden familieleden op een gigantisch bevroren zee. Er zijn ook luchtigere momenten met raadsels, en een rematch met een bekende Praagse vampier

Waarnaar iedereen echter het meeste uitkeek, was hoe alles zou aflopen. Een mooi bevredigend einde bedenken, is namelijk een van de moeilijkste opdrachten voor schrijvers. Zeker voor een reeks die al zo lang bezig is als Hellboy. De verwachtingen lagen torenhoog voor een van de meest creatieve superhelden aller tijden. Na een destructieve climax, eindigt het verhaal. Niet met een bang, maar met een lach, en een traan, en het besef dat na al die jaren vol verdriet en geweld, de reeks op een hoge noot eindigt.

De meester is terug

Voor dit slot koos Mignola om niet alleen het scenario te schrijven, maar ook om het te tekenen. Een excellente keuze die ervoor zorgde dat er zoveel magnifieks tevoorschijn kwam. In de begindagen van z’n strip tekende hij prachtige locaties, waarin Hellboy zich een weg moest banen door de monsters van dienst. Deze keer speelt het verhaal zich af in de hel, een onbestaande plek, met als gevolg dat Mignola z’n creativiteit compleet los kon laten gaan.

Vooral Pandemonium zelf is een prachtig zicht, een pikzwarte kathedraal van pijn en lijden, overstroomd met bloed en omringd door een zee van vuur. Hellboy zelf spendeert ook wat tijd in een oneindige stad, vol benauwde straten, ingewikkelde bochten en doodlopende steegjes. Onderweg passeert hij langs surreële locaties zoals een in tijd bevroren kasteel en een smederij waarin een eeuwenoude reus z’n vak uitoefent. Opnieuw is er enorm veel schaduwwerk dat hier in fel contrast staat met felrode vuren, bloederige meren en Hellboy zelf. Elk paneel is een schilderij op zich.

Conclusie

Hellboy in Hell is verplichte kost voor alle Hellboy-fans en fans van het betere tekenwerk. Als slotstuk in de franchise weten we nu hoe Hellboys verhaal eindigt en opnieuw met de prachtige tekenstijl van z’n maker. De tekeningen zijn zoals altijd van een absoluut topniveau en de locatie waarin het zich afspelen geeft hem de creatieve vrijheid om zichzelf volledig te laten gaan.

9 Meesterwerk

Een fenomenaal sluitstuk voor een van de meest consistente comic universa, met prachtige tekeningen en sterke verhalen.

• Tekenstijl 10