Met een film in de bioscopen kon een onvermijdelijke comic met praktisch dezelfde titel niet uitblijven. En zie daar: Harley Quinn and the Birds of Prey. Overigens houdt hier elke potentiële vergelijking met de film wel zo’n beetje op. Deze eerste issue lijkt vooral te mikken op de striplezers.
Schrijver: Jimmy Palmiotti
Tekenaar: Amanda Conner
Inkleurder: Paul Mounts
Uitgever: DC Comics
Verschijningsdatum: 12 februari 2020

Harley Quinn zag het levenslicht in de tekenfilmserie Batman: The Animated Series, een cultreeks uit het begin van de jaren negentig. Een jaar later maakte Harley voorzichtig de overstap naar de getekende pagina en werd ze, behalve een tekenfilmfiguur ook een comicpersonage. Echt populair was ze nooit tot 2014.

©DC Comics

In dat jaar vroeg DC Comics aan het koppel Jimmy Palmiotti en Amanda Conner om de relaunch van de Harley Quinn-comic vorm te geven. Ze deden wat niemand eerder was gelukt. De serie werd een succes. Hoewel ze al een tijdje bezig zijn met andere projecten heeft DC hen teruggevraagd voor deze miniserie. En waarom niet? Dit is duidelijk een comic waarbij filmkijkers die meer willen van Harley hun teentje in het stripwater kunnen steken.

Wat er wel en niet in Harley Quinn & The Birds of Prey is te vinden

Harley wordt wakker uit een vreselijke droom. Ze was samen met Poison Ivy op vakantie gegaan, maar door haar toedoen belandden ze op een onbewoond eiland waar ze bijna het loodje leggen. Voorlopig wil Ivy even niet meer met haar spreken. Dit maakt Harley dusdanig depressief dat ze vergeet om de hypotheek van haar hotel te betalen. Haar dubieuze huisbazen komen langs om haar assistent in elkaar te slaan en het hotel plat te branden. Het verhaal van deze comic is begonnen.

© DC Comics

Dit is vooral een introductie van de persoon Harley Quinn. Ze is een larger than life personage en het tempo waarmee ze door het verhaal raast is niet te onderschatten. Je wordt er bijna moe van tijdens het lezen. Qua atmosfeer doet het ook wat denken aan haar huidige tekenfilmreeks. Ze heeft hier bijvoorbeeld ook een eigen bende en een relatie met Ivy die bij de kijkers een gevoel van herkenning zal oproepen.

De verhalen worden mede geschreven door Amanda Conner. Dat ze een fantastische tekenaar is, hoeft verder geen betoog. Dat Harley een aimabel personage is, kun je voor een groot deel op haar conto schrijven. Je kunt de Harley Quinn in deze comic het beste zien als de gekke chick van een vriendengroep die alles doet wat eigenlijk niet kan. Ze komt ermee weg, omdat ze op een bepaalde manier heel kwetsbaar is. Ze draagt haar hart op haar rug. The Birds of Prey spelen in dit eerste deel geen serieuze rol.

Het is een amusante, redelijke ranzige comic. Tenenkaas, Power Girl’s decolette, ingewanden, deze comic heeft het. Als single issue is ze, ondanks de mooie uitvoering, wat prijzig. Als trade is dit waarschijnlijk goed leesvoer.

8 Leuk

Harley Quinn is een ideale comic voor mensen die haar alleen van de films kennen. Het personage is herkenbaar, de tekenstijl is aangenaam. Het is toegankelijk en amusant.

• Tekenstijl 8