Met het derde deel in de Civil War II-serie schiet Marvels grote event eindelijk in gang!

Schrijver: Brian Michael Bendis
Tekenaar: David Marquez
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 13 juli 2016

Het verhaal tot nu toe

Dankzij een nieuwe Inhuman genaamd Ulysses, die visioenen krijgt over catastrofes in de toekomst, stopten alle superhelden als één groot team een buitenaardse vijand vanjewelste. Over het gebruik van Ulysses en zijn krachten geraakten Iron Man en Captain Marvel het oneens. Volgens Stark kan je niet volledig vertrouwen op de accuraatheid, terwijl Carol Danvers er helemaal geen graten inziet.

civilwar2_1

Na reactie op een nieuw visioen tegen Thanos, buiten medeweten van Stark, liet Jim Rhodes oftewel War Machine het leven en belandde She-Hulk in een coma. De breuk tussen Stark en Danvers wordt groter, maar die laatste wil niet wijken. Stark kidnapte Ulysses om te achterhalen hoe zijn kracht werkt en op het moment dat de andere helden hem komen redden uit de handen van Stark, krijgt Ulysses een nieuw visioen. The Hulk groeit tot monsterachtige proporties en doodt alle superhelden.

Het derde deel van het Civil War II-verhaal wordt verteld vanuit de rechtszaal. De hoofdspelers komen aan het woord en ondertussen ontdekken we wat er misgegaan is tijdens de confrontatie met Bruce Banner. Een superheld werd gedood, maar wie en door wiens toedoen laten we over aan jou om te ontdekken.

civilwar2_2

Is het een goed verhaal?

Het mag duidelijk zijn dat de Civil War II-delen, inclusief de specials, tot nu toe wat meanderend vooruitgegaan zijn. In het begin voelde het conflict dat Brian Michael Bendis schreef tussen Stark en Danvers heel gefabriceerd aan en niet inherent aan de karakters van de personages. Naarmate het verhaal volgt, en vooral in dit nummer, lijkt die geforceerdheid wel weg te ebben. Het kaderverhaal in de rechtbank is heel goed neergezet, net als de individuele karakters die dan naar boven komen.

De impact van de grote, aangekondigde dood van één superheld in dit nummer komt vooral tot zijn recht dankzij het tekenwerk van David Marquez. Het is altijd een hele opgave om zo’n dingen goed in beeld te brengen en ervoor te zorgen dat het krachtig aanvoelt. Daarnaast laat hij de superhelden ook emoties hebben die vaak meer zeggen dan hun dialogen.

Civil War II #3 is een stap in de goede richting voor het grote event van Marvel. De structuur zit heel strak en het sterfgeval laat ongetwijfeld zijn sporen na. Die sporen zijn broodnodig want het conflict tussen Stark en Captain Marvel had meer diepgang nodig. Het verhaal kan nu alle kanten opgaan.

7 Pakkend

Met het derde nummer van Civil War II zijn we eindelijk vertrokken, maar toch voelt het geheel nog steeds een beetje geforceerd aan. Dankzij de nieuwe ontwikkelingen kan het conflict nu echt losbarsten. We wachten hoopvol op het vervolg!

• Tekenstijl 8
  • Sfeer 7