Gelijktijdig met de film vindt er een nieuwe Civil War plaats in de comics. Goedkope marketingtruc of kwaliteitsvol verhaal?

Schrijver: Brian Michael Bendis
Tekenaars: Olivier Coipel
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 18 mei 2016

Vrijheid of veiligheid? Die keuze lag ook aan de basis van het conflict tussen Captain America en Iron Man in de Civil War-reeks uit 2006, en natuurlijk in de gelijknamige Captain America-film. Niet toevallig keert het concept uit de oorspronkelijke reeks nu terug in de comics. Deze keer draait het niet rond de verantwoording die superhelden moeten afleggen. De ruzie ligt wel bij het al dan niet toelaten om slechteriken op te pakken alvorens ze misdrijven plegen. Klinkt als een film genaamd Minority Report, toch?

In het Free Comic Book Day-nummer maakten we al kennis met de gevolgen van dat concept. De hoofdfiguren uit Civil War II stopten Thanos vooraleer hij oproer kwam zaaien. Om eerlijk te zijn, was dat geen geweldige introductie want de verwarring bleef te groot. Civil War II #0 begint echter bij het begin en neemt daarbij zijn tijd om ons kennis te laten maken met de spilfiguren. She-Hulk, War Machine, Captain Marvel en een nieuwe Inhuman, Ulysses, met de kracht om in de toekomst te kijken. Op de cover prijkt Iron Man en normaal gezien raken hij en Captain Marvel in conflict, maar toch is er van Tony Stark vooralsnog geen sprake. Ons buikgevoel zegt dat Captain Marvel eerder in de knoop zal liggen met She-Hulk.

civil war 2

Na een mislukte rechtszaak heeft advocate She-Hulk het moeilijk om haar standpunt te blijven verdedigen. Een van haar cliënten wordt opgepakt voor het geval hij opnieuw onrust mocht zaaien, terwijl de strijdvaardige She-Hulk ervan overtuigd is dat misdadigers zich kunnen herpakken en dat ze niet bestraft mogen worden als ze al geboet hebben voor hun crimineel verleden. Tegenover haar staat een vermoeide Captain Marvel, die zich afvraagt of de superhelden op aarde niet beter kunnen functioneren als ze weten wat er hen te wachten staat, want ooit wordt het hen te veel.

Het nummer slaagt er wonderwel in om de karakters uit te tekenen die het aanstormende conflict zullen bepalen, maar is geenszins het echte startschot van alles. Daarom is het ook de proloog, en een heel sterke. Iedereen kan het nummer prima oppikken zonder echte voorkennis van de personages, want schrijver Brian Michael Bendis introduceert iedereen op een perfecte manier. Hij heeft al zodanig veel geschreven dat niet alles op hetzelfde niveau ligt. Gelukkig bewijzen de dialogen hier dat hij opnieuw op het juiste spoor zit. Hoe kan het ook anders als hij opnieuw samenwerkt met de tekenaar met wie hij House of M, een van zijn sterkste werken; heeft geschreven.

De Fransman Olivier Coipel is niet de meest bezige bij in de comics-industrie, dus is het altijd uitkijken naar nieuw werk van hem. Hij staat scherper dan ooit tevoren met personages die emotie uitademen en met boekdelen sprekende lichaamstaal in cinematische panelen. Natuurlijk is hij niet alleen verantwoordelijk voor het prachtige tekenwerk. Justin Ponsor brengt het geheel nog meer tot leven met indrukwekkende landschappen en Terrigen Mist (die de kracht in Inhumans wakker maakt) die er nog nooit zo dreigend heeft uitgezien.

civil war 2

8 Veelbelovend

Civil War II #0 is een proloog die boven de verwachtingen ligt. Geen actie, wel veel gebabbel om kennis te maken met de personages en waarvoor ze staan. Ideaal voor de nieuwkomer én voor fans van Captain Marvel en She-Hulk!

• Tekenstijl 9
  • Sfeer 8