Black Panther en de renaissance van Billy Graham

0

De Black Pantherfilm lijkt in de VS stilaan over zijn hoogtepunt heen te zijn, hoewel wereldwijd de kassa’s nog steeds volop rinkelen. Het succes van de film heeft echter ook een een neveneffect en dat is de herontdekking van Billy Graham.

Black Panther is nooit een buitengewoon populair stripfiguur geweest. Voor veel makers was het lastig om een goede se‫tting te vinden waarin de panter zich kon gedragen op een manier die veel lezers kon aanspreken. Wat niet wil zeggen dat alle comics slecht waren. Je hebt in feite twee runs die door fans op een voetstuk worden geplaatst.

  1. Black Panther door Christopher Priest en Bob Almond (1998-2003)
  2. Jungle Action door Don McGregor en Billy Graham (1974-1976)

En over de laatste gaan we het even hebben.

De vergeten tekenaar Billy Graham

Jungle Action werd wel gewaardeerd door de fans maar zou uiteindelijk ook deels in de vergetelheid verdwijnen omdat ze qua populariteit onderdeed voor titels als The Avengers of Spider-Man. Waarom dan de herontdekking van Billy Graham? Black Panther was een viering van zwartheid. En dan is het ironisch dat niemand eigenlijk spreekt over de eerste zwarte man die het personage uit zijn potlood liet rollen.

Billy Graham perspectief

Eind jaren zestig debuteerde Graham bij Warren Publishing, een uitgever van horrorcomics en vooral bekend als eigenaar van het personage Vampirella. Hier werkte Graham zich in vlug tempo op tot art director, waarna hij vertrok naar Marvel Comics.

Hier debuteerde hij op Heroes for Hire, waar hij de eerste optredens van Luke Cage inkte en daarna ook voor dit personage de eerste zwarte tekenaar werd om hem op papier te zetten. In 1974 maakte hij samen met zijn vriend Don McGregor de overstap naar Jungle Action.

De stijl van Billy Graham

Als je het werk van Billy moet beschrijven dan is het balls to the wall action. Hij draagt in zijn werk invloeden mee van indertijd erg populaire tekenaars als Jim Steranko. Iets wat bijvoorbeeld mooi tot uiting komt in deze openingspagina. Kijk naar de spectaculaire lettering van de titel.
Billy Graham opener

Ook als je de bovenstaande plaat ziet dan begrijp je al waarom Grahams werk aanspreekt. Het perspectief laat zien hoe T’Challa als een panter naar zijn doel toe rent. Het laat zien dat Graham goed nadacht over zijn werk en niet louter plaatjes bij het script maakte.

Jungle Action kwam ten einde en Billy Graham zou nog even met zijn Don McGregor aan een eigen detectiveserie getiteld Sabre werken en nog wat los werk voor Marvel maken. Daarna keerde hij de comicsindustrie de rug toe.

Van comics naar Hollywood

Graham verliet de comcisindustrie niet met slaande deuren maar had gewoon andere ambities. Hij trok naar Hollywood, waar hij werkte als decorontwerper van theaterproducties en ook kleine rollen speelde in films als bijfiguur met incidenteel een of twee regels tekst, én als stuntman. Uiteindelijk zou hij op 61-jarige leeftijd na een kort ziekbed overlijden.

De erfenis

In dit stuk wordt slechts een tipje van het mysterie rondom deze tekenaar opgelicht. Gelukkig had Graham ook een kleindochter en hoewel hij haar nooit heeft ontmoet, heeft ze het toch op zich genomen om zijn levensverhaal aan een groter publiek te vertellen.

  • Haar inspanningen zijn via deze Facebook-pagina te volgen.
  • Lees ook dit profiel in The New York Times.
  • En wil je zelf eens zijn werk lezen? Eind 2017 verscheen de bundel Black Panther – Panther’s Rage.
Share.

About Author

Reacties