Na Avengers: Infinity War heb je geen zin om een jaar te wachten op meer lekkers uit Avengers-land. Bij Marvel Comics begrijpt men dat en daarom maakt deze maand het nieuwe creatieve team van Jason Aaron en Ed McGuiness hun debuut op een kersvers eerste Avengers-deel.

Schrijver: Jason Aaron
Tekenaar: Ed McGuiness
Uitgever: Marvel Comics
Verschijningsdatum: 2 mei 2018

De voorbije jaren werden Captain America, Tony Stark en Thor ieder geteisterd door hun eigen shit. Stark lag in coma, Thor was de titel god niet waard en Captain America ontpopte zich in Secret Empire tot een heuse fascist. Deze periode ligt inmiddels achter hen. Al deze ellende heeft ze toch aan het wankelen gebracht. Vandaar dat de lezer hen terugziet terwijl ze hun toekomst bij The Avengers bespreken onder het genot van een pintje.

Avengers bar

Ondertussen vallen er grote gestalten uit de lucht. Een beetje lezer kent deze grote jongens als The Celestials. Een soort kosmische uithangborden van het universum met een nogal klinisch gevoel voor rechtvaardigheid. De vraag is wie er sterk genoeg is om deze Celestials richting de aarde te gooien? Het antwoord zou weleens zo’n miljoen jaar voor onze jaartelling kunnen liggen. De Noorse aartsvader van Asgard trok toen met de Avengers van dat tijdvak ten strijde tegen de Celestials. Dat ze wonnen was waarschijnlijk het probleem.

Gemengde gevoelens bij The Avengers #1

Deze comic is een goede combinatie van respect voor het verleden en een blik naar de toekomst. Want er wordt hier weer een Avengers-team voor de toekomst samengesteld met een paar interessante leden. Met een topschrijver als Jason Aaron en Ed McGuiness die tekent als Art Adams in zijn beste dagen heb je potentieel goud in handen.

Avengers celestials

Toch kun je als lezer jezelf niet aan het gevoel onttrekken dat Marvel hier te nadrukkelijk hengelt naar het filmpubliek. Niet alleen bestaan de leden van dit kersverse team bijna uitsluitend uit mensen die ook in de filmproducties te zien zijn geweest. Met de Celestials wordt er ook al voorgesorteerd naar een Eternals-film die in het vat zou zitten.

Desondanks is deze comic natuurlijk wel een toffe.

7 Goed

The Avengers #1 is een ideale mix tussen respect voor het verleden en een blik in de toekomst. Misschien haakt het iets te nadrukkelijk in op Hollywood en dat is voor de comicfans jammer.