In Alters worstelt een transgender met haar persoonlijkheid en de ontdekking van bovenmenselijke krachten.

Schrijver: Paul Jenkins
Tekenaar: Leila Leiz
Uitgever: Aftershock Comics
Verschijningsdatum: 7 september 2016

Tegen de achtergrond van een wereld in verandering ontdekt Chalice, een jonge vrouw die de transitie begint van man naar vrouw, dat ze ook aan het transformeren is een Alter. Alters zijn net opgedoken mutanten met bovenmenselijke krachten die geconfronteerd worden met angst en vooroordelen. Chalice wordt op de hielen gezeten door zo’n Alter, de kwaadaardige Matter Man. Ondertussen worstelt de heldin met haar persoonlijke leven en de verantwoordelijkheden van haar nieuwgevonden superkrachten.

Enkele jaren geleden verliet scenarist Paul Jenkins de grote uitgeverijen DC Comics en Marvel om aan de slag te gaan bij het kleinere BOOM! Studios. Nu duikt hij op bij het nog kleinere Aftershock Comics, die inzet op grote talenten en een divers aanbod aan sterke reeksen, om dus Alters neer te pennen. Daarmee doet hij iets waarvoor hij bekritiseerd werd, namelijk het schrijven over een transgender terwijl hij zelf een man is en dat altijd geweest is (ook wel gekend als cisgender). Toch raakt hij er aardig mee weg omdat hij het onderwerp sereen aan bod laat komen, maar ook wel een beetje voorspelbaar.

alters

De misstap die gemaakt wordt rond de transgenderidentiteit van het hoofdpersonage ligt verbonden met de uitgebreide wereld die schuilgaat in de rest van de comic. Alters moet niet enkel het verhaal vertellen van Chalice, het moet ook nog eens dienst doen als de start van een nieuw superheldenuniversum en daar hoort expositie bij. Veel expositie. Eenmaal die wereld op punt staat voor de lezer, zal Jenkins voor een moeilijke balansoefening staan: focust hij op het superheldenaspect of legt hij de nadruk op de transitie van Chalice?

Die wereld van Chalice spreekt trouwens ongelooflijk tot de verbeelding, maar heeft misschien net iets te veel weg van X-Men om ook echt als origineel bestempeld te kunnen worden. De soorten superslechteriken en -helden zijn op zijn minst divers te noemen, maar bovenal lijken het allemaal een bende hipsters. Dat hoeft uiteraard niet in de weg te zitten van een goed verhaal en die karakters dragen ook bij aan de frisheid van Alters.

De frisheid van de comic hebben we ook te danken aan het aangename samenspel van tekenares Leila Leiz en inkleurder Tamra Bonvillain. Ze zorgen voor een moderne vormgeving met excentrieke personages. Door hun kleurrijke tekeningen blijft de toon licht want het is een thema dat de zwaarwichtige toer op kan gaan. Of ze zwaardere materie aankunnen met hun tekenwerk, valt nog te bezien in de volgende nummers.

alters

7 Intrigerend

Alters heeft nog veel in petto voor zijn lezers. Het nummer is de start van een superheldenreeks rond helden die oog in oog staan met fysieke of mentale uitdagingen, naast hun superkrachten. Het eerste nummer is alleszins al een ongelooflijke stap vooruit in de industrie van Amerikaanse comics dat op het vlak van diversiteit ook nog in 2016 tekort schiet.

• Tekenstijl 8
  • Sfeer 8