De jonge bende All-New X-Men hangen maar wat rond, tot één van hun in een gevaarlijke situatie terechtkomt.

Schrijvers: Dennis Hopeless
Tekenaar: Mark Bagley
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 3 december 2015

Enkele jaren geleden werd All-New X-Men gelanceerd als onderdeel van de Marvel NOW!-relaunch. De vijf originele, jonge X-Men werden uit het verleden naar het heden gebracht en beleefden hen eigen avonturen, los van hun volwassen versies. Met de nieuwste relaunch krijgt de reeks ook een nieuwe nummer één, All-New, All-Different All-New X-Men dus!

Het tienerteam is ondertussen een beetje veranderd, met dezelfde kern weliswaar. Enkele nieuwelingen vervoegen hun clubje zoals de nieuwe Wolverine en een jonge versie van Apocalypse. Ze leven in luilekkerland, tot ze de afgesplitste Cyclops te hulp moeten schieten. Hij schaamt zich voor zijn toekomstige zelf en heeft het daardoor gemunt op enkele zelfverklaarde volgelingen van zijn oudere zelf.

Ondertussen heb ik flink wat X-Men gelezen en Cyclops bewijst zich keer op keer als een meeslepend personage. Ook Dennis Hopeless toont dat hij Scott Summers goed kan neerschrijven. Ook de andere personages komen over als leuke tieners in een dynamisch team, maar verrassend genoeg krijgen de nieuwelingen amper introductie. Alsof de rest nog niet verwarrend genoeg is voor een nieuwkomer in All-New X-Men.all-new x-menMark Bagley is een deftige tekenaar, maar voor mij blinkt zijn stijl nergens in uit. Hij zorgt wel dat het brave verhaal wat meeslepender wordt en zijn expressies zijn goed neergezet. Cruciale momenten, zoals wanneer Cyclops voor het eerst zijn krachten gebruikt, zijn in het verleden dan weer veel indrukwekkender op papier gezet.

Wat het meest opvalt in deze eerste issue van All-New X-Men is dat er geen hoge inzet is. Terwijl de mutanten wereldwijd bedreigd worden (zoals we leren uit Extraordinary X-Men), amuseert deze jolige bende zich op vakantie alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Het enige interessante is de verhaallijn van Cyclops.

Als All-New X-Men zich ook wil profileren als luchtige tienerreeks, lijkt het dat de serie het onderspit zal moeten delven tegen titels als Squirrel Girl en Moon Girl and Devil Dinosaur. Niet alle begin is even gemakkelijk, dus ik schrijf de reeks nog niet af. Maar op dit moment houd ik me dan liever bezig met het inhalen van oudere, goeie reeksen met de volwassen X-Men. all-new x-men

6.3 Middelmatig

All-New X-Men is begonnen met een trage start die alle personages op het gemak wil introduceren, maar zelfs daar steken laat vallen. Cyclops is gelukkig opnieuw een interessant karakter en als de rest dat ook wordt, kan dit een sterke titel worden. De vervolgen zullen het bewijzen!

• Tekenstijl 7
  • Verhaal 5
  • Sfeer 7