In 1979 verscheen Alien in de bioscoop. Het is het verhaal van het ruimteschip Nostromo en zijn bemanning. De computer reageert op een noodsignaal en verandert de koers van het ruimteschip. Ze landen op een planeet waar de crew een neergestort ruimteschip aantreft. Op de planeet vinden ze verder geen sporen meer van de bemanning. Wat ze wel aantreffen, zal hun leven blijvend veranderen.
Schrijver: Philip Kennedy Johnson
Tekenaar: Salvador Larocca
Uitgever: Marvel Comics
Verschijningsdatum: 23 maart 2021

De film viel op door de claustrofobische setting. Het speelt zich af vrijwel volledig aan boord van het ruimteschip. De alien uit de titel, die in de film uiteindelijk door het leven zal gaan als Xenomorph, was ontworpen door de Zwitserse kunstenaar H.R Giger. Maar wat de film echt bijzonder maakte, is dat de meest doortastende persoon een vrouw is: Ellen Ripley gespeeld door Sigourney Weaver.

Filmmakers zouden in 1986, 1992 en 1997 nog terugkeren naar Ripley en de wereld van Alien. Er zouden zelfs nog ongemakkelijke crossovers met The Predator volgen en enkele prequels. Als franchise is Alien inmiddels meer cult dan echt iets anders.

©Marvel Comics

Er zijn natuurlijk ook comics gemaakt rondom Alien. Jarenlang was Dark Horse de uitgeverij die de vlam levend hield. De licentie was echter eigendom van Fox en toen de studio werd gekocht door Disney zagen fans de bui al hangen. Marvel Comics zou het publiceren van Alien-comics voort gaan zetten.

Het verhaal van Alien

Het jaar is 2200, 21 jaar nadat de kolonie Hadley’s Hope onder de voet werd gelopen in Aliens (1986). Gabriel Cruz gaat met vroeg pensioen bij zijn werkgever Weyland-Yutani. Hij wil graag tijd doorbrengen met zijn zoon Danny van wie hij vervreemd is.

Beide heren hebben geheimen voor elkaar. Gabriel is onder behandeling van een psychiater, gemodelleerd naar een bekend figuur uit de films, om een bepaald trauma te verwerken. Dat onze zwarte buitenaardse vrienden hierbij een rol spelen spreekt voor zich. Danny neemt het zijn vader op zijn beurt kwalijk dat hij voor het bedrijf werkte dat betrokken was bij de dood van zijn jongere broer (en Gabriels jongste zoon). Voor Danny is dat ook een reden geweest om zich aan te sluiten bij een groep militante activisten die niks op hebben met Weyland-Yutani.

Is het niet gewoon klaar?

Voor een Alien-titel begint dit heel ingetogen. Het is echt een soort familiedrama waarbij de Xenomorphs in beginsel een bijrolletje spelen. Dat idee is op zichzelf best aardig. De uitwerking schreeuwt alleen nineties-cliché. De dynamiek tussen vader en zoon wordt door een onverwachte gebeurtenis aangepast. En vaderlief zal nu zijn demonen noodgedwongen onder ogen moeten komen. Klinkt bekend toch? Je zag het in de jaren negentig menig maal terug in diverse films.

©Marvel Comics

Salvador Larocca tekent hele behoorlijke Xenomorphs. Voor de rest lijdt deze comic onder de keuze die hij eind vorig decennium maakte. De Spanjaard tekent tegenwoordig redelijk fotorealistisch. Hoewel hij, in tegenstelling tot iemand als Mike Deodato, niet leunt op zijn referentiemateriaal haalt het wel elke vorm van leven weg uit zijn pagina’s.

Het roept de vraag op wie je hier eigenlijk een plezier mee doet? Het hele concept van Alien was radicaal in de jaren zeventig maar is nu gemeengoed geworden. Het heeft zijn tijd wel gehad. Is het interessant wanneer Ripley er niet bij is? Eigenlijk niet. Als je geen fan bent, dan is er geen enkele reden om dit te kopen. Het is een recycling van oude clichés in een saai jasje.

5 Bah

Alien was als filmreeks erg tof. Het heeft zijn tijd echter wel gehad en deze comic is voor de echte fans.

• Verhaal 4