Uncanny X-Men #1 review: een episch nieuw begin voor de X-Men

De nieuwe Uncanny X-Men-reeks moet hét startpunt zijn van een nieuw glorietijdperk. Maakt het de hoge verwachtingen waar?

Uncanny X-Men #1 moet zoals zoveel X-Men-reeksen van de afgelopen jaren een nieuw startpunt betekenen voor de mutanten van Marvel. Deze keer lijkt het wel gemeend: de reeks fuseert de net afgelopen series X-Men: Gold en Blue met achter de schermen enkele talenten aan het werk.

De drie schrijvers (ja, het klinkt ambitieus) hebben allemaal recent ervaring met de X-Men want Ed Brisson schreef Old Man Logan en de minireeks Extermination, Matthew Rosenberg ken je van zowel Astonishing X-Men, Multiple Man en New Mutants, terwijl Kelly Thompson nieuw leven in de relatie van Rogue en Gambit blaast met Mr. & Mrs. X. Het drietal neemt elke week, want deze reeks verscheent wekelijks voor tien weken, een andere tekenaar onder hun arm. Mahmud Asrar geeft het schitterende startschot, hij overtuigde mij al met X-Men: Red.

Heel veel talent aan het roer dus, maar levert hun samenwerking ook een boeiend verhaal op? Het dikgevulde openingsnummer raast voorbij. Kitty Pryde verdwijnt mysterieus, terwijl Multiple Man de boel op stelten zet door naar haar te zoeken. Ondertussen is het aan Jean Grey om de gemoederen te bedaren tijdens een bijeenkomst over het nieuwste middel tegen het mutantengen. Alsof dat nog niet genoeg is, neemt een team van jonge X-Men het op tegen enkele B-slechteriken met ronkende namen als Forearm (hij heeft vier armen) en Samurai de samoerai.

Voor wie bekend is met de X-Men klinkt het verhaal bekend in de oren. Het geneesmiddel voor mutanten komt zelfs regelrecht uit de beruchte film X-Men: The Last Stand. Uncanny X-Men herkauwt oude verhaalelementen, net zoals X-Men: Red deed. Die aanpak overtuigt en ik denk ook dat de schrijvers wel moeten terugkeren naar de basis.

Als de scenaristen van de nieuwe X-Men-reeksen de basis van wat X-Men zo speciaal maakt, goed heeft gezet, kunnen ze nieuwe horizonten verkennen. Het zal voor sommige lezers vermoeiend worden, maar toon mij nog eens hoe mutanten moeten vechten voor hun overleving in een maatschappij die hun haat. Verken de metafoor die ze zijn voor bepaalde segmenten in onze maatschappij. En verras mij daarna met gloednieuwe verhalen voor deze personages die mij zo nauw aan het hart liggen.

Uncanny X-Men #1 is een dikbelegen boterham, je betaalt er ook het dubbel voor. De comic bevat naast het hoofdverhaal ook drie hoofdstukjes die dienen als proloog. Typisch van Marvel om te kiezen voor een verwarrende volgorde, maar het zorgt wel voor diepte voor enkele personages. En dat is welgekomen, want een cast van twintig mutanten is best overrompelend.

Uncanny X-Men #1 is geschreven door Ed Brisson, Matthew Rosenberg en Kelly Thompson, getekend door Mahmud Asrar en meer en uitgegeven door Marvel Comics op 14 november 2018.

X-tase

X-tase
4 5 0 1
De cliffhanger van jewelste zal je sowieso doen terugkeren, elke week zelfs voor tien weken lang. Dat zorgt ervoor dat je Uncanny X-Men niet uit het oog zal verliezen, zolang de wisseling van tekenaars geen roet in het eten zal gooien.
4/5
0