Dat er meer bestaat dan enkel superheldencomics, hebben wij bij Geekster al meerdere malen bewezen en besproken. Ook This One Summer richt zich op een geheel ander publiek.

De graphic novel klinkt waarschijnlijk bekend in de oren. This One Summer verscheen vorig jaar en werd steevast bestempeld door critici als één van de beste stripboeken voor tieners. Dat was slechts het begin, want eerder dit jaar won het boek de prijs voor Beste Strip op de Eisner Awards 2015, één van de belangrijkste prijzenfestivals in de Amerikaanse stripindustrie. Hoog tijd voor ons om eindelijk eens uit te pluizen wat er nu voor zo’n aantrek zorgt aan het stripboek.

This One Summer vertelt het verhaal van Rose, die net zoals elk jaar met haar ouders op reis gaat naar een vakantiehuisje aan zee. Ze voelt er zich thuis en beleeft de tijd van haar leven met haar zomervriendin Windy. Maar dit jaar is er geen zoals de andere. De ouders van Rose kampen met echtelijke problemen, onduidelijk voor zowel haarzelf als de lezer. Ondertussen ondergaan beide tienermeisjes veranderingen waardoor de oudere Rose zich begint te ergeren aan het gedrag van Windy, en omgekeerd. Maar de meisjes zijn hartsvriendinnen en houden hun relatie sterk. Samen ontdekken ze een ontwikkelend liefdesdrama tussen enkele oudere tieners.

thisonesummer1

De Canadese striptekenares Jillian Tamaki sloeg voor This One Summer de handen in elkaar met haar nicht Mariko Tamaki. Eerstgenoemde stond in voor de prachtige tekeningen van het boek. Het ontwerp van haar personages, en hun expressies, passen perfect bij het karakter dat ze uitdragen. Vooral het contrast tussen Rose en Windy is wonderwel uitgetekend. Niet enkel de figuren zijn een streling voor het oog, Tamaki tovert ook indrukwekkende landschappen uit haar pen zodat je je direct op vakantie aan zee of in het bos waant. Het boek heeft trouwens een unieke vormgeving door het gebruik van erg donkerblauwe inkt op lichtgeel papier en toont aan dat kleur soms helemaal niet nodig is om sfeer te scheppen.

Ondanks het prachtige tekenwerk van Jillian, voelt het verhaal helaas nergens origineel aan. Het kabbelt maar wat voort, ook al gebeuren er op de achtergrond dramatische dingen. We hadden serieuze vraagstukken over het leven en vriendschap verwacht, maar zo’n negativiteit zagen wij niet aankomen. Er is een constante, depressieve sfeer met de lusteloze moeder en haar dochter die daar niet van moet weten, met in het midden een vader die tevergeefs zijn gezin probeert te redden. Die negativiteit vertaalt zich ook in een zekere onverschilligheid tegenover het hoofdpersonage. Gelukkig wordt het beter en voelt het boek ook nergens pretentieus aan. Op de momenten die er écht toe doen, wordt het verhaal een stuk aangrijpender en is het boek in zijn geheel genietbaar. Bij het juiste publiek is This One Summer waarschijnlijk een emotioneel meeslepend verhaal en we snappen ook ergens wel waarom het boek zoveel prijzen wegkaapte, maar ons kon het verhaal niet helemaal overtuigen.

This One Summer / $17,99 / First Second / Jillian Tamaki & Mariko Tamaki

thisonesummer_2

67%
67%
Onderhoudend

This One Summer is zeker een buitenbeentje in het Amerikaanse striplandschap. Het is een goeie graphic novel, in de handen van de juiste lezer, maar het verhaal lijkt ons gewoon bij momenten te saai om als een moderne klassieker te worden bestempeld. Neem daarbij dat het hoofdpersonage nu ook geen plezier is om over te lezen, en we zitten met een twijfelgeval. Toch komt This One Summer soms erg sterk uit de hoek en het uitmuntende tekenwerk maakt heel veel goed.

5
  • Tekenwerk
    8