Jason Aaron beantwoordt de eeuwenoude vraag van hoe je de Bijbel vertaalt in een strip. Met flink wat geweld.

Schrijver: Jason Aaron
Tekenaar:
 R.M. Guéra
Uitgever: Image Comics
Verschijningsdatum: 11 november 2015

Ik keek al een tijdje uit naar The Goddamned, enkel en alleen door de schrijver. Ik wist niets van het concept, noch van het verhaal en verwachtte een post-apocalyptisch verhaal afgaande op de omslagafbeelding. Maar de titel geeft eigenlijk al flink wat weg: The Goddamned haalt inspiratie uit het Oude Testament, om een wending te geven aan het eeuwenoude Bijbelse verhaal.

De apocalyps is natuurlijk nooit ver af in de Bijbel, dus mijn eerste aanname zat niet zo verkeerd. Zo’n 1600 jaar na de val van het aards paradijs, is de wereld veranderd in een hel. Prehistorische wezens, grotmensen en gruwelijk geweld zijn heer en meester. De mensheid heeft gefaald en staat op de vooravond van de zondvloed.goddamned1

Het duo achter de comic, schrijver Jason Aaron en tekenaar R.M. Guéra, zijn niet aan hun eerste proefstuk toe. De twee werkten al samen voor Scalped, een kritisch bejubeld werk. Aaron moet zich voor Star Wars en Doctor Strange (en vroeger voor onder andere Wolverine and the X-Men) vasthouden aan een bepaalde blauwdruk, maar in The Goddamned kan hij natuurlijk alle remmen losgooien om een grimmig en onmenselijk verhaal te vertellen.

De tekeningen van Guéra overtuigden me niet vanaf de eerste bladzijden. De groteske personages voelden nogal afstandelijk aan. Daar komt gelukkig verandering in wanneer er meer achtergrondverhaal gelost wordt en je het zelfzekere lijnwerk meer apprecieert. De actiescènes zijn perfect georchestreerd, vol bloed en geweld en dus niet bestemd voor iedereen. De desolate landschappen lijken recht uit Mad Max te komen.

Zonder te veel weg te geven over de personages, was ik toch aangenaam verrast door wie er opdook en tot welke confrontaties dit zal leiden. Het eerste nummer introduceert slechts de hoofdpersonages en bouwt op naar wat er zal komen, razendsnel en vol barbaars geweld. De donkere adaptatie van de Bijbelse zondvloedmythe kan wel eens erg goed worden.goddamned2

77%
77%
Barbaars

The Goddamned is niet bestemd voor tere zieltjes. Het eerste nummer is alvast een goeie opstap naar een intens gewelddadige adaptatie van een Bijbelverhaal waarmee iedereen wel bekend is, zonder dat verrassingen daarmee achterwege worden gelaten.

• Tekenstijl
    7
    8