Drie Supermannen landen op Aarde en binden de strijd aan met het kwaad. Maar waar is de échte Superman?

Schrijver: Neal Adams & Tony Bedard
Tekenaar: Neal Adams
Uitgever: DC Comics
Verschijningsdatum: 24 februari 2016

De echte Superman is op uitstap in het Midden-Oosten, waar hij de bevolking behoedt voor aanslagen. Daar adopteert hij een plaatselijk jongetje op aandringen van een groene demoon. Alsof dat niet willekeurig genoeg klinkt, landen er in zijn thuisland ondertussen drie andere Supermannen.

Dit alles wordt ingeleid en becommentarieerd door reporter Louis Lane. En daar wringt het schoentje in het scenario van deze minireeks: er gebeurt te veel. Alsof de plotse aanwezigheid van drie Supermannen (dat hier nog niet deftig is uitgebouwd), samen met Supermans perikelen in het Midden-Oosten nog niet genoeg was, zit Lane nog eens met expositie te strooien. Ook al is ze een leuke toevoeging aan de klassieke sfeer, ze is wat overbodig.

supermen1

Maar het verhaal doet ook veel goed. Het is lekker absurd en willekeurig. De eigenaardigheden schreeuwen in je gezicht, maar je stelt er amper vragen bij en blijft gewoonweg doorlezen. Zo goed leest The Coming of Supermen. En dat het achtergrondverhaal voor een bepaalde slechterik gevaarlijk in de buurt komt van die ene titelslechterik van de volgende X-Men-film, zie ik net door de vingers.

De tekeningen in The Coming of Supermen zijn erg klassiek, hoe kan dat ook anders met veteraan Neal Adams achter de tekentafel. Hij is er ondertussen 74, maar geeft het medium niet zomaar op aan ouderdom. Deze klassieke, scherpe stijl met schreeuwerige kleuren is eigenlijk de reden waarom ik comics bleef vermijden. Ik dacht heel lang dat alle comics er zo uitzagen Zelf mag ik dan voor een lossere en modernere tekenstijl zijn, daarmee wil ik het talent van Adams niet ontkennen. De actie en de houdingen zijn heerlijk overdreven, Adams weet duidelijk hoe hij oude fans kan aanspreken.

supermen2

7.0 Voor fans

Je moet wel respect hebben voor iemand die aan zo'n vaart en met zo'n passie nog striptekent. Met deze miniserie zal Neal Adams ongetwijfeld heel wat comic-veteranen aanspreken. Maar de liefhebbers van de moderne strip? Die zullen hier waarschijnlijk hun gading niet vinden.

• Tekenstijl 6
  • Sfeer 8