Schrijver: Pierre Dubois
Tekenaar: Dimitri Armand
UItgever: Le Lombard
Aantal pagina’s: 80
Prijs: €18.95
Verschijningsdatum: 11 december 2015

Vooreerst moet ik bekennen dat ik erg jaloers ben op Pierre Dubois: net als ik was hij een kind dat zijn jeugd grotendeels verdiept in boeken doorbracht, maar hij heeft zijn liefde voor het wonderlijke vertaald in een carrière als elfoloog. Gelukkig verblijdt hij zijn lezerspubliek al talloze jaren met prachtige verhalen, waardoor dat wonderlijke opnieuw toegankelijk wordt. Voor deze editie van Getekend werkt hij samen met jong talent Dimitri Armand, die er ooit van droomde om animator te worden, maar gelukkig beslist heeft om zich toe te leggen op strips.

vechten!

Sykes speelt zich af in het Wilde Westen zoals we het kennen uit de films en de heldenverhalen: veel revolvergeweld, een handvol sheriffs en een hoop outlaws die de sfeer aardig verzieken. Het titelpersonage heeft niet veel op met die heldenverhalen en verdiept zich liever in Moby Dick, het inmiddels wereldwijd bekende verhaal van Herman Melville. Hij lijkt vooral gefascineerd te zijn door het idee dat obsessie alleen maar tot gevolg kan hebben dat het monster dat je najaagt je meevoert, de dieperik in.

Wanneer er op een dag een in het zwart geklede ruiter water vraagt aan de jonge Jim Starret, slaat de fantasie bij deze meteen op hol en herkent hij in de Marshall een held uit de verhalen waarmee hij opgegroeid is. Sykes is een reizende ordehandhaver, die met zijn rechterhand O’Malley plaatselijke sheriffs bijstaat als ze het tuig in de straten niet meer aankunnen. Een voorbeeld van zo’n tuig is de bende van Clayton, die een spoor van bloederige overvallen en moorden achterlaat. Nadat ze de boerderij waar Jim opgroeide overvallen en zijn moeder op gruwelijke wijze vermoordden, ziet de kleine jongen in Sykes de gedroomde wreker, het avontuur waar hij al zo lang naar verlangt eindelijk binnen handbereik.

Het avontuur komt niet altijd wanneer je het verwacht.

Sykes blijft doorheen het ganse verhaal een mysterie: we krijgen flitsen van zijn verleden te zien, maar zijn levensloop wordt niet volledig voorgekauwd. Waarom hij doet wat hij doet, hoe hij zijn sidekicks ontmoet heeft en waar hij zijn niet onaanzienlijke talenten met pistolen ontwikkeld heeft, blijft allemaal onduidelijk. Soms lijkt het alsof er delen van het verhaal ontbreken, maar het is een verademing om een strip te lezen waarbij het verhaal niet vooral met een voice-over uitgewerkt wordt.

Deze one off verloopt ook heerlijk cyclisch: dat de eerste bladzijde van het verhaal nagenoeg gelijk is aan de laatste toont aan dat sommige verhalen onsterfelijk zijn, en dat sommige lessen nooit geleerd raken, terwijl andere iets te diep in onze ziel gegraveerd raken. Dubois maakt komaf met de heroïek van het Wilde Westen en het glamoureuze laagje dat al te vaak over outlaws en het contact met natives gegoten wordt.

landschapArmand voorziet het verhaal van prachtige tekeningen. Het kleurgebruik omvat zowel licht als donker, maar alles lijkt wat gedempt te zijn: felle kleuren zijn niet te vinden in dit album. Zelfs brand zorgt voor weinig warmte in het kleurenpalet van Sykes. De manier waarop verschillende texturen weergegeven worden is wel het vermelden waard: zelden zo’n mooie mist gezien als hier. De gezichten krijgen een wijde variatie mee, en die van de hoofdpersonages zijn zo getekend als hun ziel. Armand besteedt ook veel aandacht aan de details, maar vooral zijn landschappen zijn prachtig uitgewerkt.

Met “Getekend” wil Le Lombard auteurs de kans geven om hun engagement, creatieve integriteit en authenticiteit te vertalen in een verzameling persoonlijke grafische romans van hoge kwaliteit, vertelt de inleiding van Sykes me. Het moet gezegd worden, de uitgave is een pareltje: prachtig getekend, harde kaft, kwaliteitsvol papier en een heel heldere druk, maar ook ruimte voor foto’s en biografieën van het duo schrijver/tekenaar en hun dankwoorden. Meteen krijg je al het gevoel dat je een werk met een hart in handen hebt, een project waar de uitgeverij evenveel in gelooft als het creatieve duo zelf. Met een winkelprijs van €18,95 is het geen goedkope strip, maar als Sykes exemplarisch is voor de kwaliteit van de Getekend-collectie van Le Lombard, vrees ik voor de staat van mijn bankrekening.

8.7 Meer van dat!

Met Sykes leveren Dubois en Armand een parel van een westernverhaal af, dat in de Getekend-collectie van Le Lombard perfect tot zijn recht komt. De tekenstijl van Armand voelt modern aan en ondersteunt het verhaal perfect zonder te gaan overheersen.

• Tekenstijl 9
  • Sfeer 9