Schrijver: Conz
Tekenaar: Steven Dupré
Uitgever: Standaard Uitgeverij
Aantal pagina’s: 48
Winkelprijs: €7,99
Verschijningsdatum:  20 november 2018

De titel verraadt al dat Theofiel Boemerang een grote rol speelt. De gewezen stofzuigerverkoper maakte alweer bijna zestig jaar geleden zijn debuut in het album De Texasrakkers. Eigenlijk handelt hij in zowat alles terwijl hij toch zelden succesvol is.

In Boemerang is alles anders. Dit album speelt zich namelijk in een alternatief universum af waarin Theofiel Boemerang is uitgegroeid tot de grote leider van de hele wereld. Het verhaal vindt echter plaats in Boemerang City waar Suske en Wiske vergezeld van de onvermijdelijke Lambik, Jerom en Tante Sidonia, druk bezig zijn om het regime van Theofiel ten val te brengen. Hun pogingen worden bemoeilijkt door het waanzinvirus dat de inwoners van de stad teistert.

Het is jammer dat dit verhaal zich weer in een dystopische toekomst afspeelt. Conz pakt het verhaal wel op een goede manier in. Via een vertelstem word je als lezer in de eerste pagina’s helemaal bijgepraat over de wereld waarin Suske en Wiske zich op dat moment bevinden. Het is een berg expositie, maar door de schrijfstijl stoort het niet. Het is alleen teleurstellend dat je alle verwikkelingen in het verhaal mijlenver kunt zien aankomen. Deze Suske en Wiske is erg voorspelbaar. Bovendien zagen we het allemaal al eens eerder en heette het toen Amoras. En ergens heeft het ook wel iets van De Krimson Crisis.

Er is ook een weerzien met Steven Dupré. In de jaren negentig maakte ik kennis met zijn werk in de strip Waldo’s horrorland. Eigenlijk was Dupré te goed voor dat stripje. En nu vele jaren later blaast hij mij van mijn sokken met zijn werk voor dit album. Kijk voor de aardigheid eens hoe hij een eerste uitbarsting van het waanzinvirus tekent: een kleine sixtijnse kapel in stripvorm.

Vergeleken met zijn voorganger Cromimi is dit nieuwe album wat minder en dat ligt vooral aan het scenario. Het tekenwerk is dan weer verrukkelijk.

6 Aardig

Suske en Wiske: Boemerang is een aardig album, maar het verhaal hebben we al eens gezien. Het tekenwerk is daarentegen verrukkelijk.