De Star Wars-franchise ligt terug in de handen van Marvel en iedere stripfanaat of filmfan zal het geweten hebben. Hoe goed is de hoofdreeks geworden?
Schrijver: Jason Aaron
Tekenaars: John Cassaday & Laura Martin
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 7 oktober 2015
Bundelt: Star Wars #1-6

Het universum van de Star Wars-films bleef niet beperkt tot het witte doek. Marvel had vroeger een volledige stripreeks gebaseerd op de ruimte-opera en daarna verkreeg Dark Horse de rechten erop, die tal van comics met de hoofdpersonages en evenveel spin-offs, prequels, sequels en alternatieve verhaallijnen maakte in wat men het Expanded Universe noemt. Disney kreeg Star Wars in handen, dus betekende dat ook Marvel (onder Disney) Star Wars opnieuw mocht publiceren. Zij schrapten het Expanded Universe (jammer voor de fans) en met hun nieuwe reeksen wordt de canon nu herschreven.

Ondertussen zijn er heel wat series gebaseerd op afzonderlijke personages. Maar de grootste attractie is natuurlijk de hoofdreeks, die vertelt wat er is gebeurd tussen A New Hope en The Empire Strikes Back. Ondergetekende had voordien enkel wat spin-offs gelezen van Dark Horse met leuke en kleinere verhalen over nevenpersonages, zonder dat het rond de hoofdpersonages draaide. Ik was er niet van overtuigd dat bijkomende verhalen over wat altijd al filmpersonages geweest waren, goed konden zijn. Tot ik de eerste bladzijde van dit volume opende en bij het lezen van de grote titel de soundtrack door mijn hoofd galmde.

starwars-comic-1

Het tussenverhaal volgt de avonturen van Han Solo, Luke Skywalker, Princess Leia en hun vast groepje kameraden. Na de vernietiging van de eerste Death Star zijn ze op een missie om de grootste wapenfabriek onder keizerlijk bewind te vernietigen. Daarna gaat Luke op een persoonlijke missie en ondertussen wordt er gejaagd op zowel hemzelf als op Han Solo. De eerste helft van het volume staat bol van de actie, terwijl de tweede helft slechts opbouwt naar wat komen zal – inclusief een verrassende ontdekking.

Mijn voorafgaande vrees werd grotendeels weggeveegd: het is een plezier om te ontdekken wat onze helden uitstaken tussen de films. Ergens knaagt het dat bijvoorbeeld Luke en Darth Vader eerder al een confrontatie zouden gehad hebben. Andere personages die opduiken – wat dacht je van Boba Fett? – lijken dan wel weer helemaal op hun plaats. De strip volgt geen platgetreden paden uit de filmreeks en vertelt gelukkig nieuwe dingen. Maar hopelijk moeten de personages niet in elk volume alleen de wereld redden en krijgen we ook wat persoonlijkere verhalen te lezen.

starwars-comic-2

starwars-comic-3Het plezier is natuurlijk de danken aan het sterke creatieve team dat perfect omgaat met het originele materiaal. Met Jason Aaron en John Cassaday op de cover weet je dat je niet teleurgesteld je stripwinkel buiten wandelt. Zoals gezegd, zit het verhaal goed. Waar schrijver Aaron (Southern Bastards en Wolverine and the X-Men) pas echt in uitblinkt, is de stemmen van de filmpersonages vertalen naar geschreven vorm. Het is alsof Harrison Ford zelf zijn tekst zit op te zeggen. Aaron schreef een boeiend verhaal over gekende personages waarvan we het lot (tot dusver) weten, dankzij de sterke plot en de nog betere details en onthullingen.

Het verhaal mag dan nog goed zijn, hoe zit het met de tekeningen? Oudgediende Cassaday (Astonishing X-Men en Uncanny Avengers) dupliceert getrouw het uiterlijk van de originele films. Zijn personages zijn realistisch getekend met exacte gelijkenissen aan hun acteurs. De actie is perfect georchestreerd en spat van de bladzijden. Cassadays partner-in-crime Laura Martin is ook opnieuw van de partij om met haar kleurenwerk de sfeer van het Star Wars-universum exact vast te pinnen.

83%
83%
Mesa like

De nieuwste Star Wars-comics mogen hun bekendheid dan vooral te danken hebben aan de hypemachine die de nieuwe film voorafgaat, dat doet geen afbreuk aan de kwaliteit ervan. Het creatieve team achter deze hoofdreeks weet wat Star Wars tot Star Wars maakt en vertaalt de filmwereld perfect naar stripvorm met leuke wendingen. Het volume zal heel wat oude en nieuwe fans trekken, en eindigt met genoeg cliffhangers om ieders aandacht volledig vast te houden.

• Tekenstijl
    8
    8