Spider-Man: Enter the Spider-Verse review – de aanloop naar de film

Over enkele weken speelt de nieuwe film van Spider-Man in de zalen. Tijd voor een promotiecomic dus.

[columns][column size=”2/4″]Over enkele weken speelt de nieuwe film van Spider-Man in de zalen. Tijd voor een promotiecomic dus.[/column][column size=”2/4″]Schrijver: Ralph Macchio
Tekenaar: Flaviano
Uitgever: Marvel Comics
Verschijningsdatum: 21 november 2018[/column][/columns]

Want eerlijk: meer dan een comic ter promotie van het aankomende Spider-Man: Into the Spider-Verse is Spider-Man: Enter the Spider-Verse eigenlijk niet op het eerste gezicht. De one-off is geenszins slechte reclame, het is de ideale comic voor wie zich toch even wil inlezen voor de animatiefilm met Miles Morales als een van de vele Spider-Men in de zalen uitkomt.

Spider-Man: Enter the Spider-Verse is een op zichzelf staande comic die vooral leest als een korte samenvatting van de Spider-Verse-reeks van enkele jaren geleden (en het net uitgebrachte vervolg daarop, Spider-Geddon). Spider-Verse trommelde alle mogelijke versies van Spider-Man op uit alternatieve universa, klonen en vrouwelijke tegenhangers om het op te nemen tegen slechteriken die alle spinnenhelden wilden opeten.

De lightversie neemt zes van die spinachtigen samen: Peter Parker, Miles Morales, Spider-Punk, Spider-Ham (ja, een varken) en Spider-Gwen (Gwen Stacy). Ze komen terecht in een alternatief universum waarin ze oog in oog komen te staan met een variant op de Sinister Six. Doctor Octopus en zijn kompanen worden een kopje kleiner gemaakt door inventief teamwork met veel gescherts tussendoor.

Scenarist Macchio heeft duidelijk voeling met de personages. Tussen alle actie door laat hij hun geestige opmerkingen maken, elk distinctief voor hun karakter. De schrijver schuwt zelf een kortstondig emotioneel momentje tussen Gwen Stacy en Peter Parker niet, die allebei elkaar verloren hebben in hun eigen universum.

Flaviano brengt de kortstondige avonturen van de zes Spider-Men kwistig in beeld. De actie is plezant en opnieuw krijg je echt het gevoel dat de personages heel verschillend van elkaar zijn, ook al zijn ze varianten van dezelfde held.

Maar de echte held, die is natuurlijk Miles Morales in de aankomende tekenfilm. Marvel besluit dan ook om nog even te focussen op hem met de herdruk van een oude comic na het kortverhaal. Het is de ideale introductie tot het personage. Wie naar meer smacht en echt niet kan wachten op de film, raad ik met volle overtuiging Ultimate Comics: Spider-Man aan, de eerste soloreeks van Morales, of voor wie avontuurlijker is: de dikke bundeling van Spider-Verse.

Plezierig

Plezierig
2 5 0 1