Southern Bastards, vol. 1: oude rotten (review)

1

Sommige verhalen kunnen je onverwacht helemaal van je sokken blazen. Het eerste volume van Southern Bastards blijkt daar één van te zijn.

In het zuiden van de Verenigde Staten bezoekt Earl Tubb zijn geboortedorp om het huis van een familielid leeg te halen. Tijdens zijn bezoek komt de oude man oog in oog te staan met zijn onverwerkt verleden, alsook wordt hij geconfronteerd met de overheersende corruptie en geweld. De al even oude senior Euless Boss lijkt de touwtjes in handen te hebben in het dorp. Wat volgt is een herkenbaar verhaal, dat daarom zeker niet minder goed is. Southern Bastards is ideaal bronnenmateriaal voor een nieuwe film met Clint Eastwood of zelfs Arnold Schwarzenegger.

Schrijver Jason Aaron brengt een variatie op de eenzame man die overtreft wordt in aantal en het opneemt tegen de corruptie in een gemeenschap. Het hoofdpersonage Earl Tubb is een groeier, bij elke bladzijde leven we meer met hem mee door nieuwe ontdekkingen over zijn verleden en heden. Aaron zorgt ervoor dat we zijn motivaties begrijpen, ook al blijven er enkele dingen vaag. De pakkende epiloog maakt één van die zaken duidelijk en plots begrijp je tegelijk ook een strippaneel dat eerst wel erg willekeurig leek.

sb1
Jason Latour
 stond in voor het donkere en brutale, op het randje van cartooneske, tekenwerk van Southern Bastards. Elk paneel voelt aan als een modern kunstwerkje, met soms het gebruik van verschillende teken- of schildertechnieken om de achtergrond te vullen. Rood en doffe kleuren overheersen en dragen perfect bij tot het algemene gevoel van de strip. Het verleden en het heden worden op bepaalde momenten tegenover elkaar geplaatst, waarbij het kleurgebruik en kaderindeling een belangrijke rol spelen.

Beide Jasons zijn afkomstig uit het zuiden van Noord-Amerika en menen dan ook dat hun representatie van die wereld redelijk geloofwaardig is. Dat valt natuurlijk met een korrel zout te nemen, want ze willen vooraleerst een goed verhaal vertellen. Toch is de sfeerschepping in Southern Bastards één van zijn grootste troeven: de landschappen, achtergronddetails, kledingstijl en personages. Ook het gebruik van sobere kleuren of net erg fel rood om gevoelens en herinneringen duidelijk te maken draagt bij tot een unieke strip. Dit alles, met een overrompelend einde en epiloog, maken van dit eerste volume opnieuw een uitzonderlijke uitgave uit de stal van Image Comics.

Image Comics / $9,99 / Southern Bastards #1-4 / Jason Aaron & Jason Latour

sb2

93%
93%
CRIMINEEL GOED

Southern Bastards vertelt een wraakverhaal op een uitzonderlijke manier, die je meesleept van het eerste tot en met het laatste strippaneel. Niet alleen is het verhaal goed gebracht, de vormgeving is al even belangrijk. Het overrompelende einde en dito epiloog blijft bij ons nog steeds nazinderen.

• Tekenstijl
    9
    9