Something at the Window is Scratching (review)

0

Something at the Window is Scratching is een full-color heruitgave van de gelijknamige zwart-wit graphic novel die eerder verscheen in 1998. Net als de populaire Lenore serie ( over een schattig dood meisje met haar vreemde vrienden ) ontstond de inhoud uit de verwrongen geest van Roman Dirge.

Deze novel bestaat uit een verzameling macabere gedichten en kortverhalen, die tegelijkertijd een zweem van de eigenzinnige humor van Dirge bevatten. De personages bestaan uit een bizarre combinatie van verschillende figuren: vampieren ( Ragamuffin komt er in voor! ), spinnen, geesten, bedwantsen en zelfs Sandman wordt niet met rust gelaten. In het spookyland van Dirge is alles mogelijk: Herten daten bijen en vrouwen worden verliefd op de koekoek uit hun koekoeksklok.

SATWC-1

Daarnaast speelt hij met je emoties en weet zelfs een grijns te ontlokken bij droefheid. Dan denk ik voornamelijk aan ‘Pear Head Man and Bread Boy’ en ‘The Alien Ballerina’, twee gedichten die eindigen met een sterfgeval, maar toch kan je niets anders doen dan grinniken. Ik hou van Dirge zijn stijl en ben blij dat ik ook van zijn schertsen kan genieten buiten het Lenore universum.

Elk verhaal wordt versiert met prachtige illustraties die het verdienen om bewonderd te worden. Niet alleen de gezichten van de karakters, maar ook details op de achtergrond maken ze stuk voor stuk magnifiek. De illustraties zijn kleurrijk ( dankzij Alan Bolton ), schattig en tegelijk verontrustend. Hoe meer je ernaar kijkt hoe meer details er naar boven komen drijven.

SATWC-2

Helemaal achteraan vermeldt Dirge dat hij een bepaald figuurtje verborgen heeft in deze illustraties, voor zelfs voor hem onbekende redenen. Dus er zit niets anders op dan elke illustratie opnieuw te bekijken. En inderdaad … plots zie je het figuurtje overal opduiken en snap je niet waarom je dit niet eerder opgemerkt hebt.

Wat opviel is dat het ritme van de gedichten soms onderbroken wordt. De zinnen staan steeds uitgelijnd in het center van de pagina en daardoor staat aan het einde van de lijn niet telkens het einde van de zin. Maar wanneer je het rijmpatroon nagaat, is het wel steeds aanwezig. Dit zorgde ervoor dat ik soms terugging en het gedicht opnieuw begon te lezen. Deze twijfel zorgde voor een zekere onrust tijdens het lezen.

Maar dat is dan ook het enige negatieve punt aan Something at the Window is Scratching. Het is net niet perfect, sowieso moet iedere fan van macabere schattigheid deze in huis halen.

97%
97%
Schattig!

Schattig is misschien een raar besluit voor een bundel macabere gedichten, maar dit woord vat de illustraties goed samen. De jonge fans kunnen vooral genieten van de kleuren en de rare wezentjes, terwijl de oudere fans meer de verborgen duistere kantjes kunnen ontdekken. Iedereen hoort een plekje te voorzien in zijn boekenkast voor de werken van Roman Dirge.

• tekenstijl
    10
  • verhaal