Een overheid belust op winst heeft het klimaat in handen, één man bokst ertegen op.

Schrijver: Joe Harris
Tekenaar: Martín Morazzo
Uitgever: Image Comics
Verschijningsdatum: 17 februari 2016

snowfallWe schrijven 2045, tien jaar nadat het klimaat van de Aarde het begaf. Ondertussen is Amerika verdeeld in zones en is de heerschappij overgelaten aan Hazeltyne, een bedrijf dat het weer controleert en elke opstand met de harde hand neerslaat. Tien jaar kent Amerika vrede. Maar de klimaatterrorist die toen tekeerging, staat klaar om zijn comeback te maken. Welcome to the Cooperative States of America.

Met die opzet goochelt Joe Harris vindingrijk met clichés (een dystopisch Amerika onder controle van bedrijven) en razend actuele dreigingen, die nooit genoeg aandacht kunnen krijgen (klimaatverandering en terrorisme). Het lijkt een reeks te worden over grote ideeën, zonder episch te willen zijn. Snowfall is het bewijs dat compacte sciencefictionverhalen, met slechts enkele hoofdpersonages en een boodschap meestal de beste zijn.

Hoewel reeksen van Image Comics bekendstaan voor hun ongekende diversiteit, zijn er vaak wel constanten vast te pinnen. Het type van verhaal en hoe er gespeeld wordt met clichés en originele ideeën, de opbouw en gewoonweg het gevoel tijdens het lezen, zijn kenmerken die Snowfall gemeen heeft met Citizen Jack en Klaus (naast de setting in sneeuw). Ook de tekenstijl, hoe onderling divers ook, is te benoemen als indie. Losser dan we gewend zijn uit superheldencomics en een sterke samenhang tussen de stijl, de setting en de sfeer. Dat geldt zeker voor het werk van Martín Morazzo dat losjes en grimmig is.

De eerste issue van Snowfall is voornamelijk world building. Hoe grimmig die wereld ook is, ik wil alles nog meer uitgediept zien. Iets dat ongetwijfeld nog volgt, want nu kent de lezer slechts de feiten. Wat logisch volgt, zijn de motivaties en de gevoelens van de terrorist, zijn jonge na-aper (die natuurlijk op onbegrip van zijn idool stuit) en de agente die hen op de hielen zit. En die kunnen wel eens voor een meeslepend verhaal zorgen.

snowfall

8.3 Origineel

Dystopische verhalen zijn een ras apart en nu populairder dan ooit. Ze spreken onze angst aan voor de nabije én realistische toekomst. Als we het nu niet anders aanpakken, worden die verhalen meer dan fictie. Snowfall kan zo'n realistisch verhaal worden als we in de volgende issues de karakters persoonlijker leren kennen. De rest zit anders al meer dan goed.

• Tekenstijl 8
  • Verhaal 8.5
  • Sfeer 8.5