Schrijver: Pierre Boisserie
Tekenaars: Nicolas Bara
Uitgever: Dargoaud
Aantal pagina’s: 64
Winkelprijs: € 16,95
Verschijningsdatum: 17 juni 2016

Een setting in New England uit de 18de eeuw, een akelig bos en twee detectives gespecialiseerd in het occulte. Genoeg ingrediënten voor de fantasy- of horrorfan om Het slapende woud aan een leesbeurt te onderwerpen. Veel ingrediënten die doen denken aan Sleepy Hollow, de film van Tim Burton met Johnny Depp, om nog maar te zwijgen van de naam. De strip kan niet anders dan een bewuste ode zijn aan de film, maar heeft ook genoeg in zich om uniek uit de hoek te komen als stripverhaal.

Diep in een donker bos ligt een kinderziekenhuis waar elke nacht kinderen in trance wakker worden en aan het zingen gaan. Een anonieme bron stelt het Openbaar Ministerie van Geheime Zaken op de hoogte, waarna agenten Casimir Dupré en Artémis D’Harcourt op onderzoek gaan, tot ongenoegen van de directeur van het ziekenhuis.

slapendewoud1

Meer vertellen zou het verhaal teniet doen dat echt wel staat of valt door de onthullingen. Het verhaal van Pierre Boisserie is ongewoon snel en had beter tot zijn recht kunnen komen in een tweeluik. De warrigheid belemmert een volledige appreciatie van het verhaal. Tonnen sympathie gaat wel naar de personages die Boisserie heeft neergezet. Het paranormale detectiveduo is interessant, maar het is vooral Artémis die eruit steekt omdat ze niet op haar mondje gevallen is. Het bijgesleurde romantische plot slikken we maar net, iets dat ook beter had gewerkt in een langlopende reeks dan in een one-shot. De schrijver berust ook nogal veel op tekst en uitleg, terwijl de tekeningen te mooi zijn om het principe van show, don’t tell niet toe te passen.

Gelukkig mag Nicolas Bara zich volledig laten gaan. Zijn karikaturale tekeningen, met grootse uitdrukkingen en even grote neuzen, werken opmerkelijk goed voor het donkere verhaal en dat is vooral te danken aan zijn sfeervolle inkleuringen. Hij propt zijn strippanelen vol met details en durft te experimenteren met standpunten, ook al is dat geregeld om de nadruk te leggen op de rondingen van Artémis. Uiteindelijk verheft Bara het voorbijrazende verhaal tot boven de middelmaat.

slapendewoud2

7 Sfeervol

Het slapende woud is weggelegd voor iedereen die houdt van het occulte en de Victoriaanse sfeer. Het grimmige verhaal mag dan net iets te snel voorbijgaan dan we zouden willen, de tekeningen en inkleuringen zorgen voor een atmosfeer die gewoonweg hoort bij dit soort vertellingen.

• Tekenstijl 8
  • Sfeer 8