Op het einde van de Eerste Wereldoorlog wordt middenin de feestvreugde een man neergestoken. Het is aan een Franse privédetective om de zaak op te lossen.

De privédetective in kwestie is Silas Corey, een Franse versie van de Sherlock die Benedict Cumberbatch vertolkt. Na de sterke openingsscène ontdekt Corey dat de neergestoken man ook een privédetective was, die in opdracht werkte van mevrouw Zarkoff. Corey en zijn handlanger Nam reizen naar de wapenmagnaat op leeftijd, ontmoeten een hele troep personages, waaronder de slechterik zich verbergt, en belanden in een zoektocht naar een verdwenen erfgenaam. De opzet lijkt misschien niet zo vernieuwend, maar het geheel is ongelooflijk fijn en mooi om te lezen.

Het Zarkoff-testament is het derde boek uit de Silas Corey-reeks en het eerste deel van een tweeluik. Toch is voorkennis helemaal niet nodig om ten volle te genieten van dit voorbijrazende stripverhaal. Voor wie benieuwd is naar de voorgeschiedenis van de personages en hun relaties, zijn de vorige boeken wel verplichte leesvoer. Het verhaal uit dit boek lijkt op de oppervlakte een simpel detectiveverhaaltje, maar stijgt naar een hoger niveau dankzij de focus op maatschappijkritiek en geschiedenis. Franse detectiveverhalen zijn met recht en rede populair en Silas Corey toont dat die kwaliteit ook geldt voor stripverhalen in het genre.

silas2_1

silas3_2Schrijver Fabien Nury schrijft niet enkel uitstekende plotlijnen. Met scherpe dialogen geeft hij zijn personages een unieke stem en persoonlijkheid. Hoofdpersonage Corey is geen flauw afkooksel van Sherlock of James Bond, daar heeft hij te veel medelijden voor. Wat vooral opvalt is hoe razendsnel het verhaal zich ontwikkelt, wat er soms ook voor zorgt dat de gebeurtenissen niet belangrijk genoeg aanvoelen. Voor je het weet heb je dit eerste deel uitgelezen en verlang je naar de ontknoping.

Van de tekeningen van Pierre Alary kun je onmogelijk geen fan zijn. Zijn losse tekenwerk noemt hij zelf karikaturaal semirealistisch. Wij herkennen vooral een stijl die de laatste jaren sterk aan het opkomen is onder Franse striptekenaars, een mengeling van typisch Europees werk met Disney en invloeden uit Japanse manga. De personages zijn heel expressief en uniek, terwijl de pagina-opbouw het eerder klassiek houdt met heel wat horizontale kaders. Kortom, Alary tekent op topniveau. De vluchtige, maar uiterst gedetailleerde, lijntekeningen worden afgewerkt door de sfeervolle inkleuringen van Bruno Garcia. Met zijn kleurgebruik worden ook de verschillende scènes afgescheiden van elkaar. Hij bewijst hoe belangrijk kleur is om zowel sfeer te scheppen als de tijdsperiode weer te geven.

Silas Corey 3: het Zarkoff-testament (1/2) / 17,95 euro / Glénat / Fabien Nury & Pierre Alary

silas3_3

80%
80%
Spannend

Het eerste deel van het nieuwe Silas Corey-tweeluik heeft heel wat in zijn mars: een verhaal dat voorbijraast als een trein, expressieve en leuke personages, modern en inspirerend tekenwerk en dat alles in combinatie met een sfeervolle setting tegen de achtergrond van het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het boek is een aanrader voor iedereen die graag detectives leest, en al zeker voor Sherlockfans! Wij zijn alleszins benieuwd naar het vervolg.

• Tekenstijl
    8
    8