Schrijver: Fabien Nury
Tekenaars: Pierre Alary
Uitgever: Glénat
Aantal pagina’s: 64
Winkelprijs: € 17,95
Verschijningsdatum: 4 mei 2016

We waren ongelooflijk te spreken over het vorige deel van Silas Corey, waarin de privédetective ingehuurd werd om een erfgename op te zoeken van de machtigste vrouw in Europa. Op het einde van de eerste strip ontmoette Silas Corey, nog steeds erg afgekeken van de Sherlock Holmes van Benedict Cumberbatch, de vrouw van de verdwenen erfgenaam. Corey en Nina worden op de hielen gezeten door corrupte soldaten in een Beieren dat ten onder dreigt te gaan door de opborrelende haat tegen communisten en Joden.

Hoewel het historische aspect in het eerste luik zeker aanwezig was, komt dit in het sluitstuk een pak meer naar de voorgrond. De politieke spelletjes, de geforceerde haat tegenover minderheidsgroepen en Hitler die om de hoek staat: het komt allemaal aan bod. Daarnaast gebeurt er ook een pak meer in dit tweede deel. Het voorbijrazende verhaal slaat je om de oren met de ene wending na de andere, zonder dat het ooit aan geloofwaardigheid verliest omdat dit pure actiespionage à la James Bond is.

zarkoff1

Het kan niet anders dan dat Fabien Nury, een schrijver die het tegenovergestelde aan output heeft als George R.R. Martin, de iconische 007-spion in gedachten had tijdens het neerpennen van Silas Corey. De grootste weggever is de fantastische achtervolging en shoot-out in een sneeuwlandschap. Door de immense vaart van het verhaal missen de personages wel diepgang, iets dat vooral opvalt als Nury het blik clichés opentrekt voor zijn vrouwelijke personages.

Pierre Alary zorgt ervoor dat de actie van de bladzijden spat, net als het bloed. Verrassend genoeg komt de strip soms heel brutaal uit de hoek, hoe kan het ook anders als plots een dokter geïntroduceerd wordt gelijkaardig aan Josef Mengele. Bij Europese strips valt het binnen reeksen, in tegenstelling tot zijn Amerikaanse tegenhangers, altijd meer op hoe tekenaars zich ontwikkelen. Sommige prenten zijn opvallend gedetailleerder en de emoties van de personages komen ook beter tot hun recht. Alary scoort dus opnieuw met zijn expressieve lijnen die doen denken aan animatiefilm. Het lijnwerk wordt opnieuw opgevuld met prachtige kleuren door Bruno Garçia. Hij staat garant voor de sublieme sfeer die de strip uitstraalt.

Met het tweede deel van Het Zarkoff-testament is de laatste cyclus van Silas Corey nu ook afgewerkt. Maar het laatste hebben we zeker nog niet gezien van deze detective. Het interbellum duurde niet lang en de laatste woorden van Corey laten blijken dat hij ook van de partij zal zijn in de donkerste periode van Europa’s verleden, als Duitsland opnieuw van zich laat horen.

zarkoff2

7 Spannend

Het Zarkoff-testament kon geen betere ontknoping krijgen. De tekeningen leven en de plotwendingen houden je op het puntje van je stoel, maar het verhaal gaat veel te snel voorbij en verliest daarbij een beetje diepgang. Het tweeluik is in zijn geheel een dikke aanrader voor iedereen wie van intrigerende detectives houdt!

• Tekenstijl 8
  • Sfeer 7